Testy horských kol

Scott Spark 910: Vyladěná střela na traily se schovaným tlumičem

Vyzkoušel jsem Scott Spark. Je to kolo zajímavé už na první pohled, protože když si uvědomíte, že se jedná o celoodpružený bajk, něco mu přece chybí! Tlumič je tu úplně schovaný v rámu. A není to zdaleka jediná specialitka tohoto kola.

Nebaví vás číst? Koukněte na videorecenzi:

Spark se dělá ve dvou řadách – závodní řada Spark RC je zacílena na závodní nasazení v cross-country, kdežto řada Spark 900 (označení modelů je 900 až 970 – čím větší číslo, tím horší výbava) je zaměřená na trailové ježdění. RC má proto rychlejší pláště, užší řídítka, nižší zdvih vidlice a také trochu ostřejší úhel hlavy, devítistovky jsou dělané více s důrazem na jistotu a zábavnost při jízdě v terénu.

Konkrétně jsem měl zapůjčený model Spark 910 za 148 690 Kč, což už je solidně vybavené kolo na karbonovém rámu a se sadou Shimano XT. Základní model Spark 970 za 69 390 Kč má stejně tvarovaný rám, ovšem z hliníku. A výbava rovněž odpovídá nižší ceně. Naopak nejdražší Spark 900 Tuned AXS za 253 690 Kč nabídne výbavu bez kompromisů a hmotnost pod 11,5 kg.

Kolo k testu zapůjčil Endorphinrepublic.cz, díky!

Scott Spark 910

Tlumič schovaný v rámu

Jedná se o celoodpružené kolo na 29″ kolech se zdvihy 120 mm vzadu a 130 mm vepředu (verze RC má jen 120 mm). Na kole nejvíc zaujme řešení zadní stavby, protože tlumič prostě není vidět. Scott tohle řešení převzal od švýcarského výrobce Bold, jehož je většinovým podílníkem a spolupracují na vývoji. Není to zkrátka nějaký módní výstřelek, ale už pár let osvědčený koncept. A funguje dobře.

Tlumič je uvnitř úplně schovaný a tím i dobře krytý. Tím se stává de facto bezúdržbovým. Schované je i vahadlo zadní stavby a čepy na něm. Vnějším vlivům jsou tak vystaveny jen čtyři čepy, ale i ty jsou do rámu zapuštěné a dobře chráněné před blátem. Jeden čep u zadního náboje pak zcela chybí, jeho funkci přebírá pružnost materiálu horního ramena zadní stavby.

Nevýhodou je horší přístup k tlumiči. Dostat se k němu dá přes utěsněná dvířka vespod dolní rámové trubky, odkud je možné provádět dofukování tlumiče, nastavení odskoku, popřípadě doladit uchycení lanek ovládání lockoutu. Pokud si chcete nastavit sag, slouží k tomu ukazatel u jednoho z čepů přímo na rámu. A kdo by chtěl i vizuální kontrolu, zda s tlumičem chodí na doraz, může oddělat pryžovou krytku a kouknout se na konec tlumiče s kontrolní gumičkou. Náhledová štěrbina je ale jen malá, pokud byste chtěli tlumič celkově zkontrolovat či promáznout, musíte ho skrze dolní dvířka vymontovat ven.

Vidlice, tlumič, ale i teleskopická sedlovka nesou značku Fox. Tlumič je dělaný přímo pro Spark, stejně tak vidlice je optimalizovaná, aby s kolem a Twinlocem dobře souzněla. Funguje to skvěle, ale jestli přijde v průběhu životnosti kola na jejich výměnu, může to znamenat komplikaci.

Spark hravě zvládne i trochu divočejší traily

Twinloc a bowdeny představcem

Další specialitkou Scottu je dvoustupňový lockout tlumení ovládaný z řídítek, kterému říká Twinloc. Na levé straně u páčky ovládání teleskopické sedlovky jsou proto ještě další dvě páčky – jednou se lockout postupně aktivuje, druhou povoluje. Zámek má dva stupně – při tom prvním vidlice a tlumič ztuhnout a zkrátí se zdvih, ve druhém dojde k úplnému zamčení.

Funguje to dobře a kdo rád silově dupe do kopce, ten bude za možnost rychlého přiškrcení rád. Nevýhodou je nutná přítomnost další dvou bowdenů vedených z řídítek. Aby je výrobce trochu skryl, rozhodl se bowdeny, ale i hadici zadní brzdy, protáhnout představcem. Díky tomu mohou být bowdeny maximálně krátké, protože nedochází k jejich natahování při otáčení řídítek. A z pohledu jezdce jsou za řídítky pěkně schované.

Nevýhodou je nutnost použití speciálního představce. Pokud byste chtěli nějaký kratší, nebo třeba jen snížit výšku řídítek, bude to znamenat větší komplikaci než u běžného kola.

Celopéro ke dvanácti kilům

Jinak už je kolo celkem standardní. Z hlediska výbavy je osazeno komponenty Shimano XT nebo Syncros, což je značka komponent vyráběných přímo Scottem. To neznamená, že by byly nějak ošizené, například záplety Syncros Silverton jsou příkladně tuhé a ani mi nevadilo, že jsou z hliníku. Více mě dráždil hrubý chod ořechu, který často způsoboval prodlevu při záběru doprovázenou kovovou ránou, viz video výše.

Pláště výrobce nasadil Schwalbe Wicked Will 29×2.4″, které jsem doposud nejezdil, ale jeví se celkem schopně. Vadilo mi jen rychlejší zanášení blátem, vzorek se hodí spíše do suchých podmínek.

Řazení a brzdy, to je kompletní sada Shimano XT. Líbí se mi, že Scott neošidil ani třeba kazetu nebo brzdové kotouče a vše je zkrátka „Xtéčko“. Jen jedinou výjimku jsem našel – řetěz je tady z nižší řady SLX. Na míru dělaný představec je samozřejmě značky Syncros, stejně tak řídítka s šířkou 760 mm a gripy.

Ve výbavě jsou i různé vychytávky, jako třeba univerzální klíč schovaný ve štěrbině zadní pevné osy. Povolíte jím nejen tu pevnou osu, ale i většinu šroubů na kole, jako jsou objímky sedlovky nebo brzd, případně i čepy zadní stavby. Další mininářadí s imbusy tak nemusíte vozit.

U kola za bezmála 150 tisíc už se hodně hlídá hmotnost. Výrobce udává, že se model 910 s rámem velikosti M s bezdušovým provedením kol a bez pedálů dostane na 12,3 kg. Sám jsem jezdil velikost L a zvážil hmotnost 12,6 kg, tak by to mohlo odpovídat. Rezervy tady přitom ještě jsou, protože o sto tisíc dražší model s vrcholnou výbavou se chlubí hmotností jen 11,3 kg. Dost určitě udělají karbonové ráfky.

Rychle nahoru i dolů

Jízdní vlastnosti kola jsou excelentní. Je to vyvážený mix závodní dravosti a trailové zábavnosti. Zdvihy jsou sice nižší, ale progrese je dobře nastavená, takže se s kolem dá i ledacos skočit bez obav z příliš tvrdého dopadu. Do bikeparku to pochopitelně není, kolo má své fyzikální limity, ale cokoli od lesní pěšinky po lehčí enduro zvládne výborně.

Více předkopnutá vidlice dodává na pocitu jistoty při sjezdech a příkladné vodivosti tu nahrává ještě i lehce prodloužená zadní stavba. Ta je zde i z důvodu lepšího záběru do kopce, aby se kolo nemělo tendence stavět na zadní. Celkový rozvor kola je proto docela dlouhý, ale výrobce ovladatelnost kompenzuje upraveným offsetem vidlice a manipulace s kolem i při pomalejších rychlostech není problém. Zpočátku to chce jen trochu zvyk při tahání bunnyhopů, kdy to chce lehce razantnější předozadní práci s těžištěm, ale do vzduchu se nakonec kolo vznese velmi ochotně díky nízké hmotnosti a opoře v tuhém rámu.

Z kopce je to na Sparku zkrátka zábava. Ale kupodivu i do kopce – kolo je lehké, tuhé a když si zvyknete využívat Twinloc, budete do kopců trhat rekordy. Sám závodění na čas moc neholduju, ale musím uznat, že i když jsem si čas neměřil, tak mě ty výjezdy do kopce na Sparku bavily o něco víc než na běžném kole. Jde to prostě citelně snadněji.

Scott Spark 910

Vyladěný unikát

Takový je zkrátka Spark. Rychlý, pěkný a do detailů promakaný bajk. Nevýhodou může být ztráta univerzálnosti. Máme tady odpružení laděné foxem pro Scott, unikátní Twinloc, nestandardní představec, zapuštěný tlumič někde v útrobách. To je něco, co vás u nového kola nebude trápit, ale po pár letech bude potřeba i tyto díly vyměnit.  A to jste pak odkázání na autorizovaný servis Scottu. Už možná jen proto, že tyhle integrované záležitosti nebudou mít běžní servisáci asi zrovna moc v lásce. Zkrátka ty servisní náklady tady mohou být u starších kol trochu vyšší než u běžně koncipovaných kol.

Celkově jsem ale ze Sparku poměrně nadšený. Je to inovativní a na první pohled moc pěkné kolo, které navíc i velmi dobře funguje.

Scott Spark 910

Geometrie (pro velikost L)

  • úhel hlavy 65,8°
  • ef. úhel sedlovky: 76,4°
  • reach: 470 mm
  • stack: 608 mm
  • zadní stavba: 438 mm
  • rozvor: 1205 mm

Výbava

  • karbonový rám, odpružení 130/120 mm
  • vidlice Fox 34 Float Performance
  • tlumič Fox Nude 5T Evol
  • řazení Shimano XT 1×12 (10-51/32)
  • brzdy Shimano XT (180/180 mm)
  • záplety Syncros Silverton
  • pláště Schwalbe Wicked Will 2,4″
  • sedlovka Fox Transfer, 150 mm
  • hmotnost (vel. L, bez pedálů, váženo): 12,6 kg

Trail Hunter

Jezdím na kole a lovím traily. Normálně mi říkají David, ale když jde o kola, tak jsem Trail Hunter. Točím videa a občas sem i něco napíšu.

3 komentáře: „Scott Spark 910: Vyladěná střela na traily se schovaným tlumičem

  • Ahoj Davide,

    Prosím te, kde jsi točil video test Scott Spark 910?

    Předem díky,
    Měj se, at se ti dari.

    Premek

    Reagovat
    • David, ja nechapem, ze Ti ten orech buchal vo videu. Mam doma scott scale, ked jazdim, vacsinou stylom rc a do kopca ala nino, tak proste slapem kontinualne.

      Ale ked som chcel nasimilovat to, co ti vadilo, klepanie orecha, tak sa mi to podarilo. Proste ak odhadnes drahu pedala v uvolnenom stave v orechu pred zaberom a trhnes nohou, tak to buchne.

      Aj ferrari keby si mal, mozes ho dodrbat v zabere a nespravnym pouzivanim. Proste tato tvoja chyba buchania v orechu je skor tvoj hate, chcena nedokonalost, lebo uznavas inu znacku. A hlavne si len biker, co sa spusta a neslape do kopca.

      Reagovat
  • Ahoj, chtěl bych se zeptat jestli takové traily co jezdíš, se dají sjet i na 100mm zdvizích? Nerozbije se na Rychlebkách tlumič?

    Reagovat

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *