Velikost a označování plášťů na kolech
Na jízdních kolech se můžete setkat s různě velkými koly, respektive ráfky a plášti. Udělejme si v tom trochu pořádek.
Dnešní nejběžnější standard
V současné době se na horských, gravel i silničních kolech využívají v největší míře ráfky s průměrem 622 mm (měřeno u patky). Na silničních kolech bývají tyto ráfky pochopitelně užší, na horských jsou mnohem širší a celkově robustnější, ale průměr mají stejný. Silniční nebo gravelové pláště na takové ráfky pak mají v označení číslovku 622 nebo označení 700C, na horských kolech se používají palce, v tomto případě tedy 29″.
Označování plášťů kol
Existují tři nejrozšířenější standardy pro označování velikosti pláštů: evropské ETRTO, francouzské a palcové. Proč tři? Protože tu byla snaha o ucelení v rámci European Tyre and Rim Technical Organisation (odtud zkratka ETRTO), jenže Francouzi si to stejně značili po svém a Amíci neumí metrický systém…
Palcové značení, např. 29×2,4″
Jste na stránce TrailHunter, tak vás asi nejvíc zajímá značení pláštů horských kol. Mountain biking se zprvu nejvíce rozvinul v Americe, a proto se u plášťů ujalo označování v palcích. Číslovka 29 označuje přibližný vnější průměr pláště v palcích, druhá číslovka šířku jeho dezénu v nejširším místě. Například tedy 29×2,25 pro užší pláště na běžná turistická horská kola nebo třeba 29×2,5 pro širší pláště na enduro.
Francouzské značení, např. 40×700C
Používá se teď hodně u plášťů na gravely. Čísla vyjadřují vnější rozměry pláště v milimetrech a přidané písmeno pak standard ráfku – pro ráfky s průměrem 622 mm je to písmeno C. Často už vidím toto označení i bez přidaného písmena, protože už je to tak nějak jasné, že sedmistovkový plášť patří na 622mm ráfek.
ETRTO označení, např. 37-622
Používá se nejčastěji u silničních plášťů. Je nejpřesnější, protože pracuje s exaktně přesným průměrem na patce ráfku, tedy číslovkou 622 mm, což je vlastně zároveň vnitřní průměr pláště. Předsazené menší číslo pak označuje vnější šířku pláště. Toto označení se tedy dá snadno obecně použít pro každý plášť. Horská guma s označením v palcích 29×2,4″ by v zápisu ETRTO byla 61-622. Těžko říct, proč se nakonec více používá francouzské nebo palcové označení s vnějším průměrem pláště.
Další rozměry plášťů, které dnes můžete potkat: 26″, 27,5″, 650B, 750D
Starší horská kola používají 26″ pláště, což je palcové označení pro pláště aplikované na ráfky s průměrem 559 mm. Plášť s rozměrem 26×1,9″ lze napsat i jako 50-559 podle ETRTO.
Na současných horských kolech se můžete potkat s 27,5″ plášti, co je palcové označení pro horské pláště aplikované na ráfky s průměrem 584 mm. Plášť s rozměrem 27,5×2,3″ lze tedy napsat i jako 58-584. Trochu se pro rozměry těchto plášťů ujalo i francouzské označení 650B. Vtipné je, že je to zřejmě kvůli výrobci Specialized, který jako jeden z prvních přešel na 29″ kola z šestadvacítek, a to napříč celou svou nabídkou horských kol s tím, že 27,5″ je zbytečný mezistupeň. Zpětně víme, že měl pravdu, ale tenkrát se ještě lidi lekli a 29″ kola nešla tak na odbyt, takže Specialized sklopil uši a rychle přispěchal i s kompromisním rozměrem. Ale asi aby najednou netlačil dříve zavrhovaný rozměr 27,5″, používal na svá kola označení 650B.
U trekingových kol se můžete občas setkat s informací, že mají 28″ kola. Jsou to ale jen subtilnější pláště na standardních ráfcích 622 mm. Ovšem pozor, například kolo z Lidlu, které jsem testoval, se také chlubí 28″ koly, ovšem v tomto případě jsou to naopak vyšší pláště na ráfcích 584 mm (respektive 27,5″ zaokrouhleno na celé palce).
Dětská kola mají široké spektrum velikostí a ujalo se zde označování v palcích.
A já jsem se v posledním videu svezl na kolech s abnormálně velkými ráfky s průměrem na patce 660 mm. To odpovídá francouzskému označení 750D a na horském kole by takový plášť měl 30,5″. Jak to dopadlo se můžete podívat ve videu: