Giant Trance X: Test kola na traily, které má dvě geometrie
Giant Trance X je celoodpružené kolo určené na svižnou jízdu v terénu, který už může být i trochu náročnější. Je to zkrátka trailbike. Postavený je na 29″ kolech, nabídne zdvihy 150 a 135 mn a zajímavý je především tím, že umožní změnit geometrii.
Model Trance X je novinka, která vychází z modelu Trane 29, ovšem přidává navíc 20 mm zdvihu a má upravenou geometrii. Nabízí se ve třech úrovních výbavy, a to výhradně na hliníkovém rámu. Na test jsem dostal nejlevnější konfiguraci s označením 3, která stojí 67 tisíc korun, dále jsou k dispozici lepší konfigurace za 77, respektive 104 tisíc korun.
Dva rámy v jednom
Rám je všem verzím společný. Giant si ho vyrábí sám ve své vlastní továrně a využívá systému odpružení s letmo uchyceným pevným zadním trojúhelníkem, které Giant nazývá Maestro. Je to už léty osvědčený systém, který dobře funguje. Tady jej máme aplikovaný na 29″ kolech, což na rámu umožnilo zdvih 135 mm.
Na zadním odpružení jsou dvě zajímavosti: 1) Ačkoli je rám hliníkový, vahadlo je z karbonu. 2) Horní čep zadního trojúhelníku je uchycen skrze tzv. flip-chip, což je oválná vložka umožňující změnu geometrie podle toho, zda ji do rámu umístíte s dírou pro čep dolu, nebo naopak nahoru.
Flip-chip sice změní úchyt čepu jen o jeden centimetr, ale celý rám se tím jakoby nahne a udělá to docela dost. Úhel hlavy a sedlovky se změní o 0,7°, o centimetr se pohne BB drop a lehce se promění i rozměry reach a stack, protože ty jsou měřeny na základě roviny terénu. Kolo tak flip-chipem můžete proměnit „trochu víc do sjezdova“ nebo „trochu víc do šlapava“. Rozdíl to není nějak dramatický, ale je. Každopádně nepočítejte s tím, že byste takovou proměnu dělali během výletu nebo před každou vyjížďkou. Ne že by to nešlo, ale potřebujete nářadí a trochu času, a během výletu by to byla otrava. Spíš si určíte, co by vám primárně vyhovovalo, a s takovým nastavením budete jezdit. K nějakým občasným příležitostem se pak dá flip-chip prohodit.
Ať už je flip-chip nastaven jak chce, zásadním charakterem kola je jeho ochota hrnout se dopředu při každém šlápnutí. Díky poměrně strmé sedlovce se na kole šlape velmi pohodlně a efektivně, traily si tak vychutnáte, i když zrovna nepovedou z kopce.
Fox, nebo RockShox? Oboje!
Z hlediska výbavy jsou vidět nějaké ústupky vzhledem k ceně. Například pohon je zajištěn základní dvanáctirychlostní sadou SX od Sramu a brzdy jsou zde čtyřstovky od Shimana. Ovšem nemohu říct, že by to něčemu vadilo. Během testu řazení fungovalo příkladně a brzdy jsou zde v čtyřpístkové verzi s velkým 200mm kotoučem vepředu, takže je účinek dostačující. V obou případech je otázkou pouze to, co prvky udělají při nějaké intenzivnější dlouhodobé zátěži, ale to jsem neměl možnost během dvoutýdenního testu prověřit.
Zbytek výbavy už pozornost nebudí. Snad jen že odpružení máme trochu nesymetrické, a to ať už co se týče zdvihu, tak značky tlumicího prvku. Vepředu je 150mm vidlice RockShox 35 Gold RL a vzadu tlumič FOX Float DPS Performance pracující se zdvihem 135 mm. Už když jsem Trance testoval loni, prozřel jsem, že nižší zadní zdvih není až takový problém. Letos jsem se jen potýkal s trochu obtížnějším naladěním tlumiče, ale to dávám za vinu mrazivým podmínkám při testování. Ale i tak fungoval celkem uspokojivě a vidlici prakticky nebylo co vytknout.
Každopádně potěší, že oba tlumicí prvky mají možnost plného zamčení a mezi plným otevřením je pak na tlumiči možnost volby režimu „něco mezi“ a na vidlici několik kroků přiškrcení komprese. U obojího je rovněž možné nastavit odskok.
Výbava jinak celkem dost spoléhá na komponenty vyráběné přímo Giantem, ať už jde o řídítka, představec, ráfky, náboje nebo sedlo a teleskopickou sedlovku. Vše ale funguje i vypadá dobře.
Rychlý univerzální trailbike
Charakterem je Trance X velmi svižné kolo, se kterým bych si jako hobík dokázal představit objet jak XC maraton, tak enduro. Pochopitelně bez ambic na nejlepší čas, ale na XC závodě by se využil potenciál pohodlného šlapání a ochoty jet (ke zrychlení by pomohly XC pláště a flip-chip v poloze high) a na enduro závodě by vynikla jistota za řidítky a schopnost projíždět i drsnější terén (flip-chip do pozice low). Samozřejmě to ale není ani lehká XC raketa, ani robustní enduro mašina, ale objet si oboje jen tak pro radost Trance X umožní.
Je ale fakt, že Trance X není v tomto směru nějak jedinečný, obdobná kola se najdou také u konkurence. A dokonce i flip-chip není unikát a třeba takový Canyon Strive nabízí obdobnou možnost změny geometrie páčkou na řídítkách přímo za jízdy. Nicméně to nic nemění na faktu, že Trance X je fajn kolo na traily. Pokud vám to ale finance umožní, berte raději o deset tisíc dražší konfiguraci 2 za 77 tisíc. Oproti testované verzi 3 má podstatně lepší osazení a příplatek se rozhodně vyplatí.
Technická specifikace Giant Trance X 29 3
rám: hliníkový, ALUXX SL, Maestro
geometrie (velikost L, flip-chip low/high): úhel hlavy 65,5°/66,2°, úhel sedlovky 77,2°/77,9°, délka zadní stavby 438 mm, reach 486/494 mm, stack 631/624 mm
zadní odpružení: 135 mm, FOX Float DPS Performance (185/55 mm)
vidlice: 150 mm, vzduchová, RockShox 35 Gold RL,
pohon: 1×12, SRAM SX Eagle, 11-50/30 zubů
brzdy: Shimano MT420, čtyřpístkové, 200/180 mm
ráfky: Giant AM 29
pláště: vepředu Maxxis Minion DHF EXO TR, 29×2.5″, vzadu: Maxxis Dissector EXO TR, 29×2.4″ (bezdušové)
řídítka: Giant Contact TR35, délka 780 mm, průměr 35, zvýšení 20 mm
představec: Giant Contact SL 35
sedlovka: Giant Contact Switch, teleskopická, 150 mm (průměr 30,9 mm)
sedlo: Giant Romero
střed a náboje: SRAM DUB (PressFit) + Giant Boost (pevné osy 110×15 a 148×12 mm)
hmotnost: 15,1 kg – skutečná vážená hmotnost testovaného kola ve velikosti L, bez pedálů