Testy horských kol

Rock Machine Whizz je horské kolo, jaké tu ještě nebylo

Rock Machine Whizz je nový model kopřivnické značky, kterým chce výrobce navázat na úspěch modelu Blizzard a ukotvit tak pozici značky v segmentu odolných horských kol pro zábavu.

Blizzard se v nabídce Rock Machinu objevil v roce 2017 a je tam doteď. Tehdy nabídl moderní geometrii a odolný hliníkový rám, který se mnohým zalíbil. Byl to úspěch a kolo zaujalo i mě samotného, takže jsem na něm v různých modifikacích jezdil několik let. S odstupem času už ale geometrie zastarala a rám se okoukal, proto všichni očekávali nástupce.

Se zpožděním, ale o to větší změna

Nástupný model byl na papíře už v době, kdy byl Blizzard na trhu jen chvíli. Vývoj kola pár let trvá. Jenže tentokrát do procesu zasáhla pandemie a vše se natáhlo. Výsledkem je, že Blizzard přesluhuje, ale jeho nástupce bude představovat o to razantnější změnu. Dostane nové jméno a originální rám, který se od ostatních kol odlišuje na první pohled.

Jak se na Whizzu jezdí jsem si mohl už vyzkoušet na předsériových prototypech, podívejte se na video:

Základem nového Whizzu je rozdělená horní rámová trubka, která okamžitě připoutá pozornost. Do ní je zapasován tlumič. Celé je to široké, robustní, technické… a rozhodně originální. Do šířky je vytažena i plochá spodní rámová trubka a vše korunuje masivní hlavový sloupek.

Zadní stavbu tvoří letmo uchycený pevný trojúhelník, jde tedy principiálně o čtyřčep s virtuálním bodem otáčení. Toto řešení měl už Blizzard a funguje to dobře. Geometrie je nastavena agresivně, s velmi skloněným hlavovým úhlem a dlouhým rozvorem. Konstrukčně je to zkrátka moderní kolo.

Proč tak provokuje?

Samotný nápad s rozdělenou horní rámovkou upoutá pozornost, ale dalo by se to udělat méně okatě. Whizz prostě chce provokovat, a tak je rozšíření výrazné a tvarování zvýrazněno ostrými hranami. To třeba takový e-bike Yamaha Moro využívá stejného nápadu, ale je daleko nenápadnější.

Rock Machine Whizz ve verzi s 29″ koly a nižšími zdvihy

Whizz je prostě od pohledu široký, ostře řezaný a robustní. Působí na mě mezi koly podobně jako Tesla Cybertruck mezi auty. A proto tak provokuje.

Dále kolo budí pozornost unikátní univerzálností. Tlumič je totiž v horní rámovce uchycen na osce, kterou je možné posouvat v rámci třípolohového flipchipu. Tím se dá výrazně proměnit zdvih zadního kola od přibližně 130 do 180 mm. Whizz proto bude nabízen ve třech úrovních zdvihů od kola na pomezí downcountry/trail, přes enduro až po superenduro/freeride. A to vše na jednom rámu.

Takto univerzální platforma přináší výhodu především pro výrobce, který při výrobě výrazně ušetří. Rock Machine to korunuje ještě i tím, že rám bude nabízet pouze ve dvou velikostech, respektive délkách. Jde tím trochu proti proudu, protože jinde můžeme vidět snahu výrobců zavděčit se širokému spektru jezdců od menších bikerek a juniorů až po dvoumetrové chlapy. Běžně bývají v nabídce 4 i více velikostí. Whizz bude mít jen dvě. Menším nebo naopak nadprůměrně vyšším postavám zůstane zřejmě zapovězen.


Výhodou univerzální platformy pro zákazníky je možnost pozdější změny zdvihu kola. Pokud například zatoužíte po vyšších zdvizích, nemusíte kupovat celé nové kolo, stačí přehodit flipchip a pořídit novou vidlici a tlumič. Zní to dobře, ale ruku na srdce, když budete stát před takovou změnou, neprodáte raději kolo tak jak je a nepořídíte nějaké nové, s komplet novou výbavou? Asi to nebude výhoda nějak masově využívaná, nicméně ta možnost tu je…

Kolem tohoto kola je zkrátka aura různých rozporuplných věcí, které jsou prezentovány jako unikátní design nebo konstrukční výhoda, ale okamžitě vás napadnou i možné stinné stránky. To vše přispívá k tomu, proč se o Whizzu tolik mluví. Dalším příkladem mohou být například vnějškem vedené bowdeny/hadice, které se objevily na prvních prototypech a jsou k vidění na těch současných, už těsně předsériových.

Rock Machine Whizz ve verzi s 27,5" koly a zdvihy 180/180 mm
Rock Machine Whizz ve verzi s 27,5″ koly a zdvihy 180/180 mm

Kolem tohoto kola je zkrátka aura různých rozporuplných věcí, které jsou prezentovány jako unikátní design nebo konstrukční výhoda, ale okamžitě vás napadnou i možné stinné stránky. To vše přispívá k tomu, proč se o Whizzu tolik mluví. Dalším příkladem mohou být například vnějškem vedené bowdeny/hadice, které se objevily na prvních prototypech. Výrobce to ohajoval snadnějším servisem a výrobou, ale v očích kritiků je to krok zpět a nevypadá to dobře. Nakonec bude na výběr, protože poslední předsériové prototypy mají i díry na vnitřní vedení. Jenomže úchyty na vnější vedení na kole zůstaly a nadále tak provokují.

Whizz dokáže vyhrát i svěťák v enduru

Jak se na takovém kole jezdí, to jsem si vyzkoušel v rámci Test Festu, kde byly k dispozici dva předsériové prototypy – jeden na zdvizích 130/140 mm a 29″ kolech, druhý na 180/190 mm a 27″ kolech. Své dojmy jsme shrnul ve videu výše. Zde jen stručně k nejčastějším otázkám:

Není to moc těžké? Ten rám je o něco těžší a tím i celkově kolo. Proto mi dává smysl stavět na něm kola s vyššími zdvihy do drsnějšího terénu, pak už se v celkovém hmotnostním součtu se všemi robustními komponentami dostává na hodnoty srovnatelné s konkurencí, tzn. nějakých 17,5 kg.

Není to mezi koleny moc široké? Širší rámová trubka není při jízdě nijak omezující. Ale otázka je to legitimní a obzvlášť při prvních jízdách si uvědomíte, že se kolenem horní rámovky občas dotknete, což se vám asi u staršího kola tak často nestávalo. Ale jak říkám, nijak omezující to není a člověk to pravděpodobně přestane po pár dnech úplně vnímat.


Není to až moc robustní? Kolo působí jako monstrum, ale vizuál se úplně neshoduje s jízdními dojmy. Ano, je to kolo delší, má vidlici hodně skloněnou a je o něco těžší, tak od něj nečekejte mrštnost XC kola. Ale blbnout se na něm dá pěkně. Překvapila mě agilita freeridové varanty s vyššími zdvihy, ale s menšími 27,5″ koly, to se bude vyznavačům bikeparkového ježdění líbit. Jen to bude chtít kratší kliky. Střed pak jde už hodně nízko dolů a na testovaném prototypu jsem si každou chvíli škrtal pedálem.

Není to moc pomalé? V mém videu je znát, že na mě Whizz neudělal dojem z hlediska svižnosti, když jsem s ním šlapal do kopce v lehčím terénu. To je vzhledem k charakteru kola logické a pokud je pro vás priorita takové ježdění, pořiďte si raději nějaké XCéčko. Whizz bude vynikat při cestě dolů, a to teď potvrdil i na posledním závodě Světového poháru v enduru tovární jezdec Rock Machinu Adam Maxa. V kategorii jezdců do 21 let zvítězil, a to právě na předsériovém prototypu Whizzu.

První várka ještě letos, pevňák a e-bike později

Whizz by se měl do prodeje dostat ještě koncem roku 2024, naplno se pak nabídka rozjede do sezony 2025. K dispozici budou dva rámy, na nich ale bude postaveno poměrně široké spektrum kol – tři výšky zdvihů a u každé alespoň dvě cenové alternativy.

Nabídku Rock Machinu by později měly doplnit i odvozené modely hardtailu a elektrokol. Společným prvkem rodiny Whizz má být společná rozdělená horní rámová trubka, a to i u hardtailů. V mezeře místo tlumiče by měla být na míru vyrobená brašna. Uvidíme, zda se tuto ideu podaří naplnit a kdy tyto novinky přijdou. Teď je na řadě uvedení celoodpruženého Whizzu bez motoru.

Trail Hunter

Jezdím na kole a lovím traily. Normálně mi říkají David, ale když jde o kola, tak jsem Trail Hunter. Točím videa a občas sem i něco napíšu.