Test Santa Cruz Hightower 2: Co na těch Santách je?
Je to marketing, kalifornský původ nebo jsou ta kola až tak dobrá? Těžko říct, ale když se řekne Santa Cruz, každý biker zbystří. Tahle značka kol zkrátka rezonuje, a tak jsem rád, že jsem si mohl vyzkoušet nový trailový model Hightower 2 a zjistit, zda na tom kole bude něco unikátního.
Santa Cruz Hightower je celoodpružený model postavený na 29″ kolech se zdvihy 145 mm vzadu a 150 mm vepředu. Zkrátka takový ten ideál na traily, se kterým v pohodě sjedete i bikepark, přitom se nemusíte moc trápit ani na flowtrailu. Testovaný kus má karbonový rám a osazení označované jako S-Kit, které znamená už docela solidní výbavu. Český distributor Misfit.cz, který mi kolo k testu zapůjčil, tento model nabízí za 154 999 Kč.
Pokud vás nebaví číst, koukněte se na video, kde ukazuju kolo v akci a řeknu k němu vše podstatné:
Americké bikové značky se na rozdíl od těch britských či kanadských nepouštějí až tak zbrkle do natahování rámů a podkopávání vidlic. Hightower 2 je samozřejmě delší než jeho předchůdce z roku 2016 a také hlava se o citelných 1,8° položila, ale výsledná geometrie nenese žádné extrémní hodnoty. Výsledkem je pohodlné kolo se vzpřímeným posezem, které jezdci nabídne pocit dokonalé vlády nad kolem, aniž by na něm musel zaujímat agresivní pozici.
Moderní, ale ne extrémní
Díky větším kolům a delšímu rozvoru předvádí jisté držení stopy i na rozbitém povrchu při vyšších rychlostech, nicméně krátká zadní stavba umožní kolo snadno zvednout do bunny hopu nebo s ním agresivněji vykroužit klopenku. Větší kola a skloněná hlava pochopitelně vyžadují větší razanci jezdce při řízení, ale v základu jsou tu 800mm široká řídítka, takže se dá kolo kočírovat celkem snadno, ať už jde o utržení do náhlé zatáčky, anebo naopak při zamezení zamykání řídítek při sjíždění prudkých hran.
Proporce kola mi zkrátka perfektně sedly, tak že by to třeba bylo právě to jedinečné kouzlo kol Santa Cruz? Tím to nebude, protože podobně je na tom třeba i Stumpjumper od Specialized anebo i český Rock Machine Blizzard ve verzi TRL. Zkusme hledat dál.
V této cenové relaci už je samozřejmostí kvalitní karbonový rám s odpovídající tuhostí a třeba také kvalitní ráfky. Ty u testovaného modelu sice nejsou z karbonu, ale jeví se pevně. Upřímně však musím přiznat, že schopnosti lepších ráfků a výpletů identifikuju leda až při opakované razantnější jízdě někde v bikeparku, k čemuž jsem s tímto kolem neměl příležitost. Celkově kolo působí robustním a pevným dojmem.
Také z odpružení jsem byl nadšený. Nejprve mě trochu zaskočilo, že výrobce zvolil dopředu vidlici značky Fox a tlumič RockShox. Takové mixování značek je obvyklé spíše u levnějších kol z ekonomických důvodů. Zde možná bylo důvodem specifické řešení zadní stavby, u kterého možná bude kvůli těsnějšímu prostoru problém osadit tlumič s jinak řešenou expanzní nádržkou. Ale víte co? Ono je to jedno, funguje to dohromady totiž skvěle. Přední i zadní kolo krásně žehlilo drobné nerovnosti a obě si příkladně zachovávaly trakci. S příjemně odstupňovanou progresí se nezalekly ani tvrdších dopadů. Akorát když přijde po sezoně čas na repas, chce to cykloservis, kde budou proškolení na Fox i Rockshox.
Zadní odpružení je jinak vyřešeno letmo uchyceným pevným trojúhelníkem na virtuálním čepu, přičemž tlumič je přepákován v prostoru nad středem a skrze prostor sedlové trubky je vyveden do opory na přední rámovce. Je to řešení, které umožnilo zachovat velmi krátkou zadní stavbu (433 mm je na poměry 29″ fajn hodnota) a také zbylo dost místa v rámu i na trochu větší bidon. Nevýhodou je snad jen trochu horší přístup k tlumiči.
Mimochodem, také Hightower se veze na trendu flipchipů, neboli vložek v čepech, které umožní mírně změnit geometrii rámu. Pokud by se vám tedy zachtělo ještě o půl stupně sklopit hlavu, flipchip i tlumiče stačí přemontovat do pozice low. Skloní se tím ale i úhel sedlovky. Změna to přitom bude minimální a asi ji většina majitelů tohoto kola nevyužije.
SRAM v akci
Výbava se hodně opírá o SRAM, což u amerického kola nepřekvapí. Pohon tu zajišťuje sada GX Eagle s dvanáctipastorkem a brzdy jsou SRAM Code R. Také střed je SRAM, náboje už však DT Swiss. Vše funguje bez problémů a je to adekvátní výbava vzhledem k zaměření kola. Vadil mi snad jen třicetizubý převodník, chtělo by to o dva zuby více.
Ošizeny nejsou ani ostatní komponenty. Máme zde například sedlo WTB Silverado Pro na teleskopce RockShox Reverb Stealth, hlavu od Cane Creeku, představec a 800mm řídítka Burgtec a pláště od Maxxisu. Ty jsou šířky 2,4″ a překvapí u nich, že je vzadu i vepředu dezén Minion DHR, ovšem vepředu s měkčí gumou a vzadu je tvrdší a vyztužená verze.
Ačkoli je kolo z karbonu a výbava je vyšší úrovně, hmotnost i tak narostla na 14,5 kg. Je to zkrátka robustní trailbike s velkými koly a vyššími zdvihy a taková hmotnost je prostě standard. Podobně je na tom i konkurence.
Kola jen na trialy
Kolo je příjemné na ježdění jak v těžkém, tak lehkém terénu. Možná nepůsobí jako nejrychlejší, ale jezdci poskytuje především sebejistotu. Nepůsobí přitom až tak těžkopádně jako ryzí stroje na enduro a příjemně se na něm jezdí i do kopce. Zkrátka univerzální trailbike, jak má být.
Zároveň vypadá zajímavě. Schovaný zadní tlumič se možná o něco hůře čistí a nastavuje, ale to je tak jediné, co se tomuto řešení dá vytknout. Zadní stavba pracuje příkladně, při výjezdech výrazněji nepohupuje a v rámu zůstává dost místa i pro umístění větší lahve v košíku.
Dbalo se i na detaily, takže zde máme pěkně zapuštěné čepy, vnitřkem vedené bowdeny včetně zadní stavby a příkladnou ochranu řetězové vzpěry a spodní rámovky. K dokonalosti by to chtělo ještě zapracovat na svázání bowdenů a hadic před řídítky, které působí neuspořádaně a učesat či pokrátit si je musí až majitel sám.
K tomu přičtěte pěkně vyváženou výbavu, originální barevný odstín (na fotkách vypadá až moc oranžově, ale ve skutečnosti je to barva, které by ženské řekly nejspíš „lososová“) a máte tu zřejmě odpověď na otázku, co na těch Santách je. Přičíst k tomu můžeme ještě i marketing značky, která od svého založení v roce 1994 dělá jen a pouze horská kola, cílí na mladé jezdce a mezi ambasadory má třeba Dannyho MacAskilla.
Co se týče dalších modelů této značky, těch je překvapivě dost a najdete mezi nimi snad všechny kombinace, co byste si mohli u kola do terénu přát – zdvihy od sjezďáka po XC, kola 27,5″, 29″, ale i mullety, v karbonu nebo i hliníku. Jen to teda není nic moc levného. Nejlevnější Hightower II v hliníku, RockShoxem 35, výbavou v kombinaci SRAM SX/NX/Guide T a hmotností dosahující na 15,9 kg vyjde po přepočtu a zdanění zhruba na 92 000 Kč. A to je ve srovnání s konkurencí moc. U vyšších konfigurací s karbonovým rámem už je poměr cena/výbava na běžné úrovni a za značku se nepřiplácí o nic moc víc než u jiných srovnatelných kol konkurence. Jenže to už vyžaduje šesticiferný rozpočet.
Podrobnou technickou specifikaci a další modely najdete na webech Santa Cruz nebo u českého distributora Misfit.cz.
Můžeš prosím sdělit, na jakém trailu jsi to testoval? Vypadá dost zábavně! 🙂