Ochrana kola s GPS: Ochrání lépe BikeAngel, nebo Trackito?
Vedle klasických prostředků pro zabezpečení kol vznikají i moderní elektronická řešení, která využívají pohybového senzoru, GPS a mobilních sítí. Jsou přitom navržena tak, aby se dala na kolo instalovat skrytě. Vyzkoušel jsem dvě taková zařízení: Trackito vyráběné v Česku a BikeAngel od slovenských tvůrců.
Více o BikeAngel v samostatném videu:
Více o Tracktito v samostatném videu:
Jak na kolo někdo sáhne, ozve se mobil
Princip těchto „hlídátek“ spočívá na součinnosti pohybového senzoru, datové mobilní sítě a GPS modulu. Jakmile máte kolo odložené někde mimo svůj dosah a někdo s ním pohne, okamžitě to zaznamená pohybový senzor, který vám v mobilu aktivuje alarm a hned můžete pozorovat, co se s kolem děje a kde se zrovna nachází.
Alarm se rozezní pouze vám v telefonu a vzhledem ke skryté povaze zařízení si ho zloděj dost pravděpodobně ani nevšimne. Můžete jej tedy pak i s kolem snadno vypátrat. Poloha se chytá nejen s GPS, ale i všech podpůrných systému včetně A-GPS z mobilní sítě, takže alespoň hrubou polohu zjistíte, i kdyby kolo bylo někde schované.
Informace ze zařízení se do telefonu dostane skrze mobilní datovou síť, což znamená, že v zařízení musí být SIM karta. Ovšem tu nemusíte shánět, ta je zabudovaná přímo v zařízení a má speciální datový tarif umožňující provoz po celé Evropě. Platí se jednou za rok a není to nic drahého, první rok je přitom zdarma.
Do vidlice nebo řídítek
Na výše uvedeném principu pracuje jak Trackito, tak i BikeAngel, ale přesto se v mnohém liší. Například už v montáži – Trackito je pevný váleček, který se instaluje do krku vidlice. Pokud víte, co je to ježek a zvládnete jej kladivem naťukat do požadované polohy, nebudete mít s instalací Trackita problém, ale běžní rekreační bikeři se asi budou muset obrátit na servis.
BikeAngel se oproti tomu instaluje do řídítek. Zařízení je proto rozděleno na několik dílčích modulů pospojovaných konektory. Na první pohled to vypadá trochu zmateně, ale instalace je ve finále velmi jednoduchá – pomocným pevným drátem protáhnete řídítka a zatáhnete dovnitř bateriový modul. K němu pak připojíte hlavní modul a nabíjecí koncovku. Vnitřní části se dají utěsnit připravenými vložkami, aby nedocházelo k pohybu a hluku, a na koncích řídítek pak zařízení vytvoří „špunty“. Není potřeba žádného speciálního nářadí a zvládne to každý.
Do jednoho ze špuntů BikeAngelu se připojuje nabíječka. Kabel má speciální konektor, ale napájí se z klasické USB nabíječky. Trackito se nabíjí skrze klasický konektor Micro-USB, který je schovaný pod krytkou.
Obě zařízení jsou na kole dobře skryta a dají se zamaskovat až tak, aby na první pohled nebyla vidět prakticky vůbec. Rovněž mají společné, že na sobě nemají žádné tlačítko. Vše se ovládá skrze mobil, který se zařízením musíte nejprve spárovat.
Obě řešení jsou takové technologické záležitosti startupového charakteru, a tak nepřekvapí, že jsou plastové díly vytištěné na 3D tiskárně. Ovšem netřeba se toho obávat, pevnost je v pořádku a BikeAngel na zařízení dává dokonce tříletou záruku. Po instalaci jsou také obě zařízení odolná proti dešti.
Odlišností víc než dost
Rozdílů je ale mnohem víc než je v podobě instalace. Trackito je řešení v zásadě jednodušší, ale také levnější. Aktuálně stojí 3 990 Kč a v této ceně je i první rok provozu. Další rok datového paušálu s celoevropským pokrytím vyjde na 590 Kč. Oproti tomu BikeAngel stojí aktuálně ve slevové akci 199 €, což je cca 5 100 Kč, a roční paušál vyjde na 38 €, což je cca 970 Kč.
Čím si BikeAngel vyšší cenu obhajuje? Především funkcemi navíc a rychlejší reakční dobou. Trackito totiž funguje jednoúčelově na jednoduchém principu – pokud zařízení skrze mobilní aplikaci aktivujete, tak se následně „uspí“ a jen dává v několikahodinových intervalech kontrolní signál. Díky tomu vydrží číhat na zloděje až půl roku po jednom nabití. Vše se totiž aktivuje až v okamžiku, kdy energeticky úsporné pohybové čidlo zaznamená pohyb a celé zařízení se postupně probudí k životu.
Než se zařízení připojí k mobilní sítí a chytne alespoň základní informaci o poloze, může uplynout až několik desítek sekund. Poté se rozezní alarm v mobilní aplikaci a na displeji se ukáže přibližná poloha kola. Ta se postupně zpřesňuje podle toho, jak se zařízení chytá sítě a signálů z GPS. Z mobilu pak můžete zařízení sledovat na mapě, deaktivovat nebo znovu aktivovat, a to je tak vše.
Totožnou funkcionalitu zvládá BikeAngel také, ale nabízí k tomu i rychlejší a pohodlnější režim hlídání. Díky přítomnosti Bluetooth totiž zařízení pozná, že je nablízku spárovaný mobilní telefon majitele, a podle toho může automaticky řídit aktivaci či deaktivaci funkce hlídání. Zařízení je jinak stále v pohotovosti a v případě neoprávněného pohybu kola je aplikace schopna zareagovat za pár sekund.
Jenže automatický režim a rychlé reakce si vybírají krutou daň v podobě drastického zkrácení výdrže až na úroveň jednotek dnů. Když bude kolo jen někde opřené, vydrží takto týden, když se denně po práci vyráží na výlety, je nutné nabíjet každý třetí den. A co víc, nabíjení bohužel trvá velmi dlouhých sedm hodin. To nakonec docela odrazuje tyto možnosti využívat.
Záznam výletů a detekce pádů
BikeAngel chce zaujmout ještě dalšími funkcemi navíc. Zařízení například zaznamenává historii každého pohybu kola a následně si v aplikaci můžete zobrazit jednotlivé výlety, výškový profil trati atd. Jenže vše funguje plně automaticky a do záznamů se ukládají i cesty kola autem. Jako primární GPS tracker cyklovýletů se tedy moc nehodí, ale může dobře posloužit jako záložní. Když si například zapomenete změřit výlet aplikací Strava, můžete pak danou jízdu vytáhnout ve formátu GPX z aplikace BikeAngel a do Stravy ji nahrát ručně.
Další proklamovanou funkcí je detekce pádu. Ta by měla na základě dat z akcelerometru vyhodnotit, že došlo k pádu, a v takový okamžik spustí poplach. Aplikaci přitom můžete nasdílet blízké osobě, která se o pádu okamžitě dozví a dostane informaci o vaší poloze.
Jenže v praxi detekce pádu zatím moc dobře nefunguje. Když jsem se snažil pád různě nasimulovat a po rozjetí jsem z kola seskočil a praštil s ním o zem, poplach se nespustil. Na druhou stranu se ozývaly falešné alarmy během jízdy. Věřím, že to vývojáři v dohledné době ještě doladí, protože se na aplikaci neustále pracuje. Konkurenční zařízení na podobném principu detekují pád celkem spolehlivě, takže to bude jen o vhodném nastavení citlivosti a podmínek vyhodnocení pádu. Zatím se ale aplikaci v tomto směru nedá věřit.
Co je lepší?
Ačkoli se objevují i různá dostupnější hlídátka kol z Číny, jsou to buď jen triviální akustické alarmy, nebo je u nich problém s připojením do mobilní datové sítě, o aplikaci ani nemluvě. Trackito nebo BikeAngel jsou ucelená řešení od spolehlivých a důvěryhodných lokálních tvůrců, jenomže už to nejsou řešení úplně levná. Uplatnění tedy najdou spíše u dražších kol a elektrokol, kde už se investice několika tisíc do zabezpečení v celkové ceně kola ztratí.
Sám jsem si více oblíbil Trackito. Při instalaci zespod hlavové trubky je krásně skryté, dobije se jen párkrát za rok a díky widgetu mohu hlídání zapnout jedním tapnutím na displej telefonu. Reakční doba není sice bleskurychlá, ale plně dostačující, navíc je to řešení levnější jak na počáteční náklady, tak na provoz v dalších letech. Svou funkci hlídače splní a víc od něj neočekávám.
BikeAngel si zatím vyšší cenu moc obhájit nedokáže. Chytrý automatický režim je sice fajn, ale jeho použitelnost hatí nutnost velmi častého dobíjení. A samotné dobíjení je přitom zdlouhavé. Pokud by se ale podařilo vyladit funkci detektoru pádu, aby fungovala spolehlivě, už by to byl pádný argument proč zařízení aktivněji využívat a častěji dobíjet. Záložní GPS tracker pak také přidá nějaké motivační body navíc. Na vývoji se každopádně stále pracuje a funkce se mohou vylepšovat a přibývat, rovněž tvůrci hlásí příslib zlepšení výdrže.
Trackito mi funguje už 3/4 roku. Vynikající výdrž. Signál má i v betonové garáži. Určitě doporučuji. Problematická byla montáž. Nevlezl se do vidlice,je příliš široký. Po dlouhém šmirglování jsem ho tam narval alespoň z vrchu. Podle recenzí s tím mělo problém vice lidí.
Moje vidlice:RockShox 35 Gold RL, 140mm, DebonAir, 15×110, tapered steerer
Ahoj, akorat jsem objednal no snad se mi do Fox 36 vleze akorat jsem zvedavej jak probiha instalace zespoda bo ta mi prijde urcite lepsi jenze na YT je video akorat instalace zvrchu tak ho mozna natocim sam ve finale 😀
Já j sem se na ježky vykašlal, nastrčil jsem ho do vidlice zespodu a zalepil kouskem černé isolepy. Vlastně to není skoro vidět, podud zloděj nepředpokládá alarm, nenajde.
Trackito signál má, ale když je kolo zaparkované u mě v garáži, na mobilu ukazuje, že je někde ve vedlejší vesnici. V podstatě 5-10 km žádná míra.
Jediné, co mě těší, je, že když kolo přes Trackito elektronicky zamknu a někdo na něj šáhne, tak začne mobil do minuty vyvádět. Spolu s kaleným tříkilovým řetězem (Němec říká že na zámek Security Level 10 s rozbrušovačkou nechoď) a nálepkou, že kolo je hlídané GPS, by si to každej zloděj mohl rozmyslet. Nevím, je-li dobrá věc inzerovat, že tam je GPS tracker, na druhou stranu by si to darebák mohl rozmyslet a jít o dům dál.
Policajti mi říkali, že každé zabezpečení je nabouratelné2021 SZFJ 36-60, ale zloděj spěchá (s rozbrušovačkou před hypermarketem je podezřelej, štípací kleště s dvoumetrovou rukojetí ala hasiči také), tak půjde radši tam, kde to je jednodušší.
Trpím možná stihomanem, ale jedno elektrokolo mi už čajzli, jenomže tam byl blbej zámek za tři stovky, tenhle stál 5x tolik,
Trackito je super ale z vrchu to sice šlo dát ale po pár kilometrech ti to rozhodí celej střed a jelikož si ježka proboucháš úplně dolů tak pak nemáš jak dotáhnout !! A bohužel trackito je plastový a mě osobně se odlomilo to spodní kde se dává ta závitová tyčka takže po roce mám trackito tak akorát na dívání !! Zespodu m,i do mé vidlice dát nešlo takže další zadrhel !! Nyní jsem objednával BIKE ANGEL a tadyzase pozor jsou dvě verze 1 je pro kola do kapsičky a motorky na trvalé připojení a BIKE ANGEL 2 je onen do řidítek takže lidičky bacha na to !! Za mě ještě jsem netestoval protože čekám na správnou vezi BIKE ANGEL ale u elktrokola by nemuselo být častější dobíjení takovej problém 🙂 Hlavně v řidítkách mi to přijde daleko smysluplnější !! Jen můj názor !!
Prosím da se zařízení bikeAngel i zapucit myslím kuli ceně rad bych viděl že to funguje nebo jestli se prodává v Libereci
Při montáži zespodu jak potom přidělat blatník?
Měl jsem trochu problém. Nakonec jsem se vyprdnul na všelijaký šrouby a ježky – a Trakcito jsem zasunul do trubky řízení a zajistil kusem izolepy. Na první pohled nic nepoznáš, na druhý profi zloděj ví, kam se ten trackem zasunuje, takže je to šumafuk. Ale blatník jde přidělat stejně jako dřív.
Ju děkuji za tip trail Hunter rád koukám na tvé videa a jsou dost zajímavé letos čekám na kolo Giant advanced v plné palbě uvažuji o GPS zabezpečení a to treciko vypadá skvěle děkuji za tip protože jsem se pro něj rozhodl
Dobrý den..a bude to fungovat pokud zloděj před krádeží zapne triviální rusicku GPS signálu která se dá volné koupit za pár stokorun ?
Mám jeden dotaz, spíš mě zajímá názor.
Má cenu na kolo dávat nějakou samolepku „hlídáno GSM alarmem“?
Když tam samolepka bude, zloděje odradí. Ale zároveň bude hledat, kde je to schované. Vzhledem k tomu, že těch udělátek tolik neexistuje, poměrně brzo najde.
Nevim jestli ma cenu na kolo davat sledovaci zarizeni kdyz ho parkuji doma v byte a kdyz jsem na kole venku nikde ho nikdy nenechavam bez dozoru. Porad vaham, vim ze tim nic nepokazim, ale jestli to neni „vyhozenejch“ pet tisic?
No, tak mně v pátek 1.9.2023 ukradli kolo z vlastního zamčeného sklepa v bytovém domě. Urazili visací zámek. Sklep je zděný. Dveře neprůhledné. Já v tu dobu krádeže v letadle, takže nevím, co bych nadělala a zda by to i tak fungovalo.
Krádeže je mi líto. Pokud by mělo kolo skrytý GPS lokátor, dozvěděla byste se o jeho pohybu po přistání, jakmile by se vám mobil přihlásil do sítě. Mohla byste sledovat jeho polohu na mapě, zkontaktovat policii a udat jim polohu, kde se ukradené kolo nachází. Takto by to samozřejmě fungovalo za předpokladu, že by si zloději skrytého GPS lokátoru nevšimli, ale jakmile je zcela schovaný v řídítkách anebo zespod hlavové trubky, tak je neviditelný a zloděj by musel kolo cíleně demontovat. Což je celkem nepravděpodobné.
Tak nějak jsem se zařekl, že mi domů nepůjde žádné zařízení s jiným, než USB-C nabíjením. Dělají to občas i větší firmy, ale sorry jako, 10 let po zavedení USB-C tady dávat micro-USB konektor, nebo custom jehlici?
Z těch dvou produktů se mi asi více líbí Trackito, ale odstrašující jsou komentáře o montáži 🙂 Zkoušel někdo norský BikeFinder? Má to USB-C, údajně snadnou montáž, z řídítek to bez speciálního klíče nedostanete, akorát to tedy stojí pětku.
Ještě jsem uvažoval o pasívním Knog Scoutu, ale tam mají zatím verzi pouze pro iOS a ten alarm je tam za mě k ničemu, lidi se spíše na to vykašlou a při zastávce někde na oběd postačí běžný zámek než pouze něco, co dělá kravál.
Stačí do kola dát do každého gripu paralyzer se spožděním výboje ( milion voltů,2 mA) ..Zloděj půjde na rypák a pokud si nezláme hnáty,tak ho domlátíte tyčí …Toto je jediná cesta jak zlikvidovat zloděje a uchránit si svůj 100 krát zdaněný majetek,který vám nikdo neochrání!!!!!!