Ostatní články

Trail Hunter kolo: Na míru českým bikerům

Kola mě baví celý život a posledních několik let i živí. Spousty jsem jich vyzkoušel a nakonec stojím u zrodu jednoho z nových modelů – MERIDA One-Twenty TRAIL HUNTER Edition. Tohle kolo jsem postavil pro bikery, kteří chtějí kvalitní kolo na traily za poměrně dostupnou cenu.

Samozřejmě jsem na to nebyl sám, kolo je postavené ve spolupráci s Meridou. Nedávno jsem vám ukazoval reportáž z vývojového centra Meridy ve Stuttgartu, a to není náhoda. S německými vývojáři už jsem v kontaktu delší dobu a tohle je teď naše společné dílo.

Je to celoodpružené kolo se zdvihy 130 mm a 29“ koly, se kterým si můžete pořádně zablbnout na trailech, ale klidně se pak vydat i na delší výlety. Má vyváženou výbavu, není náročné na servis a svými jízdními vlastnostmi vás určitě nadchne, stejně jako mě.

Kolo je k dispozici na Trail Hunter Shopu, v síti obchodů Cyklopoint a u všech oficiálních prodejců kol značky Merida v Česku a částečně i na Slovensku. Dá se již předobjednat, cena je 59 990 Kč. Velikosti M, L a XL budou dostupné od 1. června 2025, juniorské velikosti S a XS bohužel ještě o něco později.

Navenek jednoduchý, ale promyšlený

Rám je ze slitiny hliníku a vychází z modelu One-Twenty, který jsme si mohl poprvé vyzkoušet na enduro závodu v Anglii, ze kterého vyšlo i video. To kolo jsem tam měl půjčené, ale naprosto mě nadchlo a zajel jsem na něm i překvapivě dobrý výsledek. Taky jsem se na těchto závodech seznámil se Štefanem Seitzem, šéfem vývoje horských kol v Meridě, který má tenhle rám na svědomí. A ačkoli na první pohled vypadá jednoduše, je to hodně promyšlená záležitost.

Ten rám má moderní geometrii s mírně protaženým reachem, ale není to žádný sjezďák a zachovává si obratnost. Úhel hlavy je 66°, efektivní úhel sedlovky 78,5° a délka zadní stavby 435 mm.

Zdvih je 130 mm vepředu i vzadu a podle mě je to optimum na většinu trailů v českých podmínkách. Konstrukce zadní stavby je navíc navržena tak, aby tlumiči pomáhala pobírat i těžké dopady a přitom na začátku zdvihu zůstala pěkně citlivá.

Zajímavostí je, že na tom zadním trojúhelníku chybí jen čep, který je nahrazený pružností horních vzpěr. Ony se hýbou jen minimálně a nemusíte mít strach, že by jim to nějak ublížilo. Merida to má fakt poctivě otestované a na rám dává doživotní záruku. Výsledkem je zadní stavba ještě tužší a méně náročná na údržbu. A co hlavně, aktivně pomáhá tlumiči v práci.

V rámu je jinak dost prostoru na pořádné pláště, řetěz vám nebude mlátit o zadní stavbu a nechybí ani poctivá ochrana spodní rámové trubky. K dispozici jsou rovnou tři úchyty na lahve, brašny nebo nářadí.

Bowdeny a hadice jsou vedeny vnitřkem rámu a jsou utišeny. Před řídítky přitom není žádné klubko a všechno je schované úhledně za řídítky. Dovnitř jdou totiž bowdeny skrze hlavu, což občas budí rýpání servisáků. Trochu jim to komplikuje situaci v okamžiku, kdybyste potřebovali vyměnit horní ložisko v hlavovém složení a upřímně, kolikrát za život jste tohle potřebovali? Já mám tohle řešení na svém kole už přes dva roky, žádný problémy mi to nezpůsobuje a to kolo vypadá prostě líp.

Výlety, traily, enduro i skoky

Kolo je navržené tak, aby dobře posloužilo v širokém rozsahu terénů. Nejlíp je mu na flowtrailech nebo přírodních trailech střední náročnosti. Můžete s ním vymetat lesní pěšinky i traily v lese za domem, přičemž vás odmění hravostí a dravostí. Já si ho oblíbil i na flowtrailech se skoky, protože je stabilní na odrazu, obratné ve vzduchu a progresivní odpružení i nějaké ty tvrdší dopady snese.

Na běžné výlety po lesních cestách a s asfaltovými přejezdy jsou samozřejmě vhodnější kola bez zadního odpružení, ale na tomto budete mít aspoň více komfortu a odpružení se dá kdyžtak zamknout. Naopak ve velmi náročném terénu sjezdových bikeparkových tratích se budete lépe cítit na sjezdovém nebo enduro kole, ale s opatrností v pomalejší rychlosti i na tomto kole sjedete téměř všechno. 

Díky 29″ kolům a trailové geometrii je kolo v terénu docela stabilní a za širokými řídítky poskytuje dostatek jistoty a sebevědomí i méně zkušeným jezdcům. Ti zkušenější pak ocení, že se to s natahováním rámu ani zdvihy nijak nepřehánělo a kolo si tak zachovalo dostatek mrštnosti.

Shimano Deore. Tečka.

Podvozek je od RockShoxu. Tlumič skvěle funguje ze zadní stavbou a nepotřebuje žádné složité nastavování. Stejně blbuvzdorná je i vidlice Psylo, což je úplně nový model trailové vidlice a pracuje výborně. Oboje má možnost plného zamknutí, ale co hlavně, jsou to odolné komponenty jednoduché na servis a jakmile budete potřebovat repas, tak vás to nezruinuje.

Výbava je Shimano Deore, kompletní vyvážená sada. Ošizeny nejsou ani míň viditelné komponenty a naopak se vás nesnažím oblbnout tím, že bych samotnou přehazovačku vytáhl z řady XT, protože je nejvíc na očích. Tohle mě na ostatních kolech štve, proto to na mém nenajdete.

Pohon je tedy 1×12 a funguje hladce a přesně, jak to Shimano umí. Jedinou výjimkou v sadě je řetěz, který je tady kvalitnější, model X-12 od KMC. Dal jsem na doporučení techniků z Meridy a podle jejich zkušeností je to řetěz trvanlivější a rychlejší v náběhu při řazení.

Brzdy jsou Shimano Deore, a to s 200mm kotouči vepředu i vzadu. Opět jsem konzultoval s inženýry, zda je nezbytné nasazovat čtyřpístkové třmeny a po měření zátěže jsme došli k závěru, že dopředu se určitě hodí, ale vzadu stačí robustní dvoupístek. Kliky jsou také Shimano Deore a převodník na nich má 32 zubů. Střed je závitový, což usnadňuje čištění a servis.

Náboje jsou opět Shimano Deore, a to nové modely s průmyslovými ložisky, které nevyžadují žádnou zvláštní péči. Ráfky jsou duralové, model Expert TR z produkce Meridy. Samozřejmě, že jsem je nejdřív vyzkoušel, a jsou to fajn tuhé široké ráfky připravené na traily a bezdušový provoz.

Na své kolo jsem chtěl už z výroby osadit mé oblíbené pláště značky WTB, ale to nakonec nebylo až tak jednoduché zařídit. Merida na svá kola totiž standardně nasazuje pláště od Maxxisu a má na to nastaveny obchodní i výrobní procesy. Ale pláště Maxxis jsou také výborné, a tak jsem vybral něco z jejich nabídky. Konkrétně model Disector, který je ideální na traily. Samozřejmě se jedná o kevlarovou verzi v šířce 2,4“, ochranou EXO a směsí gumy 3C MaxxTerra.

Teleskopická sedlovka má u rámu L zdvih 200 mm (M má 170 mm, S a XS 150 mm) a je na ní sedlo, které mám opět osobně otestováno. Není nijak moc tvrdé a uprostřed je vybrané, takže se nemusíte bát ani delších šlapavých výletů. Řídítka jsou mírně vyvýšena a mají šířku 780 mm. Gripy jsem nakonec vzal také z produkce Meridy, protože jsou pohodlné a funkční.

Dolaďte si ho, jak chcete

Tohle kolo je stvořené na traily a stojím si za tím, že funguje fakt skvěle. A proto teď bude i mým hlavním kolem na lov trailů. Mám k dispozici ještě to zelené, ale to zůstane jako záloha na bikeparky a opravdu drsné traily.

Trail Hunter Bike je ale podle mě ideální kolo na všechny běžné traily v českých lesích. Může to být dobrá volba prvního celopéra, se kterým neuděláte chybu. A když se po pár letech trochu vyjezdíte, můžete přejít třeba na vyšší zdvihy anebo si pořídit nějakého ostřejšího karboňáka.   

A zastavit se musím ještě u designu. Zvolil jsem barevně neutrální kombinaci černé a šedé, abyste si mohli kolo pomocí doplňků rozsvítit do barvy, která vám vyhovuje. Sám na Trail Hunter Shopu připravím tuningové balíčky v různých barvách od jednoduchých doplňků až třeba po barevná řídítka. Ale co hlavně, ona ani ta černá není jen obyčejná černá. Je to kvalitní hluboký metalický lak, který na světle vytváří působivé odlesky. A jak jste si asi už všimli, nenápadně je na tom kole i můj podpis.

Tak to je Trail Hunter Bike. Kolo stvořené pro vás, nadšené lovce trailů. K dostání tady.

Geometrie:

Trail Hunter

Jezdím na kole a lovím traily. Normálně mi říkají David, ale když jde o kola, tak jsem Trail Hunter. Točím videa a občas sem i něco napíšu.