Ostatní články

Levné silniční kolo: Když nebudete škudlit až moc, o zážitek nepřijdete

Primárně jezdím na horských kolech a lovím traily, ale jednou za čas zkusím i silničku. Hlavně začátkem července mě to díky atmosféře kolem Tour de France vždycky zláká. Minulý rok jsem si proto půjčil karbonové závodní silniční kolo a užil jsem si na něm pár výletů. Letos jsem ale cíleně zkusil kolo levnější na hliníkovém rámu. A byl jsem zvědavý, jestli kouzlo silnice dokáže také zprostředkovat.

Své zážitky i poznatky jsem natočil i na video, tak jestli se vám nechce číst, můžete se kouknout:


Ve videu jezdím na kole Merida Scultura Ednurance 400, která se aktuálně prodává za 39 990 Kč. Že to není „levná silnička“? Záleží na úhlu pohledu. Kola jezdců na Tour de France mají cenovky běžně přes 200 nebo klidně i 300 tisíc korun. Cenový rozsah silničních kol pro hobby cyklistiku je pak široce rozkročen řekněme od 15 tisíc do čtvrt milionu. Zkrátka i když 40 tisíc není málo, je to pořád docela levné silniční kolo.

V jeho výbavě je kvalitní rám, byť z hliníku, a karbonová vidlice. Ta se takto s hliníkovými rámy běžně kombinuje, protože karbon dokáže zajistit vysokou tuhost při záběru, ale zároveň významně eliminuje vibrace přicházející od povrchu vozovky. Úplně nejlevnější silničky takový komfort nenabídnou, protože mají i vidlici ze slitiny hliníku. Na nejlevnějších silničních kolech také najdete ještě ráfkové brzdy, případně mechanické kotoučovky. Testovaný kus má hydraulické třmeny ze solidní sady Shimano 105. Ostatně, ze stejné sady je i zbytek výbavy.

Ušetřit se ale přesto ještě dá, například model Merida Scultura Endurance 300 stojí jen 33 990 Kč, a má přitom stejný rám i vidlici a hydraulické kotoučovky. Jen sada už není stopětka, ale stále kvalitní a dobře funkční Shimano Tiagra.

Uvádím zde příklady od Meridy, protože s touto značkou spolupracuji, ale podobné kousky můžete najít i u konkurence. Nicméně Merida má se silničními koly bohaté zkušenosti a závodí na nich i world-tourový tým Bagrain Victorius. Tam se jezdí na vyloženě závodních modelech Reacto (aerodynamický rám na roviny) nebo Scultura (lehká univerzální silnička na kopce). Mnou testovaná Scultura Endurance je odvozená od modelu Scultura, ale má mírně pozměněnou geometrii vstříc hobby jezdcům. Pozice jezdce na tomto kole není tak agresivně skloněná jako na závodních modelech. A pro větší pohodlí má také o pár milimetrů širší pláště. Také u konkurence si dávejte pozor, protože podobně jako u horských kol existuje více specializovaných typů silničních kol.

Ještě doplním, že pro ještě pohodlnější jízdu s občasnou návštěvou štěrkové cesty je v nabídce model Scultura Endurance GR, na kterou navazuje čistokrevný gravel model zvaný Silex.

Moje loňské video s karbonovým modelem Scultura:


Rychlost o něco nižší, ale zážitky intenzivní

Kouzlo silničního kola spočívá v pocitu „že to jede“. Oproti horskému bajku nebo běžnému turistickému kolu máte na silnici pocit, že energie z každého šlápnutí je efektivně využita pro pohyb vpřed. Běžně pak budete i bez větší námahy jezdit v průměrných rychlostech nad 25 km/h, po nějakém tréninku se začnete přibližovat hranici 30 km/h, a když nebudete jezdit sami, snadno dosáhnete i na vyšší průměrné rychlosti.

S ohledem na vyšší dosahované rychlosti je dobré řešit aerodynamiku, proto se na silničním kole jezdí v elastickém oblečení, které ve větru nijak neplandá a nebrzdí. Není to teda jen nějaká módní záležitost. Hodí se také lehké tuhé tretry pro optimální záběr a lehká silniční přilba. Do kapsy pak patří i při letních vyjížďkách pohotovostní větrovka. Ale ani taková dodatečná výbava nemusí stát moc peněz. Můžete třeba sáhnout po loňských modelech a jak jsem zjistil, třeba mnou používaný týmový dres Bahrainu v loňských barvách je aktuálně zlevněn o 46% a boty na polovinu.

Moje výbava:

I cenově dostupnější kolo dokáže plnohodnotně zprostředkovat zážitek z jízdy na silnici. Na karbonovém lehkém speciálu budete samozřejmě ještě rychlejší, ale i na tom hliníku jsem si to užil. A můžete si všimnout, že jsem ukázkový výlet celkem na pohodu ujel v průměrně rychlosti 26,7 km/h, a to jsem jel sám, natáčel se u toho a v cestě bylo i pár kopců a v souhrnu bezmála tisíc výškových metrů.

Jestli vás to láká, tak vás ani taková dostupnější silnička nezklame. Je to rychlejší než bajk a rychlejší než tolik oblíbený gravel. Sám sice silničku ani gravel trvale ve výbavě nemám ani o tom neuvažuju, protože preferuji horská kola, ale chápu, co ostatní na těch kolech s berany tak baví. Prostě to jede!

Trail Hunter

Jezdím na kole a lovím traily. Normálně mi říkají David, ale když jde o kola, tak jsem Trail Hunter. Točím videa a občas sem i něco napíšu.