Pivot Trail 429: Kolo, se kterým si troufnete na víc (recenze)
Kola americké značky Pivot nejsou u nás nijak masově rozšířená. Jsou totiž někdy až odvážně pokroková a hlavně také poměrně drahá. Ale pokud se někde projedete na Pivotu, znalci budou uznale pokyvovat. To jsem si teď ověřil osobně, když jsem měl možnost testovat Pivot Trail 429.
Pokud neradi čtete a chcete vidět kolo v akci, mrkněte na videorecenzi:
Nejčastěji u nás uvidíte Pivoty z kategorie enduro, to znamená modely Firebird (165 mm) nebo Switchblade (142 mm), případně Mach 6 na 27,5″ kolech. Já si ale na test vybral model Trail 429, což je celoodpružený trailbike s trochu nižšími zdvihy. A právě kola tohoto ražení mě začala hodně bavit. Pokud je takové kolo dobře postaveno, provede jezdce bezpečně i překvapivě náročným terénem a zároveň ho nebrzdí při každodenních vyjížďkách pro běžných stezkách v nejbližším lese.
Na rámu si dali záležet
Pivot Trail 429 je 29″ kolo se zdvihem 120 mm na zadní stavbě a volitelným zdvihem 130 nebo 140 mm vepředu. Já měl k dispozici model označený Pro XT/XTR Enduro, který má vepředu 140mm vidlici a jak prozrazuje název, troufne si díky tomu i na enduro terén. Do pravověrného enduro kola to má sice daleko, ale snese toho dost. Hlavně se tím Pivot snaží naznačit, že model Trail 429 není žádné „xcéčko“ – je to moderní bajk na traily a zábavu v terénu, který může být i trochu těžší.
Nabídka konfigurací je každopádně docela široká a zahrnuje třeba i model se 130mm vidlicí a karbonovými ráfky, na kterém se klidně můžete i na nějaký ten XC závod postavit. Kolo to bude bezesporu lehké, tuhé a rychlé. Základem je tady totiž rám, který si na těchto vlastnostech zakládá.
Rám je výhradně z karbonu a vyniká moderní trailovou geometrií s pořádně předkopnutou vidlicí, krátkou zadní stavbou a širokým rozvorem. Tabulka geometrie na webu výrobce vyžaduje trochu delší studování, protože do hry vstupuje jak změna zdvihu přední vidlice, tak i flipchip na jednom z čepů zadní stavby, který změní sklon sedlovky a vidlice o půl stupně. Trail 429 si zkrátka můžete nastavit víc na „šlapavo“ nebo víc na „sjezdovo“ podle svých priorit. Já jezdil na kole ve verzi enduro s úhlem hlavy 66° a sedlovkou 75°, které má při velikosti L stack 613 mm, reach 470 mm a rozvor 1205 mm.
Zaujme hodnota délky řetězové vzpěry – 430 mm jsem u 29″ kola se zadním odpružením ještě neviděl. Takhle krátkou stavbu umožnil postavit zadní náboj. Ten má totiž nadstandardní šířku 157 mm a říká se mu Super Boost Plus. Oproti klasickému 148mm boostu to pochopitelně znamená vychýlení řetězové linky ještě o pár milimetrů více do strany, čímž se nějaký ten milimetřík ušetřil i u uchycení zadní stavby.
Zadní stavba je řešena podle standardu DW-Link, což je odpružení založené na letmo uchyceném pevném zadním trojúhelníku. Nastavením vahadel je pak možné řídit trajektorii, respektive progresivitu odpružení. Díky větší šířce jsou širší i samotná vahadla, což přispívá k vyšší tuhosti celku. Užitečné také je, že se do zadní stavby bez problémů vejde i hodně široká guma, nebál bych se ani šíře 2,6″ a ještě zbude dost na odvod bláta.
Tlumič je v rámu umístěný vertikálně, což přineslo více místa pro uchycený bidonu, ale na druhou stranu jsou trochu hůře dostupné ovládací prvky tlumiče. Oceňuju precizní práci s detaily, jako je tvarování trubek, vývod lanek, ochrana spodní rámovky a řetězovky, ochrana spodního vahadla a celkově rám vypadá zajímavě. Zamrzí snad jen absence vnitřního úložného prostoru, jak to umí například Specialized nebo Trek.
Kolo za čtvrt mega
Samotný rám si výrobce cení na více než sto tisíc korun a není se proto čemu divit, že celé kolo stojí více než dvojnásobek. Cílí se na náročné uživatele, kteří vědí, co chtějí, a neváhají za to utratit i trochu více peněz. V základní výbavě kolo stojí 169 900 Kč, ale i tento „základ“ je na úrovni, kde řada lidovějších značek spíše končí. Podvozek Fox Performance, Shimano XT/SLX, záplety DT Swiss… co chtít víc? Tak třeba Fox Factory, Shimano XTR, karbon i v řídítkách a pár dalších vychytávek. A právě tak je vybavena verze Pro XT/XTR Enduro za 209 900 Kč, kterou jsem měl možnost vyzkoušet.
Tím ale možnosti modelu Trail 429 nekončí. Výrobce nabízí ještě vyšší konfigurace, které končí až na 325 900 Kč, kde už máte kompletní XTR a karbon všude, kde je to možné. Řada konfigurací je neobvykle pestrá a střídají se tu modely postavené na Shimanu a Sramu. Takže kdo by raději Sram Eagle XX1 AXS, má možnost si vybrat.
Výbava testovaného kola pochopitelně nemá nějaké slabiny. Někdo by možná mohl při této ceně předpokládat karbonové ráfky, které zde chybí, ale osobně mi to nepřijde jako nějaký ostudný prohřešek. Kvalitní dural může být v enduro terénech pro někoho i výhodou. Za příplatek se ale dají přímo od výrobce objednat.
Zapletená kola jsou na testovaném modelu každopádně jiná, než co udává výrobce v oficiální konfiguraci. Tam jsou uvedeny záplety od DT Swiss, kdežto na kole jsou německé Newmeny. Je to náhrada, kterou navrhl přímo výrobce a řeší tak zpožděné dodávky od DT Swiss. Kdo by trval na Švýcarech, musí si počkat.
Testovaný kus měl pak ještě pár drobných změn ve výbavě, a to v podobě gripů, sedla a pedálů. Ačkoli ani na nich výrobce nešetří, český distributor je zároveň dovozcem značky Chromag, a tak testovačku dovybavil po svém. Nutno uznat, že minimálně po stránce designu to kolu prospělo.
Technická specifikace:
Rám | karbonový, 29″ kola, zadní zdvih 120 mm, DW-link, Super Boost Plus |
Vidlice | Fox Factory 36, 140 mm |
Tlumič | Fox Factory Float DPX2 |
Řazení | Shimano XTR/XT M9100/M8100, 12 rychlostí, 32×(10-51T) |
Brzdy | Shimano XT M8120, 4pístkové |
Sedlovka | Fox Transfer Factory, 175 mm |
Záplety | Newmen Evolution A30, 28H, hliníkové ráfky, 30 mm |
Pláště | Maxxis Dissector 29″×2,4″ WT, TR, 3C, EXO Maxxterra |
Řídítka | Phoenix Team Low Rise, karbonová, 780 mm |
Sedlo | originální: WTB Volt Pro |
Inspirativní parťák
A teď nejdůležitější otázka: Jak se na takovém kole jezdí? Shrnu to: skvěle, ale musíte si na sebe chvilku zvykat.
To zvykání je v takových dvou směrech. Za prvé trochu neobvykle zapůsobí celková ovladatelnost kola určená jeho geometrií. Progresivní geometrie s nataženým rozvorem působí velmi stabilně ve vyšších rychlostech a rozdrbaném terénu, ale pokud jsem se potřeboval náhle vrhnout do zatáčky, působilo na mě kolo v prvním okamžiku lehce těžkopádně. Jak se ale utrhne do zatáčky, vykrouží ji s neobyčejnou dravostí.
Podobný pocit jsem měl při prvních pokusech o manuály a bunny hopy. V prvním okamžiku bylo znát, že je potřeba zatáhnout trochu víc, jenže pak najednou kolo zareagovalo a hravě se vyšvihlo do výšky.
Tyto vlastnosti přisuzuji kombinaci delšího rozvoru a velmi krátké zadní stavby. Zkrátka udělat kolo dokonale stabilní a mrštné zároveň pochopitelně nejde, protože se tyto vlastnosti vylučují. U Pivotu ale přišli na to, jak to zkombinovat celkem ideálně – když se valí rychle, je příkladně stabilní. Když dostane pokyn k vychýlení, ať už do strany nebo do vzduchu, chce dostat jasný povel. A pokud ho dostane, pak už lehce zareaguje a dravě se vrhne tam, kam je potřeba.
Dost pravděpodobně se na těchto vlastnostech podepisuje i tuhost a lehkost kola. Ačkoli je to poměrně robustní trailbike, váží při velikosti L 14 kg, což je tak o kilo méně, než bývá obvykle. A je to znát.
Jakmile jsem si na projev Pivotu zvykl, rychle jsme se sžili a sledoval jsem, že na oblíbených trailech jedu pocitově rychleji a na skocích létám o něco dál. Neměřil jsem to, ale ten dojem byl docela zřetelný. A musel jsem si dávat stále větší pozor na druhou věc, na kterou si u tohoto Pivotu musí jezdec zvyknout.
A tou druhou věcí je uvědomění, že je to stále trailbike a ne vysokozdvižná enduro mašina. Absolutně precizní podvozek má vyladěnou progresi tak, že povrch trailu krásně vyhladí a jízda se stává plavnou. To spolu s širokými řídítky a vidlicí předkopnutou daleko dopředu vede k dojmu, že jsem na nějakém enduru a mohu si dovolit jet více agresivně i v náročnějším terénu. Jenže fyzika se ošálit nedá a vzadu je pořád jen 120 mm, a tak na větších kamenech začnou vyšší zdvihy přece jen chybět. Nutno říct, že tlumič pak dělá co může a hrdinně tlumí vibrace, i když už je u konce se zdvihem. Progrese je tu hodně široká a vyloženě na doraz jsem se nedostal.
Zkrátka jsem se musel za řídítky občas krotit. Jakmile jsem si na kolo přivykl, dodávalo neobyčejnou dávku sebedůvěry, která však musí korespondovat s reálnými schopnostmi jezdce. A musím uznat, že jsem cítil, že by kolo v rukou nějakého zkušeného závodníka dokázalo ukázat ještě mnohem víc.
Testování jsem si užil a nastavil si laťku možného. Pivot Trail 429 je moderní kolo na traily s pozoruhodným charakterem, který bych označil za inspirující. S kolem jsem totiž úplně nejradši jezdil na své staré oblíbené traily a jen jsem koukal, jak mi ukazuje, že se dají jezdit zase trochu jinak. Dravě, rychle, sebejistě a tak nějak s lehkostí. Těžko se to popisuje, a tak bych vám doporučil využít toho, že si zrovna tento týden můžete Pivoty v Česku vyzkoušet.