Test Lapierre Spicy: Tady zjistíte, jestli má high-pivot smysl
Vyzkoušel jsem unikátní kolo – nový celoodpružený Lapierre Spicy. Ten umožňuje předělat konstrukci zadní stavby z high-pivotu na konvenční zadní stavbu a naopak. Zkrátka takové „dva v jednom“. I bez této vychytávky je to hodně zajímavé kolo, které stojí za pozornost. A tak si dál přečtěte tuto recenzi, anebo jestli se vám nechce číst, podívejte se na videotest:
Konkrétně jsem měl na test k dispozici Lapierre Spicy CF 7.9, která se aktuálně prodává za 157 990 Kč. Základem je karbonový rám, který má zdvih 174 mm, vepředu je osazen vidlicí se zdvihem 180 mm vidlicí a kola má v konfiguraci mullet. Tenhle bajk je připravený na těžký enduro terén i bikeparky. Tomu odpovídá celková robustnost, výbava i geometrie.
- TIP: veškeré podrobnosti o výbavě a geometrii najdete na webu výrobce
Vzhledem k zaměření kola tady máme téměř sjezdařské parametry. Úhel hlavy je 63,5°, reach při velikosti L je 480 mm a rozvor se natáhl až na 1 283 mm. Tomu přispívá i docela natažená zadní stavba. Ale přestože je to kolo naladěno hlavně na rychlou jízdu z kopce dolů po rozbitých tratích, spadá stále do kategorie enduro, a to znamená, že na něm můžete nějaký ten kopec i vyšlápnout.
Detailně vypiplaný rám
Extra robustní karbonový rám má tlumič, který prochází sedlovou trubkou a leží nad středem. Ačkoli je tlumič v rámu docela utopený, prostor kolem je poměrně velkorysí, tvůrci zjevně chtěli zachovat možnost použití pružiny. Konstrukce vahadla je díky tomu extrémně široká a v nejširším bodě rám měří 12 cm.

Dojmu robustnosti přispívá i zadní stavba s dlouhými mohutnými rameny. Místo kolem pláště napovídá, že se dozadu v pohodě vejde i 29“ kolo. K tomuto účelu je u úchytu tlumiče flipchip, který vyrovná výšku středu a mírně sníží zdvih. V základu se ale jedná o mullet.
Pořádně macatá je i hlavová trubka vepředu a kolo zkrátka už na první pohled vypadá, že si nechá pořádně naložit. Je to ale vykoupeno váhou, která je 16,6 kg.
Rám je jinak pěkně dotažený do detailů. Zespod je přístupný úložný prostor a díly obrovské šířce spodní rámovky do něj nacpete i pořádnou svačinu. Spodní rámovka je ochráněna poctivým krytem, stejně tak řetězová vzpěra. Hadice a bowdeny jsou vedeny moderně hlavou, ale kdyby to snad někomu vadilo, jsou k dispozici i boční průchodky. Ve výchozím stavu zaslepené.

Jediná, ovšem docela zásadní nevýhoda rámu je, že má poměrně krátký sloupek sedlovky, a tak je i při velikosti L zdvih teleskopky jen 150 mm (při velikosti L). Vzhledem ke sjezdovému zaměření kola to docela vadí.
Ve jménu stability
Jízdní projev odpovídá tomu, jak kolo působí. Můžete jet hodně rychle a v hodně rozbitém terénu a přesto se budete cítit v pohodě. To kolo požírá kameny, kořeny, skalky i tvrdé dopady jako nic. Vděčí za to jak dobře vyladěnému podvozku, tak právě celkové geometrii a vysokým zdvihům. Ačkoli se jedná papírově stále o kolo z kategorie enduro, občas jsem si říkal, jestli nejedu na sjezďáku. Často mě také doprovázel pocit, že na rozbitých úsecích trailů jezdím výrazně pod možnosti samotného kola, ale do vyšších rychlostí už mě pak hlava nepustila.
Stručně řečeno: to kolo je velmi stabilní. Ale jak už to tak v bajkovém světě bývá, jedna vlastnost je vždy vykoupena jinou, a tak trochu trpí agilita a hravost. Blbnutí na úzkých trailech namotaných mezi stromy za domem bude zábavnější na nějakém hbitějším trailbiku, Spicy je stroj spíš na bikeparky a pořádné enduro sjezdy někde v horách. Také ve skocích je to podobné – sebejistě přelétnete cokoli, ale jestli chcete dělat triky, vezměte si na to něco kratšího a lehčího.

Výbava taky něco snese
Výbava zahrnuje kvalitní odpružení od Foxu, kde vám vidlice Fox 38 Float umožní podrobné nastavení rychlé a pomalé komprese i odskoku. Tlumič Fox Float X2 si dá také pěkně vyladit a odvádí skvělou práci.
- INFO: Kolo k testu zapůjčilo Mojekolo.cz
Pohon je slepeninou na téma Shimano. Přehazka je z řady XT, protože na to zákazníci nejvíc slyší. Páčky přehazovačky už jsou ale z nižší řady SLX, stejně jako kliky s převodníkem. Méně exponovaný řetěz nebo kazeta už jsou dokonce jen z řady Deore. Brzdy si ale jednotnou úroveň udržely a jsou to kompletní čtyřpístkové SLX včetně 200mm kotoučů vepředu i vzadu.
Oceňuju, že je před řídítky pěkně uklizeno a bowdeny srovnané, stejně tak společné objímky jsou příjemným detailem. Řídítka jsou jinak z produkce Lapierru a jsou to 800mm hliníkové s risem 30 mm, které si v případě potřeby můžete zkrátit. Nadchlo mě sedlo, které je extra pohodlné. Pak mi došlo, že je to osvědčená klasika WTB Volt, kterou jsem i na svých kolech dřív docela často vozil.



Robustní jsou tady i záplety od DT Swiss E1900. Mají třikrát křížené nezeslabované dráty, 30mm hliníkové ráfky a hmotností limit na jezdce 130 kg. Tuhost jim rozhodně nechybí. Mně tradičně vadí pomalé cvrkání rohatky s 18 zuby a velká prodleva při šlápnutí, ale u ořechů DT Swiss ji můžete snadno vyměnit za jemnější.
Obutí u Lapierru zajišťuje Schwalbe, a to pláštěm Magic Mary vepředu a Big Betty vzadu. Oba jsou v tlouštce 2,4“ a mají vhodný vzorek i do hodně rozbitého terénu. Jen bych u takového kola čekal odolnější provedení Super Gravity nebo Super Downhill se zesílenými bočnicemi. Výrobce vzal ale odlehčenou variantu Trail.
Proměna zadní stavby
Ve výchozím stavu je konstrukce zadní stavby high-pivot s řetězovou kladkou. Díky tomu zadní kolo při propružení uhybá dozadu a citlivěji tak reaguje na překážky. Protože se při propružení vzdaluje zadní kolo od středu, musí tady být kladka, aby řetěz procházel v místě čepu.
Podrobně jsem tento princip vysvětloval v jednom starším videu, tak se kdyžtak podívejte:
Lapierre ale dodává k tomuto kolu i box s alternativním vahadlem a umožňuje předělat zadní stavbu na konvenční řešení.
Přestavba sice není raketová věda, ale raději jsem ji svěřil servisu. I zkušenému mechanikovi to napoprvé zabere dvě hodiny. Musí se vyndat tlumič, sundat kliky, demontovat čepy, vyměnit vahadlo, nezapomenout na žádnou vymezovací podložku a správnou pozici flipchipů, a všechno to pak postupně smontovat zpátky. Součástí procesu je i montáž vodítka a zkrácení řetězu.
Lapierre k tomu má ale pěkný videonávod, a když máte dost času, zvládnete to i doma:
Jízdní vlastnosti se po přemontování zadní stavby mírně změnily, ale upřímně, čekal jsem ještě razantnější rozdíl. Nejvíce jsem uměnu vnímal při tvrdých rázech při jízdě přes hodně vystouplé kořeny, nahodilé kameny nebo při jízdě po schodech. Tam bylo znát, že high-pivot má své opodstatnění a zadní stavba reaguje citlivěji.
Naopak na vyježděním trailu se skoky jsem žádný rozdíl ani nepozoroval. Dopady skoků dobře utlumí i konvenční zadní stavba a na trailu z uježděné hlíny nepřichází žádné ostré, tvrdé rány, které by daly rozdílu vyniknout.

Ve prospěch konvenční zadní stavby se projevuje o trochu lepší obratnost kola, kterou jsem pozoroval v uzavřených klopených zatáčkách nebo když jsem si s kolem hrál a zvedal ho do manuálů. Přičítám to skutečnosti, že se při propružení neprodužuje zadní stavba a tím i celkový rozvor jako s high-pivotem
Když si chcete být jistý, že má high pivot smysl
Je super, že existuje kolo, na kterém si můžeme přímo ověřit vliv high-pivotu. On tady sice není kdovíjak vysoko, ale i to na ověření principu stačí. A výsledek je celkem jednoznačný – tvrdé údery do zadní stavby high-pivot opravdu pobere o něco citlivěji, kolo je extrémně stabilní a zůstane klidnější i na hodně rozbitých tratích. Na druhou stranu ale ztrácí na obratnosti.
Ta přeměna zadní stavby není úplně jednoduchý proces, který byste chtěli dělat nějak často, například před každým víkendem, kdy se chystáte do bikeparku. A tak si myslím, že nejvíc této možnosti využijí jen ti, kteří si nejsou úplně jistí, zda by high-pivot pro svůj styl ježdění využili. Očekávám, že si přestavbu jednou vyzkouší, aby se ujistili, ale pak kolo zase přemontují zpátky na high-pivot a budou s ním spokojeně jezdit dál. Tohle kolo je totiž primárně dělané na rychlé a rozbité tratě, a právě tam má high-pivot smysl, takže proč se ho zbavovat.

Lapierre Spicy je fajn kolo do bikeparků a enduro. Kromě této konfigurace se dělá i o něco dražší nebo levnější, cenový výhodnost je zhruba stejná jako u většiny konkurence. Hlavní nevýhodou je kratší zdvih sedlovky, který se kdyžtak musí řešit individuálně dle výšky postavy a vyměnit ji za vyšší, pokud to prostor dovolí. Jinak je to kvalitně postavené kolo připravené i na velmi hrubé zacházení.