Ostatní články

Microshift Advent X: konečně konkurence pro Shimano a Sram

Komponenty horských kol vyrábí řada výrobců, ale stěžejní dvojkou je japonské Shimano a americký Sram. A třeba v oblasti pohonu mají na horských kolech jen minimální konkurenci, ve vyšší třídě skoro žádnou. To se teď pokouší prolomit tchajwanský Microshift. Vyzkoušel jsem jeho sadu přehazovačky, páčky a kazety Advent X.

Pokud máte raději video než písmenka, koukněte zde:

Bude stačit 10 rychlostí?

Microshift funguje už od roku 1999, ale zatím o něm nebylo moc slyšet. Zaměřuje se čistě jen na pohon kola a primárně cílil do nižších cenových sfér. Jeho přehazovačky jsou běžné na základních kolech, případně těch dětských. Ale mý vlastní vývoj a postupně nabízí vyšší třídy komponent, vrcholem jeho současné nabídky je pak sada Advent X. Ta je zamýšlena jako konkurence pro Shimano Deore/SLX/XT, nebo Sram NX/GX.

Oproti jmenovaným konkurentům má však Advent X jednu zásadní odlišnost – nesnaží se o co největší počet převodů a co největší „pilu“ u zadního náboje. Nabízí prostě to, co by většině jezdců trailů nebo endura mělo stačit – 10 pastorů s rozsahem 11-48 zubů.

Sadu Advent X jsem nasadil na své kolo a jezdil s ní několik měsíců. Objížděl jsem traily za Brnem, ale i několik bikeparků, a Microshiftem jsem řadil i týden na Madeiře. Bylo to dost času na to, abych dokázal odpovědět na otázku – stačí těch deset rychlostí?

Ano, stačí. Ale neobejde se to bez „ale“. Objíždět traily s kazetou 11-48 zubů není v zásadě žádný větší problém, v terénu se při jízdě z kopce stojí v pedálech a nešlape, a největší střechy směrem nahoru není ostuda vyjít pěšky. Zkrátka jsem neměl nějaký intenzivní pocit, že by mi chyběly převody na jedné či druhé straně. Jen občas se takové chvilky našly, protože když už člověk víc o existenci konkurenční sady s rozsahem 10-51 nebo dokonce až 52 zubů, tak si občas řekne, že by se ten o trošku lehčí nebo těžší převod přece jen hodil. Ale když už to na tom kole není, tak se holt trochu víc zabere nebo nohy roztočí, ale nebylo to nic, co by mě nějak omezovalo. Zkrátka kazeta s 10 pastorky a rozsahem 11-48 zubů použitelná je.

Našel škvírku na trhu

Desetirychlostní kazeta má i své výhody – například nevyžaduje tak jemné ladění jako dvanáctka a můžete na ni nasadit širší řetěz, který je z podstaty robustnější a trvanlivější. Celkově je to zkrátka docela odolné řešení, což mi potvrdila i praxe. Na přehazovačce mám několik citelných šrámů, ale i přes schytané rány řadila spolehlivě.

Další výhodou může být i hmotnost. Microshift se chlubí tím, že jeho kazeta je lehčí než Shimano XT nebo Sram GX. Ještě aby nebyla, když má o dva pastorky méně… Ale hmotnost je pro některé jezdce silný argument a tady to máme 424 g oproti 470 g nebo 452 g. Ovšem budu fér a přihodím i hmotnost 10rychlostní kazety Shimano Deore, která je 435 g. Ta už má ale zase o něco nižší rozsah (11-46).

Kazeta Advent X se nasazuje na ořech HG, který je univerzální, rozšířený a levný. To může být oproti dvanáctipastorkům další výhodou. Ovšem nezapomínejme, že i Sram a Shimano umí desetipastorky nebo jedenáctky na HG ořechu. A u té jedenáctky už se Shimano dostalo do konce na rozsah 11-51 zubů!

Microshift zkrátka vstupuje do obsazených vod a snažil se najít mezírku. Snaží se vejít mezi obyčejně působící základní sady Deore s deseti/jedenácti pastorky, případně obyčejné NX/SX od Sramu, a na druhé straně chce konkurovat vyšším sadám SLX/XT a NX/GX s dvanácti pastorky. Chce zaujmout větším rozsahem a kvalitou zpracování oproti těm obyčejnějším sadám konkurence a na druhé straně není dražší než dvanáctirychlostní řešení.

Přehazka a páčka

Není to ale jenom o kazetě, součástí sady je i přehazovačka a ovládací páčka. Přehazka působí solidním a pevným dojem, má poměrně robustní konstrukci a také dobře vypadá. Hlavní je, že v čepech nejsou žádné vůle a výklon do strany chodí hladce. Řazení je přesné a docela rychlé, i když z Shimana XT nebo elektrické sady Sram GX AXS už jsem byl zvyklý na trochu rychlejší reakce. Ale nic zásadního. V tomto směru Advent X obstál. Použitelný je a a nezklame ani když někdy nechám řetěz v plném tahu.

Nejslabším místem se stal systém integrovaného napínáku. Ten funguje podobně jako u přehazovaček Shimano – pohnete páčkou a přehazovačka ztuhne, čímž zajistí větší napnutí řetězu. Princip funguje, ale páčka je u Microshiftu daleko menší a je to spíš jen takový malý posuvný přepínač. Jemnější mechanika pak zřejmě byla důvodem, proč se napínák čas od času sám vypnul. Řetěz začal cinkat o zadní stavbu a bylo jasné, že se musí zastavit a napínák opět aktivovat. Nebylo to často, ale za zmínku to rozhodně stojí.

Také páčka na první osahání potěší pevnou konstrukcí a povrchem s příkladným gripem. Z tohodle vám prst jen tak nesklouzne. Zamrzí však to, že menší páčka pro řazení menších pastorků je v tomto ohledu trochu ošizená – je menší a má jen hladký povrch.

Stisk je jasný, řadit se dá i o tři pastorky nahoru naráz a základ tedy funguje dobře. U konkurence ale vidíme například možnost shazovat rychlosti i ukazovákem z druhé strany řídítek, což Advent X neumí. Také není možné kombinovat objímku s objímkou brzdy a nepomůže vám ani adaptér – objímka na Adventu X je prostě pevně daná.

Největší výhoda v těžké době

Sada Microshift Advent X je zkrátka docela dobře použitelná. Kazeta je vyrobena z kombinace ocele a hliníku, aby dlouho vydržela a působí solidně. I když se skládá ze segmentů, tak ani po několika měsících provozu nevykazovala nějaké vůle nebo pazvuky. Rozsah je dostačující a nejvíc mi na ní vadilo asi to, že mezi jednotlivými pastorky je logicky trochu větší skok. Když jsem si šlapal frekvenčně do kopce a chtěl mírně upravit převod, skok o jedno kolečko byl zpravidla větší než jsem očekával.

Přehazovačka ale řadila přesně a nepotřebovala žádné dodatečné ladění, i když schytala pár ran. Na páčku jsem si zvykl. A celkově tak teda mohu Advent X hodnotit docela kladně.

Ale máme tu konkurenci, která není cenově až tak vzdálená a třeba samotná přehazovačka je i u Adventu X poměrně drahá záležitost – v obchodech se prodává za 1800 – 1900 Kč. A navíc má ta konkurence 12 pastorků a víc „sexy“ značku. Neočekávám tedy, že by se z Adventu X stal nějaký prodejní trhák v bikeshopech.

Jenže! Stejně se s Microshiftem na kolech budeme docela často setkávat. Během Covidu totiž nabraly výroby Shimana a Sramu obrovský skluz a nestíhají své dvanáctirychlostní sady dodávat výrobcům kol. Ti se proto začali více koukat po konkurenci, což je šance pro Microshift. A tak už můžete sady Microshift vídat nejen na úplně levných kolech, ale sady Advent už proplouvají i do střední třídy jak amerických, tak evropských výrobců kol.

A tak je dobré vědět, že pokud najdete ve specifikaci svého nového kola Microshift Advent X, že se toho nemusíte nějak obávat. Je to použitelné řazení, byť s nějakými těmi kompromisy.

Trail Hunter

Jezdím na kole a lovím traily. Normálně mi říkají David, ale když jde o kola, tak jsem Trail Hunter. Točím videa a občas sem i něco napíšu.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *