Testy horských kol

Norco Sight: Kolo, které žehlí a lítá

Norco Sight je kolo kanadského výrobce, které v nové verzi přichází s přepracovaným rámem s high pivotem. Sight je navržený jako bajk na široké spektrum trailů. Zdvihy 160 mm vepředu a 150 mm vzadu poberou i větší nerovnosti, ale nedělají z kola vyloženě hardcore enduro. Hladší jízdě pak napomáhá zadní stavba s high pivotem a v tomto případě i pružinový tlumič.

Tahle novinka je natolik inovativní, že dosavadní modely Sight nechává Norco v nabídce. Jsou to kola se stejnými zdvihy, ale s původní geometrií a hlavně bez vysokého čepu a pružiny. Nový model je agresivnější a princip zadního odpružení přebírá z enduro modelu Range, kde už je high pivot a pružina standardem v celé řadě.

Žehlička trailů

Odpružení s vysokým čepem má obecně trochu zvláštní charakter. Máte pocit, že se vám zadní kolo na rozbitém trailu jakoby ztrácí pod zadkem. Nemáte od něj tak silnou vazbu v podobě rázů a odskoků, což je vlastně dobře, ale trochu to pak dokáže zmást v odhadu, jak vysoký zdvih vlastně máte k dispozici a co dokáže snést.

Obzvlášť u tohodle kola jsem měl pocit, že jeho zadní zdvih nemá hranice. Měl jsem teď současně k dispozici na test i Trek Slash rovněž s high pivotem a kvalitním tlumičem a dokonce o dva centimetry vyšším zdvihem. Jenže tohle Norco mě uchvátilo svými žehlícími schopnostmi ještě o něco víc.

Může to být tím, že má čep oproti středu ještě o centimetr výš, své udělá i kvalitní tlumič s pružinou a bezesporu má svůj podíl i větší 29“ kolo vzadu, kdežto Slash je ve výchozím stavu mullet. Obě kola mají možnost přehození zadních kolo za větší nebo menší, ale já se postupně stávám zastáncem plnohodnotných 29“. Přes nerovnosti se to odvaluje prostě líp a na mrštnosti to zas až tolik neubere.

Zkrátka s tímto kolem trochu pozor. Když vjedete na hodně rozbitou trať, dlouho je klid a máte chuť zrychlovat a dávat mu ještě víc a víc za uši. Jenže pak najednou přijde okamžik, kdy narazíte na limit zdvihu a tlumič přestane sadu rázů efektivně zvládat. Sjezďák to prostě není, i když tak trochu vypadá.

Tlumičem je pružinový Fox DHX2 ve verzi Factory, u kterého si můžete nastavit rychlou a pomalou kompresi, stejně tak odskok. Funguje výborně a když si ho vyladíte na svůj styl ježdění a terén, pojedete jak na obláčku.

Vepředu pak pracuje jeho ségra, vidlice Fox Float 36, rovněž ve vrcholném Factory provedení s kashimou. Má o něco vyšší zdvih a dá se dobře vyladit v souladu s charakterem zadní stavby. Mimochodem, s tím naladěním skvěle pomůže webová aplikace Ride Aligned, kterou Norco má. Zadáte tam údaje o sobě, terénu a stylu a ukáže vám přesné nastavení vidlice, tlumiče, tlaku v pneumatikách i ideální parametry kokpitu.

Ještě ke geometrii. Vidlice je předkopnutá v úhlu 64° a efektivní úhel sedlovky je 77,5°. To jsou hodnoty hodné moderního trailbiku, ale kupodivu má stejné úhly i předchozí generace modelu Sight. U novinky se trochu natáhl reach, mírně zvedl stack, ale zároveň přitom klesla úroveň horní rámovky. Oproti enduro bajkům je tohle kolo pocitově trochu obratnější, ale na druhou stranu o něco více nervózní při vyšších rychlostech na rozbitém trailu.

Při volbě velikosti už nehraje tolik roli výška rámu jako jeho délka. Na výběr je spektrum pěti velikostí a u každé je možnost volby mullet verze.

Dobře vybavený Otesánek

Testovaná vrcholná verze C1 stála v době testu 170 tisíc korun. Předně za tyto peníze dostanete karbonový rám, kdežto u levnějších modelů je jen hliníkový. Působí solidně, zespod má ochranu a cením i bashguard na ochranu převodníku v ceně. Vzadu je dost prostoru i na široký plášť, ale hlavní čep je docela vystaven přísunu bláta od zadního kola. U konkurence už je vidět často nějaké krytí. Na rámu je dvojice standardních úchytů na lahev či nářadí, ale mrzí mě absence vnitřního úložného prostoru.

Podstatnější vadou na kráse je pro mě vedení hadice zadní brzdy. Vizuální stránku kazí plandavý přechod kolem tlumiče do horního ramena zadní stavby, logicky by se přitom nabízelo vedení spodním ramenem, jak je to běžné na jiných kolech. Horší je ale zvukový projev hadice uvnitř rámu. Občas trochu chrastí.

Pokud byste čekali karbonové ráfky, budete zklamáni. Ale záplety postavené na duralových ráfcích Stan’s Flow S2 a nábojích Race Face Vault působí solidním a dostatečně tuhým dojmem. Obutí je osvědčená klasika od Maxxisu, vepředu 2,5“ Minion DHF a vzadu 2,4“ Minion DHR v provedení MaxxTerra EXO+. Kolo je standardně dodáváno s dušemi, ale na bezdušový provoz je samozřejmě připravené.

Pohon a brzdy využívají řešení od Sramu a líbí se mi, že se jedná o ucelenou sadu pohonu GX Eagle AXS Transmision a brzd Code Silver Stealth. Řazení je rychlé a přesné, jak je u řady AXS standardem. Kazetu s rozsahem 10-52 zubů ale doplňuje převodník se 30 zuby. Brzdy Sram už většinou tolik nadšení jako pohon této značky nevzbuzují, ale nové čtyřpístkové sadě Code Silver nemám co bych vytkl. Brzdí to výborně a chod pák se dá pěkně nastavit.

Sedlovka je od OneUp a potěší zdvihem 210 mm. Na ní je celkem povedené sedlo SDG a vepředu máme řídítka od Norca s šířkou 800 mm.

Při tak dobré výbavě a nemalé ceně mě trochu zarazila hmotnost, kterou jsem u tohoto kola zvážil: 16 kg rovných. Tohle přitom není robustní enduro bike se zdvihy 170 mm. Větší hmotnost se tak trochu projevuje na agilitě kola, když ho porovnáte s konkurenčními trailbiky se zdvihy 150 mm. Ty jsou zpravidla o více než kilo lehčí. Na vyšší hmotnosti má podíl pružinový tlumič nebo zvolené obutí. Kdyby chtěl někdo s tímto kolem častěji jezdit i na delší výlety a do kopců, výměnou těchto komponent půjde snadno aspoň půl kila shodit.

Stvořen pro novodobé bikeparky

Celkově mám z tohodle kola trochu rozporuplný dojem.  Na jednu stranu tady máme high pivot a pružinový tlumič, které ocení spíš příznivci endura a downhillu, ale zdvihy a geometrie odpovídají mrštnému trailbiku. Jenže ryzí trailbike v takové cenové kategorii bude minimálně o kilo lehčí a ještě mrštnější.   

Nakonec mi z toho vyšlo, že to kolo asi nejvíc ocení pravidelní návštěvníci moderních bikeparků se skákacími lajnami. Podvozek jim vyhladí vybržděné rolety na trati a robustní rám poskytne potřebnou tuhost v klopenkách. Nižší zdvihy pak zajistí lepší odraz a hravější geometrie nahrává k sázení triků ve vzduchu. A i když zrovna nepojede lanovka, nahoru se došlapat dá.

Za tři hlavní přednosti považuju vynikající podvozek a s tím související skvělou trakci kol, dále pěkně vyladěnou výbavu od Sramu a vypíchl bych i to snadné nastavení pomocí webové aplikace. A tři hlavní mínusy? Zaprvé to bude to užší zaměření kola. Je to takový hybrid mezi traibikem a sjezďákem. Své příznivce si to bezesporu najde, ale existují určitě více univerzální kola. Dále bych vytkl nešikovné vedení hadice zadní brzdy a nakonec třeba chybějící úložný prostor v rámu, protože ten už se u podobných kol stává skoro standardem.   

Nový Sight se jinak nabízí i v nižší konfiguraci C2 za 146 tisíc korun nebo v hliníkových verzích, kde je nejdostupnější model Sight A2 za 110 tisíc korun, ale hmotnost už se zde pohybuje kolem sedmnácti kil. Jen se mi tím potvrzuje, že tohle kolo bylo stvořeno na lítání v bikeparcích.

Podrobnou technickou specifikaci a geometrii pro všechny velikosti si můžete nastudovat na webu výrobce.

Pokud mě chcete podpořit v tvorbě nezávislých recenzí kol, zvu vás do svého Trail Hunter Klubu na Herohero.

Trail Hunter

Jezdím na kole a lovím traily. Normálně mi říkají David, ale když jde o kola, tak jsem Trail Hunter. Točím videa a občas sem i něco napíšu.