Merida a Bosch: nové e-biky lehké i těžké váhy
Celoodpružené e-biky jsou stále populárnější kategorií kol a kromě značek samotných kol se bikeři při výběru stále častěji rozhodují i podle značky použitého motoru. V tomto směru boduje Bosch, který je žádaný. A tak se i Merida po dlouholeté věrnosti motorům Shimano rozhodla rozšířit nabídku elektrokol právě i o modely s motory Bosch.
Nebaví vás číst? Vše se dozvíte i z videa:
Lehký celoodpružený e-bike pod 20 kg
Nejsilnějším trendem posledního roku jsou lehká celopéra se subtilnějším motorem a menší baterkou, která se vejdou do hmotnostní hranice 20 kg. S tím aktuálně přichází právě i Merida, a to ve spojení s motorem Bosch Performance Line SX. Nová modelová řada Merida eOne-Sixty SL vychází z klasického endurového modelu One-Sixty s 29″ koly a zdvihy 160/160 mm. Má výhradně karbonový rám a lehký motor s baterií o kapacitě 400 Wh, kterou je možné rozšířit 250Wh extenderem umístěným v prostoru pro bidon.
Nižší kapacita vestavěného akumulátoru zajišťuje celkovou nízkou hmotnost kola, která se ve vyšších konfiguracích dostává pod 20 kg a ni v těch levnějších tuto hranici výrazně nepřesahuje. Od dojezdu ale nečekejte žádné rekordy. Kolo jsem si měl možnost otestovat na členitých trailech v kopcovitém terénu a při využívání boostu se hranice dojezdu zkrátila na něco málo přes 30 km.
TIP: ceny a podrobnosti o modelové řady eOne-Sixty SL najdete na webu výrobce
U tohoto typu kol se očekává, že je budou využívat sportovněji ladění jezdci, kteří většinu času odjedou na nižších stupních přípomoci a dojezd se pak může vyšplhat až na dvojnásobek. Ale bez extenderu víc nečekejte. Tohle kolo je navržené na to, že si po práci vyrazíte na dvě hodinky zařádit do lesa a stačí.
Jízda na takovém kole je díky nízké hmotnosti hodně podobná běžnému kolu, konkrétně modelu One-Sixty bez motoru. Můžete se naplno vrhnout do drsných enduro terénů, skoků i flowtrailů, pocit za řídítky bude vždy sebejistý. Kolo má moderní delší geometrii a vyniká stabilitou, přitom se ale konstruktérům podařilo vyvarovat těžkopádnosti. Vděčí za to krátké zadní stavbě a celkově nízkému profilu kola, se kterým si pod sebou můžete dobře hrát.
Merida eOne-Sixty SL se bude nabízet výhradně na karbonových rámech, a to ve třech konfiguracích. Ta nejvyšší zahrnuje podvozek Fox Factory, řazení Sram XX AXS Transmission, brzdy Sram Maven Ultimate a karbonová kola FSA. Zkrátka žádné kompromisy a hmotnost 19,5 kg. Tomu pochopitelně odpovídá i cena 309 990 Kč. Je to moc? Podobně vybavená konkurence bohužel stojí stejně. Nižší konfigurace vyjdou na 220 tisíc, respektive 170 tisíc korun. I ty mají solidní výbavu s kvalitními podvozky a nízkou hmotností. Vyšší cenu však drží karbonový rám a nový pohon Bosch SX.
Dá se očekávat, že pokud se tato relativně nová kategorie kol ujme, objeví se v následujících letech i levnější alternativy. Ale zatím se zdá, že o ni projevují zájem spíše zapálenější bikeři hledící na hmotnost, kteří jsou ochotni za bajkovou techniku utratit i trochu více peněz.
Freerajďák do bikeparku se zabudovanou lanovkou
Z úplně opačného konce to inženýři Meridy vzali u nového modelu Merida eOne-Eighty. U něj se naopak na hmotnost nehledí a cílem je do kola dostat maximální sílu, baterku, robustnost a zdvihy. Výsledkem je freeridový „sjezďák“ se zdvihy 180/180 mm, silným motorem Bosch CX a obrovskou baterkou s kapacitou 800 Wh. Toto kolo je výhradně na hliníkových rámech a cílí na jezdce, pro které je prioritou jízda z kopce dolů po rychlých rozbitých tratích.
Koncept vychází z trendu posledních let, kdy závodní jezdci downhillu a endura začali využívat robustní e-biky jako tréninkové stroje. Zjistili, že vyšší hmotnost kola na ryze sjezdových tratích není až tak na škodu a možnost dostat se rychle zpátky na start je cenná. Obzvlášť, když nikde v okolí není lanovka nebo už má po zavíračce. Nakonec se tato kola začínají rozšiřovat i u běžných hobby jezdců, kteří mají rádi svižné sjezdové traily, ale bikepark s lanovkou jim chybí.
Geometrie kola ale není sjezdová. Při představení kola se jeho tvůrci rozpovídali o tom, jak o něm uvažovali a jak navrhli jeho finální geometrii. Cílem nebylo vytvořit sjezďák, ale stále poměrně hravé kolo. Délku reache proto nenatahovali do maxima a vidlice zde není předkoplá až do takové míry jako u sjezdových kol, aby kolo zůstalo obratnější. Na jeho dostatečné stabilitě se totiž podepisuje právě i vyšší hmotnost daná přítomností motoru a baterie, která je však uložena nízko v rámu a vyvážena mezi obě kola.
TIP: ceny a podrobnosti o modelové řady eOne-Eighty najdete na webu výrobce
Z osobní zkušenosti mohu potvrdit, že se cíl konstruktérů podařilo naplnit a s kolem se dá svižně kličkovat i na členitějších trialech. Svou vyšší hmotnost ale nezapře a vyžaduje razantnější přístup k ovládání a lépe je mu na rozbitých tratích přímějšího směru. Anebo ve vzduchu!
Osobně si myslím, že kolo zaujme i mnohé běžné rekreační jezdce, kteří budou hledat maximální dojezd, robustnost a pohodlí. Ostatně, to že jsou teď silnice plné SUV není náhodou…
Merida eOne-Eighty díky zdvihům 180 mm odpruží i velké nerovnosti a tvrdé dopady, navíc spoléhá na robustní podvozek založený na sjezdovém tlumiči Rock Shox Vivid a vidlici ZEB. Nabízet se bude ve čtyřech konfiguracích od 130 do 200 tisíc korun.
Novinky budou k dispozici od března 2025 a rozšíří nabídku e-biků Meridy směrem k lehčím i robustnějším strojům. Základ v podobě „celopér střední váhy“ zůstává postaven na technologii pohonu od Shimana a tím je i cenově dostupnější.