Ostatní články

Merida One-Twenty: Nové kolo pro novou dobu, název zůstává

Horská cyklistika se posouvá směrem k trailům a trochu náročnějším terénům. A tomu jdou naproti i kola, na kterých se dnes jezdí. Platí to přitom i pro kategorie kol, od kterých nečekáme, že by je jejich majitelé brali do bikeparků a na těžké traily. Ovšem právě z kol do drsnějších terénů vyplynuly některé trendy, které stojí za to promítnout i do kol s nižšími zdvihy. Protože i na nich si chcete užít maximální zábavu a přitom se cítit sebejistě. A právě takto je postavená i nová Merida One-Twenty.

Na lesní pěšinky i enduro

Merida One-Twenty využívá starší zažitý název, ale teď už se pod ním skrývá úplně nové kolo. Původní One-Twenty ještě nezapřela své cross-country kořeny, byť už nabídla pohodlné svezení a zdvihy 120 mm. Je to docela univerzální výletní celoodpružený bajk a vím o čem mluvím, sám jsem si ji otestoval. Nová One-Twenty ale nabídne mnohem víc.

Ačkoli se pořád jmenuje One-Twenty (anglicky 1-20, vyplývající ze 120mm zdvihu), má novinka vepředu i vzadu zdvih 130 mm. Merida ale u názvu zůstala, protože je už docela zažitý. Centimetr navíc umožní pobrat i trochu větší kořeny a o něco větší kameny, bajk však stále zůstává poměrně lehký a mrštný. Ta vůbec největší změna ale proběhla na rámu.

Nová Merida One-Twenty a lov trailů v Anglii

Rám je kompletně přepracovaný a přebírá konstrukční řešení po nových modelech určených na traily a enduro, tzn. loni představené novinky One-Forty a One-Sixty. Zadní stavba tak využívá flexi, horní rámovka je proklatě nízko a reach se natáhl. Úhel hlavy je 66° a sedlovka se napřímila na 78°. Tohle je prostě ultramoderní trailbike, který to ale nepřehání se zdvihy.

Geometrie tohodle kola mě nadchla. Sám letos jezdím na endurové One-Sixty, což je kolo připravené na opravdu náročné terény, a tak je robustní a ještě o něco delší. One-Twenty mi proto rázem přišla daleko živější a hravější, s kolem jsem měl chuť si pořád hrát, nadskakovat a pumpovat. Jenže ačkoli tady není až tak dlouhý rozvor nebo tolik skloněná hlava jako u endura, pořád jsou tyto hodnoty nad průměrem běžných kol s nižšími zdvihy. A tak jsem si za řídítky One-Twenty připadal sebejistě a pouštěl se postupně do stále větších rychlostí a strmějších terénů.

Enduro závod The EX. I tady One-Twenty obstála

Měl jsem možnost projet novou Meridu One-Twenty v Anglii, kde byla představena. Jezdil jsem tam na ni celý den po přírodních trailech a lesních pěšinkách parku Exmoor. Ale nakonec jsem si ji půjčil i na enduro závod. To kolo přitom fungovalo skvěle a provedlo mě i poměrně dost náročným terénem.

Sram se vrací

Na enduro závod jsem kolo vybavil plášti s větší šířkou a hrubším dezénem, jinak zůstalo v základním osazení. Ani ty základní pláště nejsou jinak špatné, jde o Maxxise Forekaster šířky 2.4″, které budou o něco jezdivější. Rám ale pojme i 2.5″ pláště a tím se otevírá možnost přizpůsobit kolo i trochu drsnějšímu ježdění.

Kolo se bude nabízet ve třech úrovních výbavy a zpočátku jen na hliníkovém rámu. Já měl k dispozici na vyzkoušení nejvyšší úroveň výbavy One-Twenty 700, která mě potěšila návratem komponent od Sramu. Ne že bych měl něco proti Shimanu, ale mám rád pestrost a měl jsem pocit, že už je teď Shimana všude nějak moc. Po delší době jsem tak jezdil na pohonu Sram NX Eagle a fungoval výborně. Vlastně je mi jeho chod asi i sympatičtější než třeba dvanáctirychlostní Shimano Deore.

Také brzdy jsou od Sramu, což často nevěstí nic dobrého 🙂 Ale v tomto případě jsou použity nové brzdy DB8, které vycházejí z pokročilých čtyřpístků a pracují přitom s minerálním olejem. Merida přitom konečně nešetří ani na kotoučích, a tak jsou na obou kolech originál kotouče od Sramu, a to v průměru 200 mm vepředu i vzadu. Ve výsledku nemám, co bych brzdám vytknul. Možná nejsou v nástupu tak ostré jako Shimana, ale o to citlivěji se dávkují a síla jim rozhodně nechybí. Zvykl jsem si rychle.

Z konglomerátu Sram je i podvozek, vepředu vidlice Rock Shox Pike, vzadu tlumič Rock Shox Deluxe Select+. Ale jestli vás zajímá specifikace, mrkněte se do tabulky. Já se zaměřím spíš na zajímavosti. Jednou z nich je určitě vedení lanek hlavou, což v některých budí nevoli. Na svém kole s tím letos jezdím a nevidím v tom žádný problém. Očistit ložisko hlavy s dá, bowdeny se nijak neodírají a kokpit vypadá úhledněji.

Jinak se mi líbí, že jsou na rámu hned tři úchytné body na lahve, nářadí apod. Díky tlumiči umístěnému pod horní rámovkou zbývá v trojúhelníku dost místa, aby se tam všechno vešlo. Malé nářadí pak Merida standardně umisťuje do šuplíku pod sedlem, a tak můžete na takovém bajku jezdit nalehko. Z doplňkové výbavy zaujme možnost instalace delšího blatníku nad zadní kolo, to se teď v Kanadě a Anglii docela vozí, podobně jako protažené přední blatníky. Sice to na tom celopéru nevypadá nic moc, ale jezdí s tím přes zimu i profíci a asi vědí proč.

Zatím jen hliník

Výbava nejvyššího modelu One-Twenty 700 není nijak ošizená. U levnějších verzí už přicházejí nějaké ty kompromisy, jejichž význam záleží hlavně na tom, jaké máte dosavadní zkušenosti s jinými koly. Výbava každopádně působí vyváženě. V době psaní tohoto textu ovšem ještě neznám české ceny, tak nedokážu posoudit, nakolik výbava odpovídá právě ceně.

Nějak moc drahé by to ale být nemělo. Merida se rozhodla novou One-Twenty nabídnout zprvu jen na hliníkových rámech, právě proto, aby udržela cenu níž. Tohle kolo totiž může skvěle posloužit hobby bikerům přecházejícím z pevňáků nebo méně náročným jezdcům, kteří si chtějí začít v terénu s kolem trochu víc hrát. A dá se očekávat, že takoví jezdci nejsou připraveni utrácet za kolo statisíce. Pokud ano, má pro ně Merida připravené špičkové karbonové trailbiky One-Forty. Ale One-Twenty zatím zůstane jen v hliníku.

Myslím si, že by karbonová One-Twenty mohla zaujmout i pokročilé jezdce, kteří by se ji nezdráhali brát ani na cyklomaratony a podobné závody. Ostatně i nějaké to lehčí enduro se na ni dá odjet. Ale na karbonovu One-Twenty si budeme muset ještě nějaký čas počkat.

Merida se však rozhodla udělat v nabídce trochu guláš a na novém rámu One-Twenty postavila i dvě konfigurace cross-country kol s nižším zdvihem, které zařadila do modelové řady Ninety-Six. Upřímně, tento krok moc nechápu. V nabídce dělá trochu zmatek a 130 mm zdvihu k nové koncepci One-Twenty sedne dokonale. Ale podle zástupců Meridy je stále dost zájemců o hliníkové celopéro s nižším zdvihem. A protože se u vývoje závodní XC řady Ninety-Six chtějí věnovat už jen karbonovým rámům, hliníková platforma One-Twenty jim teď pomůže tuto část poptávky zalepit. No, budiž.

Ale hlavní je, že nová One-Twenty jako taková se povedla a je to celopéro, které dokáže rozpoutat lásku k trailům.

Trail Hunter

Jezdím na kole a lovím traily. Normálně mi říkají David, ale když jde o kola, tak jsem Trail Hunter. Točím videa a občas sem i něco napíšu.