Testy horských kol

Recenze Trek Slash: Kolo připravené na pořádnou nálož terénu

Trek je v kategorii enduro kol pevně zakotvený modelem Slash. Nedávno přišla nová, šestá generace, která je oproti té předchozí odvážně jiná.

Trek Slash je celoodpružený bajk z kategorie enduro, který je postavený tak, aby se hravě popral i s velmi náročným terénem. Odpružení má zdvih 170 mm vepředu i vzadu a jedná se o tzv. mullet, takže přední kolo je 29palcové a zadní sedmadvacítka. Na první pohled zajme konstrukcí zadní stavby s high pivotem a celkově robustním pojetím, což může budit dojem, že je to kolo určené výhradně na ježdění z kopce dolů. Ale geometrie, nebo i nabídka převodů, nahrává tomu, že si na tomto kole zvládnete i něco vyšlápnout.

Testuju Slash ve verzi 9.9 X0 AXS T-Type za 246 490 Kč (v době testu). Je to špičkově vybavené kolo s karbonovým rámem, ale i s karbonovými ráfky či řídítky a high-endovým podvozkem. Kompletní specifikace na webu výrobce.

Stvořen pro drsné traily

Kolo jsem projížděl jak „za domem“, tak v bikeparku. Vybral jsem bikepark Kouty, který je známý pro své dlouhé a poměrně drsné tratě a byla to dobrá volba. Nejvíce času jsem nakonec strávil na černé sjezdové trati, kde mi kolo dodávalo sebejistotu srovnatelnou i s ryze sjezdovými koly. Zejména schopnost zadní stavby pobírat nerovnosti byla obdivuhodná. Autentické jízdní dojmy můžete sledovat ve videu výše.

Řečí čísel je to moderní enduro kolo s úhlem hlavy 63,3° a efektivním úhledm sedlovky 77,1°. Oproti předchozí generaci je to nezanedbatelný posun. Zvětšil se také reach, při velikosti L o bezmála dva centimetry a o 14 mm povyrostl stack. Kolo je zkrátka celkově větší a delší, což se podepsalo i na rozvoru 1278 mm, který je o 3,6 centimetru více oproti předchozí generaci.

To už jsou tak velké rozdíly, že byste je při srovnávací jízdě jednoznačně poznaly. A možná je to i důvod, proč Trek zatím nechává v nabídce i 5. generaci Slashe. Někomu by mohla starší geometrie vyhovovat o něco líp. Je kratší a obratnější. Nový Slash naopak vyniká nekompromisní stabilitou.

Na té stabilitě se podílí i ta zadní stavba s high pivotem neboli vysokým čepem. Proč se to takhle dělá a jak to funguje fyzikálně, to jsem už podrobně rozebíral ve starším videu, tak se kdyžtak podívejte. Výsledkem každopádně je, že zadní kolo lépe vstřebává nerovnosti.

High pivot je už dneska k vidění u více kol, ale Slash je poměrně unikátní tím, že do řetězového ústrojí přidává ještě jednu spodní kladku. Ta má za úkol stabilizovat řetěz a také ulehčit raménku přehazovačky, které je zadních staveb s high pivotem trochu víc namáhané. Ačkoli se jedná o kolečko, není ozubené a řetěz na něm prostě jen tak leží.

Údržba takového pohonu pochopitelně o chlup náročnější. Musíte dbát na čistotu a hladký chod dalších dvou kladek, a časem kontrolovat jejich opotřebení, a v případě výměny řetězu musíte pečlivě ohlídat jeho délku. Není to nic, co by život bajkera nějak radikálně komplikovalo, ale jestli údržbu zanedbáte, může se vám to vrátit ve vyšší hlučnosti pohonu.

Ta zadní stavba funguje opravdu skvěle a svůj podíl na tom má i špičkový tlumič RockShox Vivid. Ačkoli je to vzducháč, je vyvinutý na downhill a nejnáročnější použití. Má abnormálně velkou komoru a k tomu ještě expanzku, aby se jen tak neunavil. Zkraje zdvihu je pěkně jemný a v poslední pětině dokáže progresivně ztuhnout tak, aby pobral i ty nejtěžší rázy. Ale ve většině svého rozsahu se chová jako lineární ocelová pružina.  

Schopnosti toho tlumiče jsou rozhodně nad rámec toho, co jsem schopen mu naložit. Tady je navíc ve verzi Ultimate, která se dá podrobně ladit podle jízdního stylu jezdce. To platí také o vidlici ZEB Ultimate vepředu vybavenou Chargerem 3 RC2, takže můžete ladit rychlou a pomalou kompresi, odskoky a velikost komor.

Zapomeňte na Shimano

O karbonovém rámu a výborném podvozku už byla řeč. Neméně důležitá jsou i zapletená kola, která tady mají karbonové ráfky šířky 30 mm a včetně nábojů nesou značku Bontrager, která patří Treku. Stejné značky jsou i pláště šířky 2,5“, které mají silně drapavý dezén a oceňuju, že vám Trek kolo prodá rovnou v bezdušovém provedení s lahvičkou těsnícího tmelu.

Pláště jsou to ale vzhledem k zaměření kola málo robustní a ačkoli se chlubí přídavnou ochranou proti proříznutí, základ je tvořen jen jednou tenkou vrstvou se 120 TPI. Pláště jsou díky tomu lehčí, ale citelně náchylnější ke ztrátě tvaru při dynamickém průjezdu zatáčkou a v těžším terénu je snadno můžete procvaknout o ráfek podobně jako duši. To se ostatně povedlo i mně. Pokud byste pláště nechtěli hned měnit za robustnější, chce to jezdit vyšší tlaky nebo bych doporučil instalaci insertů.

Pohon je SRAM X0 Eagle AXS Transmision. Elektrický, bezdrátový a s kazetou s rozsahem 10-52 zubů. Funguje perfektně, rychle a přesně, jen mi trochu vadí malý převodník jen se 30 zuby.

Oceňuju závitový střed SRAM Dub Wide a ochranný nárazník v ceně. Elektricky se tu ovládá i sedlovka RockShox Reverb AXS se sedlem Bontrager. Zdvih je 170 mm, ale prostor by byl i na větší a je škoda, že toho výrobce nevyužil. Konkurence už u moderních enduro rámů srovnatelné velikosti dává celkem běžně 200 mm nebo i víc a je to pak při jízdě znát.

Z dílny Treku jsou i řídítka, která jsou z karbonu a integrují do sebe i krátký 35 mm představec. Vypadají skvěle, jen mi byla velmi široká. Z výroby jsou dlouhé 820 mm a počítá se s tím, že si je budoucí majitel kola zkrátí podle svých potřeb, což takhle u testovačky dost dobře nejde.

Brzdí se brzdami SRAM Code Silver, což je pokročilý model s detailními možnostmi nastavení chodu páky a čtyřpístkovými třmeny. V kombinaci se 200mm kotouči vepředu i vzadu zajistí dostatek brzdného výkonu v jakékoli situaci a dávkování je perfektně pod kontrolou.

Dokáže to i nahoru

Přestože je na kole znát, že je navrženo primárně na rychlou jízdu směrem z kopce dolů, není to sjezďák a spadá do kategorie enduro. To znamená, že jeho tvůrci mysleli i na nutnost šlapat do kopce. Tomu jde naproti geometrie s poměrně nakolmenou sedlovkou, což zajišťuje poměrně pohodlné šlapání. Kolo i při své nemalé ceně váží 15,8 kg (váženo, velikost L bez duší) a má plnotučnou enduro výbavu, tak do něj v kopci nečekejte dravost XCéčka, ale převodů má dostatek a vlastně se na něm šlape celkem v pohodě. Kopců se bát nemusíte, tedy pokud na nich nechcete být první.

Pochopitelnou otázkou je, zda při delším nebo silovém šlapání není na škodu ten složitější pohon. Podle nabytých zkušeností samotné technické řešení ničemu nevadí a neměl jsem při šlapání pocit, že by řetěz nějak drhl a ztrácela se mi energie pod nohama. Ovšem jakmile se kladky více zaprášily, začal jsem pohon slyšet. Nic dramatického, ale je jisté, že pokud chcete udržovat tento pohon v perfektně hladkém a tichém chodu, bude vyžadovat o něco více péče a častější očistu.

Kola od Treku jsou obecně vnímána jako dražší, pokud koukáte pouze na cenu a tabulku se specifikací. Ale vyšší hodnota je pak znát i v detailech. Rám má například úložný prostor pod košíkem, kam schováte například pumpičku, nebo menší svačinu. V hlavě je integrovaný multiklíč, který obsahuje i nýtovačku. Zespod je poctivá ochrana spodní rámovky a také řetězová vzpěra se nemusí bát odření. Potěší poctivé zaizolování čepů a blatníček, který je ochrání před největšími nánosy od zadního kola.

Hlavní přednosti
+ jistý jízdní projev
+ výtečný podvozek
+ kvalitní rám s propracovanými detaily

Nevýhody
– slabší pláště
– vyšší hmotnost vzhledem k ceně
– složitější pohon

Tohle je kolo je navržené hlavně na cestu z kopce dolů, kde vám poskytne abnormální sebejistotu a dovolí to rozjet rychleji, i když se pod koly odehrává sodoma gomora. Pokud je pro vás 246 tisíc korun moc, Slash 6. generace se prodává i za 118 tisíc, ale niž už to nejde. Za takové peníze se totiž prodává nejlevnější varianta na hliníkovém rámu. Nejlevnější karbonová je za 177 tisíc. Ale pokud naopak na cenu nehledíte a chcete to nejlepší, můžete si Slashe dopřát v nejvyšší verzi za 308 tisíc.

Kompletní specifikace a geometrie všech velikostí je na webu výrobce.

Trail Hunter

Jezdím na kole a lovím traily. Normálně mi říkají David, ale když jde o kola, tak jsem Trail Hunter. Točím videa a občas sem i něco napíšu.