Testy horských kol

Specialized Stumpjumper: Test desetiletí šlechtěného kola do terénu

Specialized začal kolo s názvem Stumpjumper vyrábět už v roce 1981. Tehdy to bylo jedno z prvních kol cíleně navrženo na jízdu v terénu. O nějakém odpružení ještě nemohla být řeč, ale o bezmála čtyřicet let později už Stumpjumper pruží vepředu i vzadu, je celý z karbonu a je to asi nejtypičtější představitel kola pro jízdu na trailech.

Otestoval jsem Specialized Stumpjumper ve verzi Expert Carbon 29 modelového ročníku 2020. Kolo za 155 tisíc, které má inovativní rám, skvělou výbavu a zajímavé detaily. Ještě aby ne. V této cenové kategorii už vyloženě chyby v konstrukci či výbavě nenajdeme, ať už jde o Specialized či jiné značky. Při výběru tak rozhodují především jízdní vlastnosti a celkový dojem z kola. A o tom, jaký je Stumpjumper si řekneme záhy.

Výbava na úrovni

Stumpjumper je trailbike na 29“ kolech, který nabízí 150 mm zdvihu vepředu a 140 mm vzadu. Pružení obstarává prémiová vidlice Fox Float Performance 36 a vzadu je neméně kvalitní tlumič Fox Float DPX2. Rám je z karbonu a zaujme především asymetrickým řešením úchytu tlumiče. Z karbonu jsou také ráfky, které mají šířku 30 mm a vepředu nesou extra široký plášť Specialized Butcher šíře 2,6“. Vzadu je přitom jezdivější Eliminator šíře 2,3“.

Specialized Stumpjumper 2020
Stumpjumper ve verzi Carbon Expert 29

Že kolo spadá do vyšší cenové kategorie je vidět třeba i nábojích DT Swiss a z pokročilé sady je tu i řazení, konkrétně Sram GX Eagle s dvanácti pastorky. Sram dodal také brzdy, jsou to čtyřpístkové Code R, přičemž vepředu je velký kotouč s průměrem 200 mm a vzadu 180 mm.

TIP: podrobnou specifikaci kola najdete na webu výrobce

Výbava není úplný high-end, ale vyšší standard, který plně uspokojí i náročnější jezdce. Ti úplně nejnáročnější mohou sáhnout po verzi S-Works postavené na nejlepším odpružení od Foxe a sadě Shimano XTR, jenže ta už stojí 249 tisíc. Dokonce existuje ještě jedna dražší verze – za 280 tisíc je Stumpjumper S-Works s elektronickou sadou SRAM XX1 Eagle AXS a tím nejlepším, co nabízí ohledně odpružení RockShox. Ale zpět na zem, Fox Performance a Sram GX Eagle na mnou testovaném kole jsou skvěle pracující prvky výbavy a není jim moc co vytýkat.

Stavěný na traily

Po první usednutí na Stumpjumper roku 2020 si člověk řekne: „Tady jsem pán!“ Sedí se poměrně vzpřímeně, ale o to víc pohodlněji a se sebejistým nadhledem. Pocit nadvlády nad kolem umocňuje velmi tlustý přední plášť, který je díky sklonu vidlice v úhlu 66,5° vystrčený pěkně dopředu.

Tady je mu dobře
Tady je mu dobře

Americký výrobce se nepouštěl do nějak extra dlouhé geometrie, jak lze dnes občas vídat u konkurence. Spíš trochu vytáhl hlavu. Výsledkem je kolo, které si jezdce získá hned po usednutí. Posez je pohodlný a nemusí se na nic zvykat. Ve šlapavých pasážích může sice jezdec získat pocit, že by na nějakém delším kole byla síla z jeho noh zpracována o něco efektivněji, ale o to víc si pak užije ovladatelnost kola a jízdu z kopce.

Ovladatelnost, ochota sklápět se a zatáčet, akcelerace a celková mrštnost je u tohoto kola příkladná. Člověku ani nepřijde, že jede na devětadvacítce, kolo svižně prokličkuje i technickými pasážemi a větší kola přispívají lepší průjezdnosti terénem. Kolo je díky rámu a kvalitním ráfkům i krásně tuhé.

Autentické dojmy z jízdy jsou zachyceny ve videu:

Pochvalu zaslouží i odpružení, pracuje citlivě a s rychlou odezvou. Specialized má na webu Kalkulátor odpružení, který pomůže s prvním nastavením a nutno uznat, že doporučené hodnoty nastavení tlaků i odskoku či tlaků pláštů mají blízko ideálu. Pak už stačí jen drobně doladit podle primárního terénu a stylu jízdy.

Se zavazadlovým prostorem

Vzhledem k solidní výbavě možná překvapí hmotnost 14,25 kg, kterou jsem u zapůjčeného kola zvážil. Proč to není při všem tom karbonu méně? Je to kolo velikosti L s 29″ koly, má vyšší zdvihy a vepředu dokonce 2,6″ plášť. Celoodpružené kolo kategorie XC by za stejnou cenu bylo možná bylo až o dvě kila lehčí, ale tady máme robustní trailbike, který si troufne i na enduro.

Hmotnost možná trochu zklame, ale rozhodně potěší vychytané detaily. Například hadice zadní brzdy či bovden přehazovačky vzadu zajedou do řetězové vzpěry rámu a rámem projdou až nahoru k řidítkům. Žádný vykukující lanka v oblasti středu. V ceně máte také vodítko řetězu, opravdu neošizenou ochranu dolní, ale i horní zadní rámové vzpěry a také ochranu spodní rámové trubky.

Největší vychytávkou je přístup do dutiny rámu skrze krytku pod košíkem. To není nic nového, Specialized už to u svých kol nějaký pátek nabízí a říká tomu SWAT. Ale kdo to ještě neviděl, zpravidla žasne. Do útrob rámu dáte duši, ale klidně i pláštěnku a malou svačinu. Dostanete k tomu i ochranné obaly, aby v rámu nic nerachotilo. V ceně je pak i košík na lahev s bočním vkládáním a integrovaným nářadím. S tímto kolem batoh ani dres s kapsami nepotřebujete.

Investice, kterou si musíte odůvodnit

Vždy se na testovaném kolem snažím najít i nějaké ty mouchy. A protože nejčastěji testuji kola nižších cenových kategorií, zpravidla jsou přítomny nějaké slabiny ve výbavě, anebo právě v detailech. Stumpjumperu ale nějak nemám co vytknout. Je to skvělé kolo. Ačkoli zkušenější jezdci občas rýpají, že například řazení Sram GX je náchylnější k rozhození nebo že brzdy Code R nejsou tak ostré jako konkurenční Sainty, nemyslím si, že by to byly nějak slabé prvky výbavy. Je to vyšší třída a vlastnosti tomu odpovídají. Výbava je vyvážená a odpovídá zaměření kola.

Specialized Stumpjumper 2020
Specialized Stumpjumper 2020

A tak zbývá už jen jedna podstatná maličkost, která koupi tohoto kola mnohým zabrání – cena. Za 155 tisíc se dá pořídit slušné ojeté auto, nová motorka anebo solidní celoodpružené elektrokolo. Na Stumpovi přitom budete šlapat plně za své. Do ceny se promítá i vývoj, kvalita rámu a všechny ty detaily, takže když to člověk spočítá spolu s prvky výbavy, není to vlastně nic přehnaného. Ale docení to pochopitelně jen zkušený jezdec, který kolo bude pravidelně využívat, a to v terénu, na který je dělané. Pak i taková investice do kola dává smysl, což platí obecně a nejen pro Specialized.

Trail Hunter

Jezdím na kole a lovím traily. Normálně mi říkají David, ale když jde o kola, tak jsem Trail Hunter. Točím videa a občas sem i něco napíšu.

3 komentáře: „Specialized Stumpjumper: Test desetiletí šlechtěného kola do terénu

  • Brzdy mohli dat aspon model RS. Farba je hmmm….nudna…, to je ale subjektivne. Rovnako dobre YT Jeffsy s progresivnejsou geometriou je vyrazne lacnejsie. Ale nie je to Spesl. A teraz to dobre. Viezol som sa na modeli 2019 a nebolo to zle 🙂 Kto musi mat Spesl alebo si vie vybavit poriadnu zlavu, tak chybu neurobi.

    Reagovat
  • Mam dotaz na pocit ze zadniho odpruzeni. Paradoxne vybiram mezi Rock Machne blizzard 140 a nebo levnejsi variantou Stumpa 2019. Co je lepsi varianta co do efektivity? Vizualni stranku nehodnotim.
    Diky

    Reagovat
  • Můžu se zeptat, kde je tato parádní Modraá stezka u Brna?

    Reagovat

Napsat komentář: Pavel S Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *