Ostatní články

Recenze Rocky Mountain Altitude Powerplay: celoodpružené elektrokolo, které je jiné než ostatní

Otestoval jsem celoodpružený e-bike Rocky Moutain Altitude Powerplay. Padl mi do oka, protože mezi ostatními e-biky do terénu je to tohle kolo poměrně unikátní. Kanadský výrobce si totiž vyvinul vlastní pohon s abnormálním výkonem, dovnitř dostal velkou baterku a celé to postavil na podvozek s vysokými zdvihy a zadní stavbou s high pivotem. Na první pohled se to tváří celkem nenápadně, ale tohle vážně není žádný tuctový bajk.

Nechce se vám číst? Podívejte se na videotest:

Z hlediska základních parametrů je to enduro kolo se zdvihy 170 mm vepředu a 160 mm vzadu. Vyjíždí na 29“ kolech vepředu i vzadu a má zajímavou geometrii, kterou lze snadno změnit ve čtyřech stupních. Já jezdil primárně v konfiguraci s úhlem hlavy 64° a úhlem sedlovky 76°, ale kolo se dá sklonit více do sjezdova nebo naopak vzpřímit více na šlapání v rozsahu osmi desetin stupně. Proporční rozměry pak napovídají, že je to kolo dle současných trendů, ale s délkou to nějak nepřehání.  

Geometrie (velikost L, čtyři stupně nastavení)

  • Úhel hlavy: 63,5° – 64,3°
  • Úhel sedlovky: 75,5° – 76,3°
  • Reach: 475 mm – 483 mm
  • Stack: 638 mm – 632 mm
  • Délka zadní stavby: 439 mm – 436 mm
  • Rozvor: 1264 mm – 1261 mm

Geometrie na osm způsobů

Tohle kolo dobře maskuje svoji hmotnost. Je to sice „plnotučný“ e-bike s velkou baterkou o kapacitě 720 Ah a silným motorem, ale manipulace s ním mi nepřipadala nějak výrazně těžkopádná. Myslím si, že je to zvolenou geometrií, která sice nabídne výrazně skloněnou hlavu, jak velí poslední trendy, ale reach tady není žádný extrém.

Výrobce kolo opatřil hned dvěma flipchipy, které geometrii umožňují mírně změnit. Ten hlavní je u vahadla zadní stavby a nabízí hned čtyři různé polohy nastavení. Kolo se díky tomu mírně nakloní dopředu nebo dozadu, a to v rozsahu 0,8° stupně na vidlici a sedlovce. Celkové nakloněné rámu se pochopitelně projeví i v rozměrech reach a stack, nicméně hlavní vjem změny je právě v těch úhlech. Kolo si tak můžete naladit více na sjezd nebo více na šlapání.

Druhý flipchip je u náboje zadního kola a de facto umožňuje posunout zadní kolo dozadu, respektive prodloužit řetězovou vzpěru. Tím získáte kolo o něco stabilnější a v prudkých výjezdech oddálíte tendenci zdvihání předního kola při záběru. Něco však ztratíte z obratnosti  v zatáčkách. Každému jak vyhovuje…

Kouzlo High-pivotu na elektrokole

Silným vjemem na tomto kole pro mě byl chod zadní stavby. Je zde uplatněný princip vysokého čepu neboli high-pivotu a jestli nevíte, o co jde, podívejte se na moje dřívější video o tomto konstrukčním řešení:

Je to sice složitější, ale funguje to vážně skvěle a zadní stavba funguje jako žehlička. To se hodí nejen cestou dolů, ale s elektrokolem i ve svižných výjezdech v rozbitém terénu. Zadní kolo neodskakuje, drží trakci a tím i záběr. U elektrokol se přitom high-pivot moc neobjevuje, protože je to technická komplikace pohonu. Ale v Rocky Mountainu toho naopak využili a díky high-pivotu přišli s unikátním řešením pohonu.

Dva řetězy!

Ten pohon není ani Shimano, ani Bosh, ale Dyname 4.0 vyvinutý přímo v Rocky Mountain. Nominální výkon je přiškrcen na normovaných 250W, ale ve špičkách si dokáže sáhnout až na 700 W. Krouťák je úctyhodných 108 Nm a energii zajišťuje akumulátor s kapacitou 720 Wh. Ten pracuje na napěťové hladině 48V a dá se nabíjet čtyřmi ampéry, takže prázdnou baterku nabijete na sto procent za čtyři hodiny. V případě potřeby lze dvířky vespod kola akumulátor vysunout, ale standardně se nabíjí skrze konektor na rámu.

Teď ale to úplně nejzajímavější – motor tady nepohání přímo kliky. Ty jsou uloženy ve standardním středu, takže když na kole všelijak rajtujete, není tím zatěžována přímo osa motoru a podle výrobce to má pozitivní vliv na jeho opotřebení, životnost a hladký chod.

Síla motoru se na řetěz přenáší přes pastorek právě na pozici high-pivotu. Odtud pak řetěz pokračuje dolu na převodník. V cestě má ale ještě jeden pastorek napínací kladky, která zároveň slouží jako citlivý senzor napnutí řetězu, respektive síly, která na něj působí. Díky tomu má řídící jednotka přesné údaje o poměru sil, které dáváte do pedálů vy a kterou přidává motor. Výsledkem je obdivuhodná plynulost a dávkování připomoci motoru.

Díky krytu nevypadá ani taková strojovna na kole nějak nepatřičně, a to tu máme ještě další kladku klasického napínáku vespod. Krytem prochází řetěz, tak není dokonale zatěsněný a mohou pod něj vnikat nečistoty, ale moc jich asi nebude a v případě potřeby se dá kryt sundat a vše vyčistit vodou.

Jenže pozor, tady jsou ozubená kola i pod krytem na druhé straně. Protože je motor umístěn co nejníž v rámu kvůli těžišti, máme tu druhý řetěz, který sílu motoru přivádí k pohonné kladce. Tohle ústrojí je schované pod zaizolovaným krytem a je promazáno vazelinou, takže nevyžaduje nějakou speciální průběžnou péči. Výrobce nicméně doporučuje preventivní výměnu tohoto malého řetězu po zhruba třech tisících kilometrech. Vyjde zhruba na tisícikorunu.

Odoláte pokušení?

Zajímavé je i ovládání pohonné jednotky. Výrobce má vlastní systém s ovládání na řídítky, ale s displejem zapuštěným v horní rámové trubce. To kvituju, protože budíky na řídítkách nemám rád.

Na výběr je několik vizuálů obrazovek a menu, kde se dá ledacos nastavit. Můžete si nadefinovat vlastní profily s různými stupni výkonu, případně omezit maximální výkon nebo rychlost, při které bude motor ještě pomáhat. Během jízdy je pak na výběr ze čtyř stupňů dopomoci vyjádřených v procentech výkonu a představit si můžete i parametr boost, který vyjadřuje agresivitu nástupu tahu motoru.

Pohon je vyvinutý primárně pro americký trh kde mají jinou legislativu elektrokol. Motor tam může mít jmenovitý výkon 350 W a odpojuje se až při rychlosti 32 km/h. Pro evropský trh výrobce tyto parametry samozřejmě upravil dle místní legislativy. A ačkoli nejsem příznivcem přečipování elektrokol a rozhodně to není něco, co bych vám doporučoval, v tomto případě bych pro přepnutí do americké normy nějaké pochopení měl. Je to jen softwarový zásah, motoru se tím nějak neublíží a z techniky dostanete výrobcem dimenzované maximum.

Měl jsem k dispozici testovací bajk přímo z Kanady a tedy s americkým firmwarem, tak jsem si to mohl zkusit. No, nezastírám, má to své kouzlo. Je to nicméně porušení místních pravidel a je na každém, jak se k tomu postaví. I s americkým firmwarem se dá každopádně rychlost na evropských 25 km snadno operativně omezit.

V české distribuci samozřejmě kolo dostanete nastavené dle evropských norem, ale nahrát do něj americký firmware prý není moc složité. Odolali byste pokušení?

Hromada výkonu, ale musíte si ho zasloužit

V praxi se mi na pohodnu líbí, že svoji sílu nedává nějak brutálně najevo. Citlivé měření sil působících na řetěz má za následek, že je pohon opravdu výpomoc vašim nohám tak, jak je to ostatně u elektrokol zamýšleno. Vy dáte základ a pohon vám adekvátně přidá watty. Takhle to funguje i u konkurence, ale v případě Rock Mountainu jsem měl pocit, že tady je ta symbióza nohou a motoru ještě o něco těsnější.

Motor má obrovský výkon, ale naplno vám ho předvede, až když něco přispějete do pedálů. Když si máknete, mákne si i motor, a výsledkem je hodně svižná jízda, při které máte pocit, že nejedete na e-biku, ale že máte tak nabušené nohy.

Když už, tak za dvě stě

A co zbytek kola? Máme tu nejnižší konfiguraci, která ale i tak stojí 185 tisíc korun. Výrobce to obhajuje tím, že má stejný motor a baterku jako nejvýkonnější model a něco málo se šetří jen na zbytku výbavy. A ani ta není úplně marná.

Rám je z hliníku a vepředu z něj vystupuje osvědčená enduro vidlice RockShox Zeb Select RC se zdvihem 170mm. Zadní kolo však uklidňuje tlumič od Foxu, konkrétně model Float X Performance. Výrobce na něj má zjevně odladěnou kinematiku zadní stavby a je přítomný i ve vyšších konfiguracích. Tam už ho ale kombinuje i s vidlicí rovněž od Foxu a právě to bych doporučil, aby podvozek působil vyváženěji. Vzadu je teď pocitově hodně citlivý díky high-pivotu a tlumiči od Foxu, vepředu je charakterově tužší ZEB a vyladit to optimálně dohromady se mi moc nedařilo, byť ZEB je špičková vidlice. Chová se ale trošičku jinak.

Rám je robustní a dostatečně tuhý, ložiska zadní stavby se zdají poctivě ochráněná a oceňuju i ochranné prvky na řetězové vzpěře, zespod rámu a také pro přetočení řídítek. Ta je teda možná ale až moc agresivní a řídítka by se mohlo někdy hodit otočit i víc.

Ve výbavě mě dále zaujala řídítka s neobvykle vysokým zdvihem 38 mm při šířce 780 mm. Jsou i pěkně přihnutá k jezdci. Dobře se i sedí díky sedlu Volt od WTB, které je na sedlovce X Fusion se zdvihem 170 mm. Od WTB jsou i ráfky, jde o enduro model i30 a rovnou jsou opatřeny izolační páskou na bezdušový provoz. Plášť jsou od Maxxisu, poměrně často vídaná kombinace Minionu DHR vzadu a Assegaie vepředu, šířky obligátních 2,4 respektive 2,5 palce.

Náboje kol a brzdy, to je Shimano SLX. U brzd oceňuji čtyřpístkové provedení a 200mm kotouče vepředu i vzadu. S bržděním ani v prudkých sjezdech tady není problém. Trochu zbytečné mi připadá osazovat e-bike 12rychlostní kazetou. Ale je tu, konkrétně ze sady Deore od Shimana s rozsahem 10-51 zubů. Já bych nejlehčí převod ani nepotřeboval a ocenil spíš o něco silnější řetěz.

Ačkoli je výbava tohodle kola různě nakombinovaná, dohromady to pracuje dobře. Je to ale kolo za 185 tisíc a kdybych zvažoval jeho koupi, už by dávalo větší smysl vzít o sedmnáct tisíc dražší konfiguraci A70 (202 000 Kč), která už má výbavu na úrovni Shimano XT a vepředu vidlici Fox 38. Výrobce pak nabízí i konfigurace na karbonových rámech, kde už se cena šplhá dokonce i přes tři sta tisíc korun.

Za více starostí, hodně radosti

Za tři hlavní přednosti tohoto kola považuju skvělé provozní vlastnosti pohonu, perfektní zadní odpružení a dobré vyladění geometrie vzhledem k robustnosti kola.

Dobře fungující a konstrukčně zajímavý pohon však nese i hlavní nevýhody tohoto kola. Je mírně hlučnější a má zvýšené nároky na údržbu. Do třetice bych jako jednu z nevýhod uvedl nesourodost projevu citlivé zadní stavby a charakteru vidlice. Při delším hraní a za pomocí tokenů by se to ale asi dalo vyladit.

Rocky Mountain Altitude Powerplay je výjimečný e-bike, který zaujme především svým unikátním pohonem kombinovaným s high pivotem na zadní stavbě. Tohle řešení možná leckoho odradí pro svou složitost, ale věřím, že si najde i řadu příznivců, protože to prostě funguje.

Kolo k testu zapůjčil Bikeaction.cz, český distributor značky Rocky Mountain. K zápůjčce nebyly vázány žádné podmínky ohledně obsahu a zpracování testu.

Chcete-li více objektivních recenzí kol a rozhodovat o tom, na jaký bajk se podívám příště, přidejte se do Trail Hunter Klubu na HeroHero.co/TrailHunter

Trail Hunter

Jezdím na kole a lovím traily. Normálně mi říkají David, ale když jde o kola, tak jsem Trail Hunter. Točím videa a občas sem i něco napíšu.