Ostatní články

Merida Silex pro rok 2024: Gravel inspirovaný bajkem

Gravel kola přišla před pár lety a nebylo málo těch, kteří předpovídali, že to bude jen krátká módní vlna, která opadne. Jenže se ukázalo, že tenhle segment kol na pomezí silniček a bajků má co nabídnout a stále získává na popularitě. S tím se nese také vývoj těchto kol, která se postupně trochu mění vstříc tomu, jak se na gravelech nejčastěji jezdí. A co to znamená jsem si mohl vyzkoušet na nové generaci gravelu Silex od Meridy.

Když jsem od Meridy dostal možnost podívat se na představení nových gravelů s tím, že akce proběhne v Itálii a bude možné se na nových kolech hned svézt, trochu jsem váhal. Ne že by mě nelákal výlet do Itálie, ale jelo by se tam jen na otočku na de facto dvoudenní akci, a co hlavně – gravely jsou pro mě jen okrajovka. Jsem přece „Trail Hunter“, jezdím v terénu, lovím traily a tím správným náčiním je pro mě bajk. Jenže tyhle nové gravely si z bajků propůjčují pár vlastností, a to mě zajímalo.

Podívejte se na video z Itálie:

Gravely už se prodávají spoustu let, ale stále se tak trochu hledají. To kolo je perfektním průnikem světa silničárů a bajkerů, což je pak vidět třeba i na oblečení jezdců, ale co hlavně – dost se liší způsob, jak se na gravelu jezdí. Silničáři s ním vyráží primárně na rozbité silnice, bajkeři s ním neváhají sjet i nějaký trail. Silnou skupinou jsou i ti, kteří takové kolo používají jako dopravní prostředek a velký význam má i pro dobrodruhy a vyznavače bikepackingu. Jak tedy navrhnout ideální univerzální gravel?

S tím si lámou hlavu nejen u Meridy. Na jejich novém Silexu jsem si ale mohl vyzkoušet hlavní směr vývoje – gravel musí zůstat pevný, lehký a mrštný, ale musí se zvýšit jistota za řídítky, když se vjede do rozbitého terénu. A tak vývojáři okoukli trendy v oblasti horských kol a nechali se inspirovat.

Co funguje na bajku, platí i na gravelu

Nový gravel má proto o něco více předkopnutou vidlici, mírně prodloužený rám, trochu zkrácený představec a celkově prodloužený rozvor. Nejde o žádné extrémní odchylky od předchozí generace, ale když se to všechno posčítá, je tu najednou jiné kolo.

Na stávajícím Silexu jsem měl možnost jezdit pár týdnů před představením nové generace, a tak jsem ho trochu navnímal. Rozdíl při přesednutí na nový model byl hned znát. Ani ne tak třeba na posezu, ten zůstává poměrně pohodlný, stejně tak ve výjezdech se kolo chová velmi podobně. Ale největší změna je znát při sjezdech nebo při jízdě v rozbitém terénu. Tam je nové kolo o poznání stabilnější a jízda na něm jistější.

Vrcholná verze Silex 10K má z karbonu absolutně všechno, k tomu vrcholnou výbavu v elektrice včetně teleskopické sedlovky

Překvapilo mě, že tvar rámu zůstává na první pohled docela podobný předchozí generaci a výrobce nespustil horní rámovku ostřeji dolů, jak to občas bývá vidět u konkurence. Na bajku sníženou horní rámovku oceňuju, protože je pak větší prostor pro manipulaci s kolem pod sebou. Jenže tuto vlastnost vývojáři z bajků do gravelu nepřenesli, protože to není moc potřeba. S gravelem se až zas tolik nerajtuje, navíc naprostá většina gravelařů nevozí teleskopické sedlovky. Naopak je ale poptávka po prostoru v rámu, aby byla možná montáž větších rámových brašen nebo dvojice velkých bidonů. A tak hlavní trojúhelník zůstává poměrně velký a najdete na něm hned pět standardizovaných úchytů na bidony/brašny/nářadí.

Na zmíněnou teleskopku je ale novinka připravená a je možné instalovat vnitřní vedení bowdenu. Stejně tak si zájemci mohou instalovat gravelové odpružené vidlice. Rám má trochu sníženou hlavu a delší vidlici. Ta bude ve všech sériových modelech pevná, nicméně vždy karbonová a připravena nějaké ty vibrace pohltit. Také má prostor pro 45mm pláště a možnost instalace velkých blatníků.

Rámy budou k dispozici jak karbonové, tak hliníkové. Geometrie je stejná. Výhodou karbonu je vyšší tuhost a nižší hmotnost, ale i hliník má svou klíčovou výhodu: má robustnější zadní stavbu, která má připravené úchyty i na velký nosič brašen nad zadní kolo. Na karbonové verzi si při bikepackingu budete muset vystačit s velkou podsedlovou brašnou.

Nové GRX posílá dvouplacku do věčných lovišť

Výbava bude odstupňovaná podle ceny. Já měl možnost vyzkoušet Silex 7000 na karbonovém rámu a s novou sadou gravelového pohonu GRX od Shimana s rozsahem 1×12 (11-51 zubů). Ten pohon mě nadchl. Měl jsem na svém předloňském modelu GRX s jednoplackou, ale tehdy byl rozsah ještě docela omezený. Nová dvanáctka umožní zrychlovat ještě i při 50 km/h a zároveň mě nezastavil ani žádný strmý výjezd. Dvouplacku bych tímto na gravelech definitivně odpískal.

Nadšený jsem byl i z brzd, které jsou rovněž ze sady GRX. Ale Merida si nehraje na gramaře a jde spíš praktickou cestou – a tak místo obligátních 160mm kotoučů nasadila dopředu i dozadu stoosmedsátky. Třmeny jsou navíc opatřeny masivními chladiči, aby se eliminovalo vadnutí. Brzdí to bez výhrad a jsem si celkem jistý, že bude i v případě, kdy kolo obtěžkáte brašnami.

Pláště jsou od Maxxisu, model Rambler a rozměr 700×45C. Jsou to už docela balóny a drobné nerovnosti dobře pobírají. Vzorek není až tak agresivní, takže i na hladkém asfaltu to celkem jede, ale silnička to pochopitelně není.

Zbytek výbavy byl také vyhovující, nějaké vyloženě slabé místo jsem nenašel. Potěšila přítomnost držáku Fidlock na lahev (bidon Fidlock bude ke kolu zdarma) a integrovaný multiklíč pod sedlem.

Nejvyšší model 10K má řazení elektrické, stejně tak teleskopickou sedlovku. A všechno myslitelné z karbonu. To nebude levné. Přijít by měl i model 8000, který bude osazen něčím úplně novým, o čemž nám zástupci Meridy nemohli nic říct, ale prý se dočkáme cca v únoru. Z druhé strany spektra mě zaujal nejlevnější model na hliníkovém rámu, který je navržený na ježdění do práce a menší vyjížďky. To bude naopak velmi levné. Ceny a modely můžete prostudovat na českém webu Meridy.

Gravel na výlety i mistrovství světa

Tenhle směr vývoje gravelů zjevně dává smysl, je patrný už i u některé konkurence a jsem rád, že jsem si to mohl ověřit v praxi. Že takový gravel s trochu delším rozvorem a vidlí o něco více dopředu není jen kompromisní stroj, u kterého se na úkor pohodlí ztratí rychlost a obratnost, to dokázal Matej Mohorič, když na tomto rámu právě vyhrál gravelové mistrovství světa.

Trail Hunter

Jezdím na kole a lovím traily. Normálně mi říkají David, ale když jde o kola, tak jsem Trail Hunter. Točím videa a občas sem i něco napíšu.