Jak a čím správně mazat kolo, aby dobře sloužilo
Mezi základní domácí údržbu jízdního kola patří mazání. Jestli má kolo spolehlivě sloužit, potřebuje pravidelné promazávání a obzvlášť to platí u horských kol, se kterými se jezdí v terénu. Při pravidelné mazání se přitom stačí soustředit na dvě věci – na řetěz a teleskopické prvky.
Než se do mazání pustíte, tak místa určená k mazání důkladně očistěte. To znamená použít například pračku na řetěz, odmastit ho a zbavit mastné špíny. Jakmile bude čistý řetěz, pusťte se do očisty teleskopických prvků, které na kole máte – vidlice, tlumiče, případně teleskopické sedlovky. Znamená to zbavit bláta či prachu odhalenou kluznou plochu a pak také těsnící pryžový kroužek vnější části a jeho okolí.
Jakmile je čisto, můžete se pustit do mazání. Budou k tomu potřeba speciální, k tomu určená maziva, která seženete třeba u mě v Trail Hunter Shopu, ale samozřejmě i ve svém oblíbeném cykloobchodě. Používat na všechno světoznámé univerzální mazivo ve spreji WD-40 není moudré, kolu tím spíš ublížíte.
Na oleji záleží
Na řetěz to chce olej, který bude dobře vzlínat mezi jednotlivé články. Univerzální na běžné použití, hustší olej do mokra je odolnější a na řetězu přečká i déšť či brod potokem, jenže se pak na něj více chytá prach. Oleje či vosky určené do sucha prach nepřitahují, jenže na řetězu zpravidla vydrží kratší dobu. Volte tedy olej před vyjížďkou podle aktuálních podmínek, anebo jednoduše používejte kompromisní univerzální mazivo na řetězy. Je jich spousta značek a zpravidla jsou v praktickém menším balení s kapátkem, případně ve spreji. Já používám už velmi dlouho BikeWorkx.
Na teleskopické prvky aplikujte výhradě silikonový olej. Ten je šetrný k pryžovým těsněním, kterým byste jinými typy maziv mohli i ublížit. Prodává se ve spreji.
Mazání řetězu provádějte nejlépe kapátkem tak, že postupně namažete každý spoj. Můžete si práci urychlit tím, že se souvislým stiskem kapátkem po řetězu přejedete. Budiž, ale postupným kapáním namažete důkladněji a ještě přitom spotřebujete méně oleje. Olej nechte krátce zatéct mezi styčné plochy jednotlivých článků a pak hned otřete čistým suchým hadrem. Řetěz nechceme mít mastný zvenku, cílem je namazat vnitřní spoje článků.
Po namazání řetězu otřete místa, kde aplikovaný olej ulpěl, tedy pastorek, převodník a také rolničky přehazovačky. Tím zamezíte tomu, aby se na daná místa usazoval prach a začal zde tvořit onu hustou černou mazlavou hmotu.
Vidlici, tlumič či teleskopickou sedlovku namažte silikonovým olejem jednoduše tak, že ho stříknete na vnitřní kluznou plochu v oblasti těsnícího kroužku. Pak několikrát propružte, aby se tenký olejový film dostal i pod něj. To je kýžený cíl, zbytek oleje z okolí setřete suchým hadrem.
Nenechávejte zbytečně olej na povrchu řetězu či vnitřních nohou vidlice. Bude silně přitahovat drobné částečky prachu a společně pak začnou vytvářet brusnou pastu, která může způsobit rychlejší opotřebení a špatnou funkčnost. Vše je názorně ukázáno a podrobněji objasněno ve videu výše.
Také ložiska potřebují mazat
Řetěz a teleskopické prvky jsou místa, která je potřeba mazat průběžně a proces by měl zvládnout každý biker. Pak jsou ale na kole další místa, kam mazivo patří – ložiska. Ať už jde o ložiska v hlavovém složení, v zadní stavbě nebo třeba v nábojích, všude patří husté mazivo vazké mazivo. Jeho aplikace už ale vyžaduje nějaký servisní zásah, abyste se k danému ložisku vůbec dostali. To už je téma na další videa a pokud si netroufáte, svěřte tento úkon raději servisu.
Mazivo v ložiscích napomáhá hladkému chodu a hlavně také odpuzuje vodu, která by mohla dovnitř vniknout a na ocelových částech ložiska nadělat neplechu. Je proto vhodné mazivo v ložiscích kontrolovat a doplňovat. Pokud jste hobby jezdec, který na kole najede pár tisíc kilometrů ročně a déšť či bláto se přitom vyskytuje jen výjimečně, stačí taková kontrola jen jednou za rok.
Když mám silikonový olej v kapátku a mažu tím řetěz, můžu tím namazat i vidlici?
Jasně, lze. Přímo na vidlice je fajn tohle: https://shop.trailhunter.cz/silikonovy-sprej-bikeworkx-universal/
jen pozor, vzít hadřík, ať si nezamastíš kotouč 😉
a co třeba mazaní vazelíny nebo mastné tuky kolem šroubů?
díky
Jakože na závit? To dává smysl leda tak u pedálů, kde jsou velké síly a zpravidla se tam setkávají dva materiály, takže hrozí zahryznutí. Jinak bych na závity doporučil spíš Loctite, který utěsní a spoj zatáhne, aby se nepovoloval.
Zdravím, jakou vazelínu doporučíte na závit pedálů a případně montáž kufrů?
Děkuji
grafit, vždy lze snadno povolit
Zdravím Davide, co doporučíte za médium do pračky na řetěz?
díky, Martin
Ahoj Martine,
do pračky je nejlepší lít přímo tenhle odmašťovač:
https://shop.trailhunter.cz/bikeworkx-drivetrain-cleaner-odmastovac-v-kanistru/
Hezky umít, pak namazat, nejvíce se nám osvědčilo toto:
https://shop.trailhunter.cz/bikeworkx-chain-star-normal/
a na podzim tohle 🙂
https://shop.trailhunter.cz/bikeworkx-chain-star-extreme/
Kdyby cokoli, písni, poradíme 😉
Ahoj, do pračky řetězu patří přesně toto: https://shop.trailhunter.cz/bikeworkx-drivetrain-cleaner-odmastovac-v-kanystru/ 😉
Ahoj, mužu použít mazivá od Technolit-u?
Silikon-spray (100% silikon suché mazadlo) – teleskpoické prvy
OL spray HF 150 0 na řetěz?
Teleskopické prvky „nemazat“. Pouze čistit od prachu suchým hadrem. Při mytí kola nestříkat na těsnění. A nezanedbat servisní intervaly. Mýtus mazaní gufer silikonem se pomalu začíná vyvracet.