Specialized Stumpjumper: Test desetiletí šlechtěného kola do terénu
Specialized začal kolo s názvem Stumpjumper vyrábět už v roce 1981. Tehdy to bylo jedno z prvních kol cíleně navrženo na jízdu v terénu. O nějakém odpružení ještě nemohla být řeč, ale o bezmála čtyřicet let později už Stumpjumper pruží vepředu i vzadu, je celý z karbonu a je to asi nejtypičtější představitel kola pro jízdu na trailech.
Otestoval jsem Specialized Stumpjumper ve verzi Expert Carbon 29 modelového ročníku 2020. Kolo za 155 tisíc, které má inovativní rám, skvělou výbavu a zajímavé detaily. Ještě aby ne. V této cenové kategorii už vyloženě chyby v konstrukci či výbavě nenajdeme, ať už jde o Specialized či jiné značky. Při výběru tak rozhodují především jízdní vlastnosti a celkový dojem z kola. A o tom, jaký je Stumpjumper si řekneme záhy.
Výbava na úrovni
Stumpjumper je trailbike na 29“ kolech, který nabízí 150 mm zdvihu vepředu a 140 mm vzadu. Pružení obstarává prémiová vidlice Fox Float Performance 36 a vzadu je neméně kvalitní tlumič Fox Float DPX2. Rám je z karbonu a zaujme především asymetrickým řešením úchytu tlumiče. Z karbonu jsou také ráfky, které mají šířku 30 mm a vepředu nesou extra široký plášť Specialized Butcher šíře 2,6“. Vzadu je přitom jezdivější Eliminator šíře 2,3“.

Že kolo spadá do vyšší cenové kategorie je vidět třeba i nábojích DT Swiss a z pokročilé sady je tu i řazení, konkrétně Sram GX Eagle s dvanácti pastorky. Sram dodal také brzdy, jsou to čtyřpístkové Code R, přičemž vepředu je velký kotouč s průměrem 200 mm a vzadu 180 mm.
TIP: podrobnou specifikaci kola najdete na webu výrobce
Výbava není úplný high-end, ale vyšší standard, který plně uspokojí i náročnější jezdce. Ti úplně nejnáročnější mohou sáhnout po verzi S-Works postavené na nejlepším odpružení od Foxe a sadě Shimano XTR, jenže ta už stojí 249 tisíc. Dokonce existuje ještě jedna dražší verze – za 280 tisíc je Stumpjumper S-Works s elektronickou sadou SRAM XX1 Eagle AXS a tím nejlepším, co nabízí ohledně odpružení RockShox. Ale zpět na zem, Fox Performance a Sram GX Eagle na mnou testovaném kole jsou skvěle pracující prvky výbavy a není jim moc co vytýkat.
Stavěný na traily
Po první usednutí na Stumpjumper roku 2020 si člověk řekne: „Tady jsem pán!“ Sedí se poměrně vzpřímeně, ale o to víc pohodlněji a se sebejistým nadhledem. Pocit nadvlády nad kolem umocňuje velmi tlustý přední plášť, který je díky sklonu vidlice v úhlu 66,5° vystrčený pěkně dopředu.

Americký výrobce se nepouštěl do nějak extra dlouhé geometrie, jak lze dnes občas vídat u konkurence. Spíš trochu vytáhl hlavu. Výsledkem je kolo, které si jezdce získá hned po usednutí. Posez je pohodlný a nemusí se na nic zvykat. Ve šlapavých pasážích může sice jezdec získat pocit, že by na nějakém delším kole byla síla z jeho noh zpracována o něco efektivněji, ale o to víc si pak užije ovladatelnost kola a jízdu z kopce.
Ovladatelnost, ochota sklápět se a zatáčet, akcelerace a celková mrštnost je u tohoto kola příkladná. Člověku ani nepřijde, že jede na devětadvacítce, kolo svižně prokličkuje i technickými pasážemi a větší kola přispívají lepší průjezdnosti terénem. Kolo je díky rámu a kvalitním ráfkům i krásně tuhé.
Autentické dojmy z jízdy jsou zachyceny ve videu:
Pochvalu zaslouží i odpružení, pracuje citlivě a s rychlou odezvou. Specialized má na webu Kalkulátor odpružení, který pomůže s prvním nastavením a nutno uznat, že doporučené hodnoty nastavení tlaků i odskoku či tlaků pláštů mají blízko ideálu. Pak už stačí jen drobně doladit podle primárního terénu a stylu jízdy.
Se zavazadlovým prostorem
Vzhledem k solidní výbavě možná překvapí hmotnost 14,25 kg, kterou jsem u zapůjčeného kola zvážil. Proč to není při všem tom karbonu méně? Je to kolo velikosti L s 29″ koly, má vyšší zdvihy a vepředu dokonce 2,6″ plášť. Celoodpružené kolo kategorie XC by za stejnou cenu bylo možná bylo až o dvě kila lehčí, ale tady máme robustní trailbike, který si troufne i na enduro.
Hmotnost možná trochu zklame, ale rozhodně potěší vychytané detaily. Například hadice zadní brzdy či bovden přehazovačky vzadu zajedou do řetězové vzpěry rámu a rámem projdou až nahoru k řidítkům. Žádný vykukující lanka v oblasti středu. V ceně máte také vodítko řetězu, opravdu neošizenou ochranu dolní, ale i horní zadní rámové vzpěry a také ochranu spodní rámové trubky.
Největší vychytávkou je přístup do dutiny rámu skrze krytku pod košíkem. To není nic nového, Specialized už to u svých kol nějaký pátek nabízí a říká tomu SWAT. Ale kdo to ještě neviděl, zpravidla žasne. Do útrob rámu dáte duši, ale klidně i pláštěnku a malou svačinu. Dostanete k tomu i ochranné obaly, aby v rámu nic nerachotilo. V ceně je pak i košík na lahev s bočním vkládáním a integrovaným nářadím. S tímto kolem batoh ani dres s kapsami nepotřebujete.
Investice, kterou si musíte odůvodnit
Vždy se na testovaném kolem snažím najít i nějaké ty mouchy. A protože nejčastěji testuji kola nižších cenových kategorií, zpravidla jsou přítomny nějaké slabiny ve výbavě, anebo právě v detailech. Stumpjumperu ale nějak nemám co vytknout. Je to skvělé kolo. Ačkoli zkušenější jezdci občas rýpají, že například řazení Sram GX je náchylnější k rozhození nebo že brzdy Code R nejsou tak ostré jako konkurenční Sainty, nemyslím si, že by to byly nějak slabé prvky výbavy. Je to vyšší třída a vlastnosti tomu odpovídají. Výbava je vyvážená a odpovídá zaměření kola.

A tak zbývá už jen jedna podstatná maličkost, která koupi tohoto kola mnohým zabrání – cena. Za 155 tisíc se dá pořídit slušné ojeté auto, nová motorka anebo solidní celoodpružené elektrokolo. Na Stumpovi přitom budete šlapat plně za své. Do ceny se promítá i vývoj, kvalita rámu a všechny ty detaily, takže když to člověk spočítá spolu s prvky výbavy, není to vlastně nic přehnaného. Ale docení to pochopitelně jen zkušený jezdec, který kolo bude pravidelně využívat, a to v terénu, na který je dělané. Pak i taková investice do kola dává smysl, což platí obecně a nejen pro Specialized.
Brzdy mohli dat aspon model RS. Farba je hmmm….nudna…, to je ale subjektivne. Rovnako dobre YT Jeffsy s progresivnejsou geometriou je vyrazne lacnejsie. Ale nie je to Spesl. A teraz to dobre. Viezol som sa na modeli 2019 a nebolo to zle 🙂 Kto musi mat Spesl alebo si vie vybavit poriadnu zlavu, tak chybu neurobi.
Mam dotaz na pocit ze zadniho odpruzeni. Paradoxne vybiram mezi Rock Machne blizzard 140 a nebo levnejsi variantou Stumpa 2019. Co je lepsi varianta co do efektivity? Vizualni stranku nehodnotim.
Diky
Můžu se zeptat, kde je tato parádní Modraá stezka u Brna?