Rychlebské stezky: Letos s novými traily, ale bez endura
Technické stezky s lávkami a kameny, svižný superflow, ale i pohodový singletrail kolem potoka. To nabízí Rychlebské stezky. K tomu i bezvadné zázemí a skvělé lidi kolem, kteří se o vše starají. Velí jim Pavel Horník, který nám prozradil něco o plánech na tento rok.
Rychlebské stezky
- Lokalita: kousek od Jeseníku
- Bližší info: oficiální web, Facebook
Už máte vyvěšeno na Facebooku, že stezky otevíráte zahajovací brigádou 1. dubna. Co se ten den bude dít?
Jako každý rok zahájíme sezónu brigádou. Pokud se nám podaří dořešit nějaké formality, chtěli bychom stavět nový úsek trailu. Mělo by to být propojení stávajícího Mramorového a Sjezdů. Odpadne nepříjemný výjezd a bude tu trail mírně z kopce až k asfaltce u chaty.
Akce je zapojená do „Take Care of Your Trails Weekend“, což je akce IMBA Europe, kdy chtějí společně makat na nejrůznějších místech v Evropě ve stejný den a potom vyhodnotit, kde je jak silná komunita. Vítáme každého, kdo chce přijít pomoct. Zajištěno bude brigádnické triko a občerstvení pro každého makáče. Traily budou samozřejmě od soboty otevřeny i pro nekopáče, bude se dát normálně jezdit. Po brigádě navíc stihneme vyjížďku i my a pak večer bude zahajovací vatra a afterpárty na Základně.
Je nějak omezená kapacita, nebo se pro každého příchozího nějaká práce najde?
Kapacita omezená není. Práce je dost. Kdo má dobrou motyku může si jí vzít, ale není to podmínkou.
Co ten nový kus trailu – jaký bude mít „charakter“, spíš kameny nebo flow?
Charakter bude kombinovaný. Řekl bych svižný lesní trail s pár kamennými úseky.
Co dalšího se na trailech letos chystá? Jsou v plánu nějaké zásadní úpravy nebo přírůstky?
Pokud se nám podaří dořešit formality (hlavní povolení už máme), tak bychom chtěli udělat několik nových trailů nebo úseků stávajících trailů. Náš projekt je na 2 až 3 roky a obsahuje kamenné vypalovačky i jezdivé věci. Budou to i těžší technické kamenné výzvy i celé dlouhé nové lajny. Část bychom rádi postavili opět s Rowanem Sorrelllem a jeho crew. Protože těmto klukům, kteří od čtyř let jezdí závody a přes 10 let bagrují traily, se v Evropě podle nás nikdo nevyrovná.
Kolik čeho postavíme a kdy, to bude záležet především na financích. Žádné dotace z EU nesajem, a tak se budeme snažit oslovit bajkery i podnikatele. Kratší lajny dokážem postavit s našim profi týmem, což je šest celosezónních zaměstnanců, kteří se starají o údržbu. Samotná údržba a provoz jsou ale dost finančně náročné, takže nám s příspěvků a vydělaných peněz už nezbývá na nějaké velké budování.
A co základna a zázemí kolem, překvapí nás tam letos něco nového nebo jiného?
Na jaře budeme ještě hodně pracovat na novinkách ve skills centru. Přibude venkovní prostor na mytí ešusů. Vylepšovali jsme i vzhled hospody. Kluci přespárovali kamenné zdi, udělali nějaké nové hezké detaily a tak podobně. Chceme dodělat i možnost napojení na elektřinu pro obytňáky.
Jak se osvědčila bike škola? Budou kurzy i letos?
Škola je zaběhnutá a naši certifikovaní instruktoři už chystají rozpis termínů. Máme i nějaké nové nápady tak sledujte web a Facebook.
Musíme připomenout i sousední Lipovské stezky, které se etablovaly jako ideální výukový rajón nejen pro dětské bikery. Jsou zde nějaké plány na další rozvoj?
Ta lokalita je přesně v takovém rozsahu, jak jsme plánovali. Jde o promyšlené příměstské centrum na odpolední pojezd. Tady žádný jiný plán nebyl. Muselo by to vyjít z iniciativy obce Lipová. My máme svojí práce až nad hlavu. O stezky se ale v Lipové strat budeme.
A co populární Rychlebské enduro, budete tento oblíbený závod přořádat i letos?
V jednom máme jasno – Enduro letos nebude. Nemůžeme zároveň dělat závody a stavět traily. Navíc jsou závody pro stezky kontraproduktivní. Je to další komplikace vztahů s majiteli lesů. Pro nás je teď prioritou povolení nových tras. Hlavní lajny, které jsme chtěli na kopci vyzkoušet, už jsme stejně vyčerpali a některé z nich se promění i v nové úseky trailů. Poslední věc, která nás odradila od letošního závodu, byly i reakce některých chytrolínů. Poté, co nezajeli dobré umístění, nás kritizovali stylem, že jsme měli pocit, jako by to byly nejhorší závody sezóny. Přestože to byl tradičně enduro závod s absolutně největší návštěvností…. Prostě cílová skupina pohodový bajker je pro nás cennější než cílová skupina drsnej závodník.