Elektrokolo v terénu: Kolik skutečně vydrží na jedno nabití?
Pokud pokukujete po elektrokolech, asi vás bude hodně zajímat údaj o dojezdu na jedno nabití. Zejména u horských elektrokol ale pozor, reálný dojezd může být oproti udávanému maximu třeba jen poloviční.
Udávaná maxima dojezdu totiž zpravidla předpokládají jízdu v ekonomickém režimu po rovině, a to ještě s optimální zapojením samotného jezdce, jenže když si pořídíte celoodpružený horský bike, chcete s ním jezdit v terénu a sílu motoru využít naplno. A to se dojezd rázem výrazně zkracuje.
Chtěl jsem zjistit, jaký je reálný dojezd horského elektrokola, když ho člověk využívá tak, jak by se na takové kolo slušelo – tedy v členitém terénu a v jízdním režimu Trail. Průběh testu jsem zaznamenal ve videu:
Jízda ve výše uvedeném videu nebyla ojedinělá a už jsem tak nějak věděl „do čeho jdu“. Kolo jsem měl totiž půjčené delší dobu a většina vyjížděk končila právě na hranici 40 km. Ovšem bylo znát, že s postupným oteplováním se dojezd o něco prodlužuje. Počítejte tedy s tím, že v letních měsících ujedete třeba i o 15% víc než v zimě.
Nevěřte číslu za „až“
Každopádně se nelze při výběru elektrokola opírat o teoretická maxima dojezdu uváděných v technické specifikaci. Také u zapůjčeného testovacího kola se na webu výrobce dočtete: „Trailový e-bike na 29“ kolech s novým motorem Shimano Steps EP8 s obrovskou silou 85 Nm a baterií 504 Wh s dojezdem až 120 km.*“ Ke cti Rock Machinu budiž fakt, že má u tohoto údaje hvězdičku a jen o kousek níže názorný graf s reálnými dojezdy.
Takové dojezdy už jsou opravdu reálné a v mém případě se dokonce ukázalo, že mají ještě i rezervu. V režimu Trail jsem totiž ujel 44,6 km, a to jsem to kolo nijak nešetřil. Je ale fakt, že u předchozích vyjížděk v chladnějším počasí to zpravidla bylo blíže těm čtyřiceti kilometrům. V režimu nejvýkonnější asistence dojezd padne dokonce až pod 30 km, což už je čtvrtina oproti prvně udávaným 120 km.
Na oněch 120 km nedosáhnete ani s režimem Eco. Teoretická maxima totiž často předpokládají jízdu s občasným vypínám motoru a jen nejslabší možnou výpomocí, když se do cesty postaví mírný kopec. Proč takový údaj výrobci kol na web vůbec dávají? Protože jej dostanou už od výrobce motoru a vypadá to dobře. Kdyby najednou některý z výrobců motorů začal udávat primárně reálný dojezd, padl by stínu konkurence. A dokud nezasáhne nějaká legislativa jako v případě elektromobilů, asi se to nezmění.
Počítat se musí nejen vzdálenost
Pozor také na údaj o dojezdu, který se zobrazuje na displeji přímo při jízdě. Ten se totiž odvíjí podle toho, jak je motor do té doby průběžně zatěžován. Pokud tedy v první polovině výletu budete motor zatěžovat méně a necháte se nalákat slibným dojezdem, jakmile začnete vyžadovat od motoru více síly, dojezd se začne rychle zkracovat.
Do dojezdu velmi promlouvají kopce, v nich se totiž energie spálí nejvíce. Sám při jízdách v terénu na oněch čtyřiceti kilometrech nastoupám vždy minimálně tisíc výškových metrů. Při jízdě z kopce pak motor odpočívá, ale do kopců dostane o to více zabrat a energie to vezme více než souvislá jízda po rovině.
Dalším žroutem energie jsou rozjezdy. Je to podobné jako v autě – pokud chcete dynamickou jízdu s častým razantním zrychlováním, vezme si více energie než plynulá jízda.
Jak prodloužit dojezd elektrokola v terénu
Právě na plynulosti jízdy se dá při jízdě v terénu nabrat nějaký ten kilometr dojezdu navíc. Netřeba využívat režimu Trail nebo Boost, které se vyznačují okamžitým dodáním maximálního výkonu. E-bike má pak sice pěkný odpich, ale ten při jízdě ani není moc potřeba. Sám jsem si oblíbil jízdu v režimu Eco, který v plynulém táhlém stoupání dopřeje maximum výkonu, ale není zbrklý s dodávkou točivého momentu a okamžitého zrychlení. Výsledkem je celkově plynulejší jízda a delší dojezd, přitom jsem neměl pocit, že by mi razance v akceleraci nějak chyběla.
Na e-biku si jezdec může nastavit, jak silnou výpomoc bude mít každý zvolený stupeň. Někdy to jde jen v servisu, pokročilejší systémy to umožňují i uživatelsky skrze mobilní aplikaci. Z výroby jsou elektrokola zpravidla nastavena tak, aby překvapila svým výkonem a na parkovišti před prodejnou potencionálního zákazníka pěkně „potáhla“. Sám bych ale majitelům doporučil, aby si po prvních jízdách zhodnotili, jak jednotlivé stupně využívají a podle toho si nastavili své optimum.
Základní režim Eco (značení může být různé podle typu a výrobce) bych doporučoval nastavit opravdu „přiškrceně“, aby se šetřilo jak na točivém momentu, tak na samotném výkonu. Zkrátka aby motor v kopci trochu pomohl, ale nebyla to žádná divočina. V takovém režimu se pak dojezd znatelně prodlouží.
Středně výkonný režim Trail už by měl mít dostupnou plnou škálu výkonu, ale plynulejší rozjezd. Tím se nejen ušetří energie, ale ono není ani žádoucí, aby se nám kolo v nějakém technickém terénu moc plašilo. Rozdíl mezi režimy Eco a Trail však musí být natolik patrný, aby měl uživatel motivaci oba režimy pro daný účel používat. Režim Boost pak může sloužit pro krizovou dodávku maxima točivého momentu i výkonu. Hodí se využívat jen krátkodobě v případě extra strmých kopců atp.
Když pak budete režimy účelně střídat, užijete si svižnou jízdu a dojezd přitom nemusí moc rychle ubývat.
Měl bych zájem o tohle kolo kolik stojí