Ostatní články

Horské elektrokolo do pořádného terénu: tohle není nic pro důchodce!

Elektrokola nejprve ovládla kategorii kol určených do města, poté postupně přešla mezi trekingy a běžná horská kola. A teď už se dělají jako e-biky i kola do nejnáročnějšího terénu. Mají silný motor, odpružení vepředu i vzadu, vysoké zdvihy, široké pneumatiky a geometrii blízkou kolům kategorie enduro. Ale pozor, takové stroje už vyžadují trochu jezdeckých zkušeností a kupodivu i dost kondice!

Co konkrétně to obnáší, to ukázal test na kole Moustache Samedi 27 Race 6. Je to e-bike určený do náročného terénu, který je vybaven nejvýkonnějším motorem Bosch, odpružením se zdvihy 160 mm a širokými plášti rozměru 27,5×2,8″. Pochopitelně taková výbava není levná a kolo stojí přes sto tisíc korun.

Cena asi odradí většinu potenciálních zájemců, ale bohužel je zatím pro takový typ kola zcela běžná. Kvalitní kolo kategorie enduro dnes stojí alespoň osmdesát tisíc a nejvýkonnější středový motor s 500Wh baterií třicet. Rok od roku se ale oboje postupně zlevňuje, tak je možné, že budou za pár let taková elektrokola daleko dostupnější.

Elektrokolo do terénu. Do pořádného terénu!

A když už jsme u těch negativních vlastní, neoddiskutovatelnou nevýhodou je také hmotnost. Ta v tomto případě přesahuje 23 kg, což už je na kolo opravdu hodně. S kolem je obtížnější manipulace a při jízdě je pak znát vyšší setrvačnost hmoty. Ale k dobru budiž, že je hmotnost soustředěna co nejníže – středový motor je zcela dole a i baterie je v rámové trubce zasunuta celkem hluboko. Těžiště je díky tomu hodně nízko a kolo tak působí jistě a stabilně.

Když se k vyšší hmotnosti a nízkému těžišti připojí ještě geometrie s předkopnutou vidlicí a širším rozvorem, vysoké zdvihy a široké pneumatiky, máte rázem „tank“, kterým projedete snad všechno. Pocit jistoty a stability je na kole opravdu silný, troufnete si najednou do mnohem náročnějšího terénu. Ale pozor, kvůli hmotnosti ztratilo kolo na mrštnosti a obratnosti. Rychlá změna směru nebo skok vyžadují mnohem více síly.

Abyste využili potenciál celoodpruženého e-biku, nesmíte jezdit po obyčejných cyklostezkách a lesních cestách, ale v pořádném terénu. Motor využijete v prudkých výjezdech nebo nudnějších přejezdech, abyste o to víc času mohli strávit v zábavných sekcích.

Výjezdy jsou příjemnější, ale kolo nedá nic úplně zadarmo. Můžete si nastavit různé silné stupně asistence, ale motor vždy přidá nějaký výkon navíc až když sami šlápnete a do pedálu odevzdáte lidské watty. Sám jsem při testu s překvapením zjistil, že na e-biku jezdím se stejnou průměrnou srdeční frekvencí jako na běžném kole a únavu jsem po dvouhodinové vyjížďce vnímal zhruba stejnou. Na e-biku jsem toho ale najel o třetinu více.

Zvládne i stovku, ale počítejte raději méně

Tohle kolo zkrátka dává smysl až tehdy, když využijete jeho terénních schopností a začnete si jízdu jaksepatří užívat. Terénní sekce pak ohromně baví, protože jen málokdy zpomalíte pod 20 km/h, a to i když jedete do kopce. Pak se ale člověk zapotí stejně jako na normálním kole, jen těch zážitků a kilometrů z jedné vyjížďky posbírá daleko víc. Pochopitelně se dá na tom kole i flákat a nechat se vozit s minimálním úsilím, ale pak je zbytečné si něco takového kupovat, to vám bude stačit běžný horský e-bike o několik desítek tisíc levnější.

Jako u každého elektrokola i tady platí, že motor pomáhá jen do 25 km/h. A to je dobře. Díky tomu je kolo stále kolem a ne motorkou. Do kopce sice jedete rychleji, ale stále rychlostí přirozenou pro jízdní kolo. A bez pomoci nohou to také úplně nepůjde.

Baterka vydrží přibližně na 50-60 km jízdy v členitém terénu, když si dopřejete plnou sílu motoru. Takový dojezd mohu z praxe potvrdit a podobné je to i u konkurence. Já si ale oblíbil spíše režim tour, kdy motor pomáhá o něco méně. Jízda je i tak dost svižná a dojezd se natahuje až ke stovce kilometrů. Ale pokud máte v cestě více táhlých kopců, počítejte raději méně. Při nabíjení můžete akumulátor vyndat z kola, nebo jej nabíjet přímo. Slouží k tomu zástrčka v rámu kola.

Elektrokola za to nemůžou

Jestli se o elektrokolech říká, že jsou pro důchodce, o tomto to rozhodně neplatí. Ať už testovaný Moustache, nebo jakákoli jiná e-kola podobných vlastností jsou nástroje pro dynamickou jízdu v náročnějším terénu, při které poskytnou ohromnou porci zábavy. Stále je to přitom jízda na kole, jen si připadáte, že máte nohy Jaroslava Kulhavého.

Je zajímavé, že tento typ kola v jezdci nebudí pocit „teď můžeš svěsit nohy a jen se vez“, jak to bývá u běžných elektrokol při jízdě po asfaltu, ale neustále pobízí udržovat svižnou rychlost při pohybu na trailu a udržovat tak hladiny endrofinu a adrenalinu na těch správných úrovních.

Dospěl jsem k závěru, že tento typ kola není nic pro flákače. Je to kolo, které zkrátí zdlouhavé výjezdy a umožní jezdci objet víc v kratším čase. Ideální nástroj na krátký švih po práci, když máte k dispozici jen hodinku či dvě času. Hodit se bude pochopitelně i v horách, kde vás na hřeben dostane i bez lanovky, aniž byste museli v kopci strávit půl dne.

Pochopitelně to ale přináší otázky, zda takové kolo neškodí trailům nebo zda nedostane na vysokohorské traily nezkušené jezdce, kteří by se tam jinak nevydali. V obou případech je to problém lidí, nikoli toho kola. Proto sám taková elektrokola nijak neodsuzuji a nevadí mi potkávat je na trailech.

K testu zapůjčily Cyklospeciality.cz

Trail Hunter

Jezdím na kole a lovím traily. Normálně mi říkají David, ale když jde o kola, tak jsem Trail Hunter. Točím videa a občas sem i něco napíšu.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *