Test Crivit Peak 709: horský e-bike z Lidlu
Lidl začal nabízet horské elektrokolo Crivit Peak 709. Jedná se o kolo vyrobené speciálně pro Lidl a nese jeho vlastní značku Crivit, kterou používá pro sportovní sortiment. Jak kolo obstojí v praxi a ve srovnání s konkurencí? To se dozvíte v této recenzi.
Pokud se vám nechce číst, podívejte se na video:
Lidl Crivit Peak 709 je elektrokolo se středovým pohonem, devětadvacetipalcovými koly a odpruženou vidlicí. Zaujme silným motorem, velkou integrovanou baterkou s kapacitou 709 Wh, ale i samotným rámem a skladbou komponent s přihlédnutím na cenu 44 999 Kč. Tohle zkrátka není nějaké ultralevné supermarketové kolo, ale docela moderní e-bike, který je přesto cenově dostupnější než srovnatelná konkurence.
Na výlety nejen po cyklostezkách
Hned po prvním usednutí za řídítka je znát, že se jedná o rekreační horské kolo, na kterém má jezdec vzpřímenější pohodlný posez. Oproti moderním sportovně založeným horským kolům je rám proporčně kratší a hlavu má přitom podstatně výš. Stack je u velikosti L 685 mm. Lepší manévrovatelnosti pak nahrává ostřejší úhel hlavy, který je 67,5°.

A zatímco se výrobci kol na traily snaží udělat zadní stavbu co nejkratší, aby kolo bylo hravé, snadněji se s ním skákalo, jezdilo po zadním a zrychlovalo z klopených zatáček, tak tady máme od středu po zadní náboj 470 mm. Zatím jsem nejel na kole, které by mělo delší zadní stavbu. Ale tohle je kolo pro rekreační účely, tak tvůrci zjevně neřešili, jak se bude chovat na odrazech nebo v klopenkách. A docílili tím o něco větší stability i při té poměrně strmé hlavě, což je pro cílovou skupinu zákazníků bezesporu důležitější.

Celkově je kolo postaveno docela robustně, má široké ráfky i kvalitní pneumatiky do terénu. Rám přitom zůstal poměrně nízký a jezdec může s kolem pod sebou při dynamické jízdě vestoje dobře pracovat. Je to prostě horské kolo, které je sice primárně navrženo na pohodovou jízdu vsedě v lehčím terénu, ale bez obav se s ním můžete vrhnout i na více rozbitou cestu nebo lehčí trail.
Nesmíte s ním na silnici?
Protože má kolo poměrně vysoko hlavu, je na krku vidlice jen jedna nižší podložka a rovnou představec. Kdo by snad chtěl řídítka ještě výš, musí je vyměnit za více prohnutá. Ale i ta výchozí jsou přizdvižena o dalších 25 mm. Široká jsou jinak 760 mm a na koncích mají pohodlné gripy s opěrnou ploutvičkou. Jen škoda, že je až příliš měkká a moc dobrou oporu neposkytuje.

Do rámu jsou bowden a hadice zavedeny skrze hlavu, jak velí moderní trendy. Před řídítky je díky tomu pěkně uklizeno. Je tu případně místo i pro bowden teleskopické sedlovky, kterou tohle kolo standardně nemá, ale protáhnout pak lanko rámem kolem baterky a motoru až do sedlové trubky není problém. Hadice zadní brzdy a bowden přehazky jsou jinak vyvedeny až do ramen zadní stavby a vypadá to úhledně.
Kolem motoru si ale všimněte, že je poměrně velká škvíra a do útrob rámu se tak snadno dostanou voda a nečistoty. Blok motoru bude utěsněný a nemělo by mu to vadit, ale tahle škvíra se bude velmi špatně vymývat. Nějaké lepší krytí bych ocenil i u spodní rámovky, kde je vyjímatelná baterka bez žádného dalšího krytu. Protože e-bike neumožňuje dobíjet baterku přímo v kole a musíte ji pro nabití vždy vyjmout, tak počítejte s tím, že od toho předního kola na ní vždycky nějaký ten prach nebo bláto nalítá a při dobíjení se vždy trochu ušpiníte.
Ochrana rámu je zanedbaná také na řetězové vzpěře, kde není ani nějaká fólie, takže se zde rám může při jízdě v terénu od řetězu snadno podřít.
Na rámu v této kategorii jinak potěší návarky na nosič nebo stojánek, ale naopak zamrzí jen jeden úchyt na košík na bidon. Ten je kupodivu opatřen základnou magneticko-mechanického systému Fidlock. Moderní nacvakávací lahve, brašničky nebo tool-boxy si však musíte dokoupit, ke kolu žádnou nedostanete. Lidl zatím neplánuje sortiment Fidlocku zařadit do svého obchodu, a tak vám mohu doporučit vybrat si magnetické lahve Fidlock na Trail Hunter Shopu.

Ve výbavě kola jinak kupodivu nejsou odrazky, zvonek či blatníky. To mimo jiné také znamená, že dle vyhlášky nesmíte s takovým kolem vyjet do silničního provozu. Lidl sám upozorňuje, že je kolo určeno do terénu a pokud ho chcete provozovat na silnici, měli byste si ho patřičně dovybavit.
Silný motor, ale pozor na něj
Motor má označení Mivice X700 a je od čínského dodavatele. Chybí mu kultivovanost pokročilejších pohonů, ale svou funkci v jádru plní dobře. Má norovaný výkon 250 W a dokáže překvapit zátahem, protože kroutící moment je úctyhodných 100 Nm. Nejrozšířenější motory Shimano nebo Bosch mívají 85 Nm. Motor Mivice je oproti nim ale hlučnější a na nejsilnější přípomoc může nezkušeného jezdce překvapit svým prvotním zátahem. Ten přitom přichází s mírnou prodlevou po prvním šlápnutí.
Vzhledem k ceně kola překvapí velká kapacita baterie, 709 Wh umožní plánovat i delší výlety. V kole je upevněna v uzamykatelném úchytu a nabijete ji jedině tak, že ji z kola vyjmete.

Režimy pohonu se přepínají jednoduchým ovladačem na řídítkách, který nemá displej a je vybaven pouze diodami. Podle počtu čárek zhruba poznáte, kolik vám zbývá energie v akumulátoru, a barvou se signalizuje zvolený režim. Přesnou informaci o nabití akumulátoru nebo dojezd v kilometrech se teda nedozvíte, a to ani z připojené aplikace v mobilu. Žádná taková totiž neexistuje.
Motor je jinak spojen s desetirychlostním pohonem Shimano Cues, což je pro takové kolo dobrá volba. Rozsah převodu dostačuje a řadí to spolehlivě. Od Shimana jsou tady i brzdy, a to MT200 se 180mm kotouči. Je to jen základní dvoupístková brzda, která pro rekreační využití může stačit. Ale na trailu nebo v delším sjezdu bacha, není to nic ostrého a rychle to vadne.
TIP: podrobnosti o výbavě najdete na webu Lidlu
Náboje jsou rovněž od Shimana, TC500 se zapouzdřenými ložisky, na které jsou zapleteny ráfky Mach1. Jsou široké 30 mm a mohly by něco vydržet. Obuto je do plášťů Maxxis Rakon šířky 2,4“, což je fajn plášť do lehčího suchého terénu a s hnědými bočnicemi kolu vyloženě sluší.
Výbava kola jinak odpovídá základnímu rekreačnímu e-biku do lehkého terénu. Vepředu je proto jen pružinová vidlice Suntour XCM34 se zdvihem 120 mm, které budiž ke cti pevná osa a lockout. Těžší jezdci ji však snadno promáčknou až někam do půlky sagu a ani možnost nastavení předpětí s tím nic moc nenadělá.
Ke kolu dostanete i překvapivě dobré platformové pedály s kovovým tělem.
Dává to smysl, hlavně s ohledem na cenu
Lidl překvapil a postavil horské elektrokolo, které tak nějak dává smysl. Má sice řadu nedostatků a mezi hlavní tři bych zařadil slabou vidlici, horší ochranu a absenci displeje, ale jinak je to fajn moderní e-bike na rekreační jízdu v lehčím terénu. A i nějaký ten flowtrail si s ním klidně můžete ulovit.

Za tři hlavní přednosti považuju poměr ceny a užitné hodnoty, velkou baterku a pohodlný, sebejistý posez.
Když mrknem na konkurenci, tak třeba Decathlon má za podobnou cenu e-bike sice se značkovým motorem Yamaha, ale s polovičním krouťákem a jen pětistovkou baterkou. Crussis využívá kol za podobnou cenu motory Panasonic, ale také má jen menší baterku. Nakoukl jsem i k Mountfieldu, v jehož džungli slev a kombinací jsem stejně nenašel nic srovnatelného pod 50 tisíc a nejblíže jsem našel kolo Lectron Voyager MFX s baterkou 720 Wh a motorem Bafang, ale je o tři tisíce dražší. E-biky do terénu od renomovaných cykloznaček každopádně začínají spíš až někde na 70 tisících.
Zkrátka mezi levnými e-biky by mohl Lidl docela zatopit. Ale nemyslím si, že to nakonec bude nějak moc. Tohle kolo totiž nepotkáte přímo na prodejnách Lidlu, ale bude dostupné jen přes internetový Lidl e-shop. V určité období bude možné kola na prodejnách aspoň vyzvednout, ale jinak musíte zaplatit nemalou částku přes internet a kolo dorazí v krabici.
Složení je sice jednoduché, stačí jen nasadit přední kolo, narovnat řídítka, nastavit sedlo a nasadit pedály, ale myslím si, že cílová skupina rekreačních jezdců si kolo raději zajde vybrat někam do cykloprodejny, kde bude mít zaručen i nezbytný servis. Ten Lidl nezajišťuje a v případě reklamace je nutné kolo nabalit zpět do krabice a poslat výrobci. A to asi mnohé odradí.
Na nějakou revoluci mezi levnými e-biky to proto nevidím, ale jsem upřímně rád, že i v Lidlu už berou kola trochu vážně a Crivit Peak 709 rozhodně stojí za pozornost, stejně jako jeho sourozenci v podobě městských elektrokol Crivit X.2 a Crivit Y.2.