Rockrider Feel 900S: Test celoodpruženého kola na traily z Decathlonu
Kola z Decathlonu budí pozornost pro svůj poměr ceny a výbavy, a to zejména u vyloženě levných kol. Teď jsem ale otestoval kolo z Decathlonu, které stojí 71 990 Kč (aktualizováno: nyní je ve slevové akci za 59 990 Kč). Jedná se o model Rockrider Feel 900S a je to celoodpružené karbonové kolo na traily.
Nechce se vám číst? Podívejte se na video:
Rockrider Feel 900S má karbonový rám, 29“ kola, vepředu zdvih 140 mm a vzadu 130 mm. Na cyklomaratony je to zbytečně moc, na enduro a bikeparky zase málo, ale na traily v blízkém lese úplně akorát. Cílí na zkušenější jezdce, kteří mají představu, co od kola chtějí a jsou ochotni za to i něco připlatit.
Dobře vyvážený karbon s Horst Linkem
Rám má konstrukci zadního odpružení typu Horst Link, což už se osvědčilo na mnoha jiných kolech a i tady to pracuje dobře. Geometrie je vhodně nastavena jako kompromis mezi pohodlím a agresivní jízdou, a tak z toho vzešlo zábavné kolo, které se snadno ovládá i na hodně zamotaných trailech, a pohodlně se na něm šlape. Až ve vyšších rychlostech na nerovném podkladu začne být trochu nervózní, žádné dlouhé enduro to prostě není.

Ten rám má poměrně odvážné tvary, ale působí moderně. Líbí se mi, že se u něj pamatovalo na ochranu zespod a také na řetězové vzpěře. Ochranu by si ale zasloužily i čepy zadní stavby, které jsou poměrně dost exponovány blátu od zadního kola. Jinde často vídám různé překryvy samotných ložiskových čepů nebo i blatníčky, aby se eliminoval vnik vody a nečistot. Tady se přitom navíc může hromadit bláta víc než dost, protože nějak moc prostoru kolem zadního kola není.
TIP: více informací najdete na webu Decathlonu
V rámu je dost místa na košík s bidonem a bylo by i na nějaké nářadí v horní části, ale druhý úchyt tam bohužel chybí. U karbonových rámů konkurence už také často vídáme úložný prostor uvnitř, ale ani ten Rockrider nenabízí. Vnitřní vedení bowdenů a hadice je to samozřejmostí a do rámu vstupují kolem hlavy. Jen je škoda, že uvnitř nejsou více umlčeny.
Na trailu kolo působí velmi svižným dojmem. při velikosti L váží 14,3 kg, což na trailové celoodpružené kolo není moc, a je to docela znát. Není to sice nějaké závodní XC kolo, ale i tak si jde pěkně za pedálem a mrštně se proplétá mezi stromy. Rám působí dostatečně tuhým dojmem, což podporují i pevné záplety, o kterých ještě bude řeč. Společně se to podepisuje na svižné akceleraci ze zatáček.

Kolo působí vyváženě pro pohyb na lehkých, až středně náročných trailech. Odpovídá tomu nejen výška zdvihu odpružení, ale i geometrie a vhodně nastavený kokpit. Limity kola jsem začal pociťovat až ve velmi strmých pasážích, nebo když rychlost v terénu překračovala 35 km/h.
Mavic na kolech a Sram všude jinde
Výbava je na docela solidní úrovni. Podvozek je od RockShoxu a vepředu pruží osvědčená trailová vidlice Pike. Po správném nastavení odvádí při jízdě skvělou práci. Výkonové jezdce může ale zklamat, že se jedné o základní model Piku bez originálního blatníčku, možností podrobnějšího nastavení a chybí i plný lockout.
Tlumič je RockShox Deluxe Select+ a ten už plně zamknout jde. To se může hodit, protože při silovějším šlapání zadní stavba mírně pohupuje.
Na kole zaujmou kvalitní zapletená kola Mavic Crossmax XLS s robustními hliníkovými ráfky šířky 30 mm. Obuta jsou do plášťů italské značky Vittoria, vepředu s hrubším vzorkem Mazza, vzadu je o něco jezdivější Martello. Oba pláště mají šířku 2,35“ a jsou připraveny na bezdušové provedení. Kola se při jízdě projevují vzorně tuhým dojmem a podrží i při dynamickém průjezdu klopených zatáček. Také pláště se celkem osvědčily, vzorek dezénu se na lesních trailech zahryzával do hliněného podkladu a dobře držel. Jen na asfaltu to moc nejede.



O brždění se starají čtyřpístkové brzdy Sram G2 R. V kombinaci s kotoučem 200 mm vepředu a 180 mm vzadu dodávají dostatek brzdného výkonu vzhledem k zaměření kola. Pohon je také od Sramu, konkrétně sada NX Eagle. Přehazka visí na univerzální patce UDH a je pochopitelně mechanická. Zamrzí použití levnější kazety na ořechu HG s rozsahem 11-50 zubů.
TIP: kompletní specifikaci najdete na webu Decathlonu
Kliky jsou základní NX s délkou 175 mm a převodníkem se 32 zuby. Otáčí se v lisovaném středu standardu Pressfit, který se o něco hůř servisuje než ty závitové.
Přestože jsou řazení i brzdy od jednoho výrobce, jsou na řídítkách dvě objímky, což trochu kazí smysl pro detail. Řídítka jsou jinak dlouhá 780 mm a jsou přizdvižena o 15 mm. Představec má délku 55 mm. Obojí je z produkce Decathlonu, stejně jako gripy a sedlo, stejně tak gripy a sedlo. Te je příjemně tvarované, tak akorát měkké a rychle jsem si na něj zvykl.

Pochopitelně je tu i teleskopická sedlovka, při velikosti rámu L s délkou 170 mm. Bohatě to stačí, ale místa je nad rámem dost, tak bych se vůbec nezlobil, kdyby tu byla rovnou dvoustovka.
Jak moc výhodné to je?
Rockrider Feel 900S je dobré kolo za dobrou cenu, ale ani při pověstné výhodnosti kol z Decathlonu nečekejte zázraky. Když se rozhlédnete po současné konkurenci, můžete najít i srovnatelné modely u řekněme „klasických“ bajkových značek. Ale pravdou je, že většina z nich bude aspoň o trochu dražší.
Decathlon je mi sympatický, že zpřístupňuje rekreační sport mnoha lidem. Oceňuju, že investuje do vývoje kol a snaží se oslovit i náročnější jezdce. Jejich celoodpružená novinka má sice nějaké mouchy, ale žádnou zásadní masařku.