Na kole v zimě: Sníh není překážkou, ale výzvou
Na kole se dá jezdit celý rok. A to i v zimě, když je na stezkách ledová krusta pokrytá sněhem. Žádná speciální výbava přitom není potřeba, ale je dobré se na zimní vyjížďky trochu připravit.
Skalní fandové cyklistiky jezdí na kole celý rok a zimní vyjížďky pro ně nepředstavují nic neobvyklého, tento článek a video jsou ale cíleny na tu zbývající většinu lidí, kteří mají kolo zařazeno mezi letní sporty a v zimě s ním vyjíždí jen výjimečně nebo vůbec.
Kam na kole v zimě do terénu
Pokud jde o jízdu v terénu, jsou v zimě možnosti vyžití na kole trochu omezené. Bikeparky mizí pod sněhem, lanovky slouží lyžařům a trailcentra jsou zavřená. Čest výjimkám jako jsou například Jedovnice, ale i zde byste na traily neměli vjíždět, pokud jsou podmáčené.
Právě nadměrná vlhkost jízdu v terénu přes zimu poněkud ztěžuje, přírodní stezky jsou blátivé a jízda na kole výrazně narušuje jejich povrch. Také následné umývání kola od nánosů bláta není v zimě nic příjemného. Pokud tedy nemrzne i přes den, vyrážejte raději po ránu, kdy bývá z noci zem ještě promrzlá. Sice to trochu klouže, ale jízda je to ve finále příjemnější než v blátě.
Ale i když sníh taje a všude jsou nánosy bahna, dají se najít vhodné lokality. Když je podloží spíše písčitého a kamenitého rázu, voda z něj rychle odchází a bahno se nekoná. Dále se hodí v lese volit spíše menší pěšiny s nízkým provozem, kde nás od bahnitého podloží často zachrání vrstva podzimního listí. Širší lesní cesty bývají přes zimu často zdevastovány lesní technikou a představují blátivé rodeo.
Jak připravit kolo na sníh
Nejzábavnější je ale jízda na sněhu. Pokud tomu podmínky přejí, neváhejte a zkuste to. Jen přitom buďte ohleduplní k běžkařům a nevyjíždějte jim do stopy.
Příprava kola na zimní vyjížďku obnáší aplikaci hustějšího oleje na řetěz a hodí se také nanést silikonový olej na těsnění tlumiče, vidlice či teleskopické sedlovky. Pokud máte vzduchové odpružení, nechte kolo chvíli stát venku a jakmile se teplota vyrovná, zkontrolujte tlaky.
Zvláštní pozornost si zaslouží pneumatiky, která budou zajišťovat styčnou plochu s kluzkým povrchem. Pokud budete na sníh vyrážet častěji, zvažte nákup „zimních“ plášťů. Jemný vzorek na letní ježdění ve stylu cross-country totiž na sněhu neobstojí. Tam to chce ideálně sjezdový drapák.
Vyloženě zimní pnematiky podobně jako u automobilů se na kola nedělají, výjimkou je pouze zvláštní kategorie plášťů s hřeby, které se hodí na intenzivní ježdění na sněhu a ledu. Další speciální kategorií jsou tzv. fat tires, neboli abnormálně široké pneumatiky pro kola typu fatbike. Ty ale na běžné ráfky nenasadíte.
Pokud je sněhu dost a budete se pohybovat na jeho povrchu, tlaky v pneumatikách volte spíše nižší a šíři pláště co největší. Právě v tomto případě najdou fatbiky uplatnění. Ale pokud je sněhu jen pár centimetrů, jistější adhezi nabídnou naopak pneumatiky užší, které se sněhem proříznou k podkladu.
Co obléká zimní cyklista
Jako u každého zimního sportu to nepřehánějte s oblékáním, pohybem se totiž silně zahřejete. Nevýhodou cyklistiky je, že se zahřátí probíhá při pomalé jízdě do kopce, načež cestou z kopce pěkně promrznete. Chce to tedy volit i vhodný profil výletu.
Osobně oblékám zpravidla tři poměrně tenké vrstvy funkčních materiálů. Vrchní ochrání před větrem a vnější vlhkostí, středí zahřeje a spodní zajišťuje sucho přímo na těle, i když se člověk potí. Všechny tři vrstvy musí pot umět odvádět ven a nesmí být nasákavé. Podobně je to i v oblasti nohou, kde se můžete spolehnout buď na speciální zateplené cyklokalhoty, nebo si opět můžete pomoci vrstvami.
Investice do zimních cyklistických bot se vyplatí až při pravidelném ježdění, jinak si vystačíte i s běžnými tretrami. Hodí se dokoupit alespoň neoprenové návleky a dvoje termoponožky také pomohou. Něco na krk, zateplené rukavice a můžete vyrazit. Na hlavu se pod přilbu hodí šátek, nebo k tomu určená tenká čepice pod přilbu. A v extra mrazech můžete klidně sáhnout po přilbě lyžařské.
Horské kolo baví za každého ročního období, tak neváhejte a vyrazte i v zimě. Jen nezapomeňte, že se brzy stmívá, tak si pro jistotu připevněte na kolo světla.
Zimní tretry už se dnes dají sehnat za pár tisíc a komfort je proti šaškárně s návleky neporovnatelný. Navíc se v nich dá jezdit skoro půl sezóny a vydrží léta. Za mně jde o jedno z nejzásadnějších vylepšení přínosem srovnatelné s kotoučovými brzdami nebo teleskopickou sedlovkou. Za to pláště s hřeby kolem Brna člověk potřebuje asi 2x do roka a cena za sadu je podobná.
Já jezdím celoročně a na zimu a snih jsou tretry pokud nepoužíváte nášlapy úplně nahovno. Používám velký pedály a k nim jsou ideální
ADIDAS Terrex Conrax CP M G02740, (asi se už ale nevyrábí) Když najedeš na ledovatku tak jsi s tretrama na zemi. Koupil jsem si před tím i zimní tretry Tretry zimní FORCE ICE MTB. Jsou taky výborný, ale na zimu moc ne. Jsou ideální na podzim a jaro když jsou kaluže a různý vodní překážky, protože do nich nezateče žádná voda. Akorát mají plastovou podrážku která klouže na kamenech atd. Nechápu jak taková kravina mohla výrobce napadnout. Nechám si ji u ševce odbrousit a nalepit gumovou. Výše zmíněný Adidasky jsou podobně řešený, ale do sněhu a mrazu ideální, vodě odolají ale né nekonečně.
A co se týče prádýlka tak jako základ jedině rolák, spodky, čepici, ponožky nebo triko jedině ze 100% merino vlny. Je to drahý ale deluxe. A hlavně taky nechytají pach spoceniny a peru je až asi po 5tým použití, preventivně. U nás výrobce Woolife.
Tak máte námět pro příštího Ježíška.
ad zimne tretry . uz druhu sezonu ich uspesne nahradzam sekacovymi topankami na bezky – takto maju uni pouiyitie aj na bezky aj na bike
ad oblecenie – toho roku som zainvestoval a fakt to ide aj za nula stupnov – odporucam vyuzit black friday na webe castelli – zlavy 40 percent
ad bike – tak na lade to stale nedavam 🙁 musim pockat kym ten lad zmizne. som sa akurat vratil s 30 km vyletu a na par miestach som mal obavy ale mal som skor tensie cross country pneumatiky