Světla na kolo: Účel splní i ta levná, ale nesmíte na ně zapomenout
Dny se začínají čím dál více zkracovat a vyjížďka na kole tak snadno může skončit po setmění, i když to neplánujete. Je proto dobré začít v tomto období vozit jako součást cyklovýbavy i světla. Na pravidelné jízdy po setmění to chce kvalitní spolehlivá světla s vysokým výkonem, ale pokud vyloženě neplánujete jezdit potmě, stačí vám pro občasné nouzové použití osvětlení levné, lehké a bez trvalých úchytů na kole.
Moderní světla na kolo od renomovaných výrobců stojí běžně přes tisíc korun. Nabídnou vysoký světelný výkon, odolnou konstrukci a dbají i na tvar světelného kužele a okolního rozptylu. Pokud jezdíte na kole po setmění pravidelně, rozhodně má taková investice smysl.
Pro občasné použití však není problém zvolit levné řešení. I světla bezejmenné asijské produkce splní svůj účel a vzhledem k nabízené výbavě příjemně překvapí cenou. Nabídka je ale hodně široká, proto je dobré si ujasnit, co od světel vlastně chcete. Z osobní zkušenosti jsem dospěl k následujícím podmínkám:
- dostatečný světelný výkon
- úchyt bez držáků trvale připevněných na kole
- vodotěsnost
- nízká hmotnost a kompaktní rozměry
- nabíjení přes USB
Pozor na nejlevnější světla, která občas svítí jen jako bludičky, je vhodné se dopátrat světelného toku nebo přímo použitého typu diody. Protože se bavíme o pohotovostním světle, které budete v cyklobrašně nebo batohu vozit je pro případ nouze, je vhodné volit menší a lehká provedení bez trvalého úchytu na řidítkách. A velmi se k tomuto účelu hodí i zmiňované nabíjení přes USB, respektive integrovaný akumulátor – jednou za čas stačí připojit světla k nabíječce od mobilu a nemusíte řešit baterky.
Dva konkrétní vyzkoušené příklady:
Nějaká taková světla jsem doporučoval již minulou zimu, ale spíše až na jejím konci. Proto přijde vhod připomenutí v aktuálním období, kdy se světla začínají hodit – koukněte na video:
Světla splňující výše uvedené podmínky najdete v čínských e-shopech s cenami do deseti dolarů, ale jen o něco málo více stojí alternativy prodávané v Česku, u kterých nemusíte čekat na dlouhé doručení. Pro pravidelné použití a časté ježdění v noci neváhejte investovat více peněz do kvalitních značkových výrobků. Jako ve většině oborů totiž platí, že taková věc pak vydrží sloužit daleko déle a spolehlivěji. Navíc bude mít lepší provozní vlastnosti.
Za světla značek jako Blackburn, Fenix, Knog nebo Sigma zaplatíte podle výkonu od pár set až po několik tisíc, jenže světelný výkon dosahuje i přes tisíc lumenů a světelný kužel je optimálně tvarován optikou.
Pokud jezdíte potmě často, a to navíc třeba i v terénu, je vhodné ke klasickému cyklosvětlu na řidítkách přidat ještě jedno na přilbu. Takové mají obvykle tvar malé příruční baterky a také k tomuto účelu mohou běžné sloužit, ale dostanete k tomu i úchyt na helmu.
Nejdůležitější na světlech je ale to, abyste je před vyjížďkou nezapomněli doma. Sám mám proto na světla vyčleněnou kapsu v cyklobatohu a od podzimu je vozím prakticky pořád.
Blikat by lidi mohli i přes den – na silnicích. Když už svítí vsichni. Biker co vjede na silnici do stínu stromu tak zmizí..
Stín stromu je ještě v pohodě. Horší je průjezd úsekem, kde mezi stromy prosvítá slunce, ostrý kontrast mezi světlem a stínem je velmi nepříjemný. Občas se k tomu přidá ještě efekt stroboskopu.
V článku bylo zmíněno, že někteří svítí jak bludičky, bohužel opakem jsou pitomci co svícením a blikáním protijedoucí oslňují!!!
Je důležité být viděn, to ale neznamená oslňovat protijedoucí. V rámci bezpečnosti své nelze ohrožovat bezpečnost ostatních.
Já osobně mám na kole už cekem 6 světel, 4 vepředu a dvě na kyvce vzadu. Dovybavil jsem se přídavnými světly nedávno, protože jsem letos v terénu za tmy dvakrát spadnul a zpočítal jsem si škodu, tak jsem zjistil že ty škody převyšovaly investici do přídavnýho osvětlení. Vepředu mám dvě hlavní Force pax 200 s 300 lumeny svítivosti a pak dvě dolů (na řidítkách) pod sebe nasměrovaný Blackburn Click USB přední 60 lumenů, který mají široký rozptyl světla a jsou maličký. To proto abych viděl i cestu pod sebou, a je to vyborný protože pak mám prostorovou orientaci a vidím i pařezy a pod. pode mnou. Ještě je dobrý mít jedno hlavní světlo připevněno na rámu, krku řízení, protože jak v terénu nebo na pěšině šermujete řidítkama tak máte stále jedno světlo stabilně ve směru jízdy. Snad to někoho inspiruje.